Glenn H Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 Hei. Jeg har et problem med min e36 316i '92. Det kommer skrape og dunkelyder fra venstre bakhjul. Det dunker og rister også i håndbremsen inni bilen. Tenkte at det nok er en håndbremswire som har løsnet bak eller noe? Så siden jeg må ha det av å se likevel så tenkte jeg å skifte bremsesko når jeg først hadde det av. Men, det var jammen ikke lett å få det av. Tar jeg veldig feil i at det er de to skruene på baksiden av caliperen som må av? Var veldig vanskelig å komme til med både fastnøkkel og skralle/pipe. Noen forslag til hvordan dette gjøres enkelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TM custom Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 ja det er bare de to boltene som holder caliperen til fjærbenet. hender de sitter jævla godt. det pleier å funke ved å bare ta en kraftig hammer eller en slegge som jeg gjorde sist å banke den av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 Har ikke du trommelbremser bak? Da har du isåfall ikke noe caliper.. For å ta av trommelen trenger du ikke å gjøre så mye. Muligens det sitter 2 stjerne skruer i forkant av trommelen(husker ikke helt) og mulig du må justere inn båndene litt for å få løs trommelen. Dette gjør du inn igjennom et av hullene til hjulboltene. De boltene på baksiden er til hjulsylinderen. Disse trenger du ikke å gjøre.. OM du har skivebremser bak, så sitter caliperen fast med to bolter. Disse har unbraco-hode(innvendig sekskant), tror det er 7mm. Det sitter mest sannsynlig to gummipropper over disse. Utav beskrivelsen din så er det mest sannsynlig et av båndene som har løsnet. Enten har belegget løsnet fra skoen, eller så har noen av fjærene som holder dem fast knekt.. ELLER så er bakplaten rustet slik at disse pinnene som fjærene holder i spenn har løsnet.. Uansett så skal ikke noen av delene være vanskelig å komme til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 ja det er bare de to boltene som holder caliperen til fjærbenet. hender de sitter jævla godt. det pleier å funke ved å bare ta en kraftig hammer eller en slegge som jeg gjorde sist å banke den av Når begynte caliperne å være festet til fjærbeinet? Hvordan løsnet du disse boltene med en slegge? En latmannsarm er vel verdt å prøve først... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 E36 med skivebrems! Du skal løsne boltene merket med 8 for å løsne caliperen, for å komme til håndbremsen må du løsne bolt 4, denne har utvendig 15mm hode. E36 med trommelbrems! Løsne bolt 2 og juster evt inn båndene om du ikke får av trommelen. Selvjusteringen som du må skru på er merket 6, på det nederste bildet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn H Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2010 Takk for raske og godt beskrevne svar. Det er faktisk skivebremser bak på min. Tegningene er til god hjelp, takk. Så "bolt 8" for å fjerne selve caliperen og "bolt 4" for å kommer til inni trommelen? Jeg fant det vanskelig å komme til "bolt 4" med vanlig skralle/pipe. Den nederste av de to boltene fikk jeg ikke engang pipe og skralle innpå da et bremserør (?) står i veien. Prøvde med en fastnøkkel, men da "rundet" jeg hodet på bolten når jeg prøvde med latmannsarm. Så her sitter det tydeligvis godt fast. Kanskje jeg skal prøve å varme boltene opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 Her er en diy for bakbremser. http://www.bimmerdiy.com/diy/e36brakesystem/ Har du runda bolten skikkelig må du på med en mindre pipe. Skikkelig varme (rødglødende) er et godt hjelpemiddel ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 Ta å bank på en pipe som er litt mindre.. slå den godt på. Så finner du en kort forlenger eller lignende, og mulig du kan få lurt latmannsarmen på, på et vis? Varme kan nok også få den til å slippe lettere. Søl på med wd40 eller lignende også en god stund før du prøver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 23, 2010 Share Skrevet Oktober 23, 2010 Takk for raske og godt beskrevne svar. Det er faktisk skivebremser bak på min. Tegningene er til god hjelp, takk. Så "bolt 8" for å fjerne selve caliperen og "bolt 4" for å kommer til inni trommelen? Jeg fant det vanskelig å komme til "bolt 4" med vanlig skralle/pipe. Den nederste av de to boltene fikk jeg ikke engang pipe og skralle innpå da et bremserør (?) står i veien. Prøvde med en fastnøkkel, men da "rundet" jeg hodet på bolten når jeg prøvde med latmannsarm. Så her sitter det tydeligvis godt fast. Kanskje jeg skal prøve å varme boltene opp? Nr 4 er kun for å løsne klaven som holder caliperen. Du må ha alt dette av for å kunne løsne skiven.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn H Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2010 Skal få sett på det i morgen. Blir nok lettere å komme til om jeg tar av caliperen først satser jeg på. Har en "gassbrenner" eller hva det heter liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn H Skrevet Oktober 25, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2010 Det ordnet seg tilslutt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå