Gå til innhold

Stjerna's E30 M3! Rustsveising ferdig :) s12


stjerna
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei har ikke målt dette selv, men har den opplysningen fra personer som har drevet med motorsport på et litt mer seriøst nivå enn hobbykjøringen min. Det gjaldt i forholdt til E36 de målene på svikten, men regner med at dette er noe som gjengår på alle standardbiler, selv M-modellene. Sier seg jo selv at bilens karroseri gir etter ved stess under hardt bruk. Er jo en grunn til at løpsbiler sømsveises, og at buret sveises til dempertårnene for å minske vridninger i karrosseriet. Ser jo også på nyere biler som E60/E61 hvor det er støttestag fra dempertår til torpedoveggen, (som er den mest effektive måten å stive opp fremre dempertårn på), for å stive opp bilens karrosseri pga hele fronten er laget i aluminium.

Krangler du for å teste oss Øyvind? eller er du bare uenig? hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke målt dette selv, men har den opplysningen fra personer som har drevet med motorsport på et litt mer seriøst nivå enn hobbykjøringen min. Det gjaldt i forholdt til E36 de målene på svikten, men regner med at dette er noe som gjengår på alle standardbiler, selv M-modellene. Sier seg jo selv at bilens karroseri gir etter ved stess under hardt bruk. Er jo en grunn til at løpsbiler sømsveises, og at buret sveises til dempertårnene for å minske vridninger i karrosseriet. Ser jo også på nyere biler som E60/E61 hvor det er støttestag fra dempertår til torpedoveggen, (som er den mest effektive måten å stive opp fremre dempertårn på), for å stive opp bilens karrosseri pga hele fronten er laget i aluminium.

Krangler du for å teste oss Øyvind? eller er du bare uenig? hehe :)

Krangle?

Hvis den vrir seg så mye så er det bare å kaste hele bilen.

Sto en artikkel i Fahrfreude for en tid tilbake der et par ifra Stavanger gjorde målinger på en gammel e30 angående akkurat det og vridningen var minimal. De brukte ganske avansert måleutstyr under testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vridningen i E30 er minimal så er jo det bare en god bekreftelse på at det er et godt karrosseri for motorsport bruk... Men det må jo være såpass mye vridning i karrosseriet at det minskes ved bruk av tårnstivere enten da med stag mellom tårnene, eller at det er et stag fra tårn til torpedo slik som på motorsport biler. Hadde det ikke vært noen gevinst ved det så ville vel ikke dette vært normalt på verken motorsport biler eller standardbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vridningen i E30 er minimal så er jo det bare en god bekreftelse på at det er et godt karrosseri for motorsport bruk... Men det må jo være såpass mye vridning i karrosseriet at det minskes ved bruk av tårnstivere enten da med stag mellom tårnene, eller at det er et stag fra tårn til torpedo slik som på motorsport biler. Hadde det ikke vært noen gevinst ved det så ville vel ikke dette vært normalt på verken motorsport biler eller standardbiler?

Nå er ikke jeg noe ekspert på hvordan bæringen i bur er, men vil tippe at en av grunnene at de sveiser forsterkninger er for at den skal bli stivere i en eventuell krasj og beskytte føreren bedre. E30 er jo myk, det merker man jo bare når man jekker den i et hjørne. Dørene lukker seg jo ikke lenger da, men at fjørtårnene beveger spesielt mye det vil jeg ikke tro. Ikke slik dere beskriver det hvertfall.

Men placeboeffekt spiller jo en viktig rolle her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig at de siger litt! ta et fjørtornstag og prøv på div e30er. så skal du se at ikke alle er like :P

Men det kan jo være at de har levd et hard liv med diverse crash osv så det er jo ikke mulig å sammenligne.

Når jeg kjøpte stag til min E30M3 så gikk det rett på. Traff rett i hullene og den er ifra -87.

Hadde den vridd seg 6cm i svinger så hadde man jo kunne sett ut gjennom dørene.

Vet om flere E30er som kjører med stål foringer, R-dekk og heftig stivt understell og de har ikke stag mellom tårnene. Ikke noe tegn til at de vrir seg ved bane kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig at de siger litt! ta et fjørtornstag og prøv på div e30er. så skal du se at ikke alle er like :P

Men det kan jo være at de har levd et hard liv med diverse crash osv så det er jo ikke mulig å sammenligne.

Når jeg kjøpte stag til min E30M3 så gikk det rett på. Traff rett i hullene og den er ifra -87.

Hadde den vridd seg 6cm i svinger så hadde man jo kunne sett ut gjennom dørene.

Vet om flere E30er som kjører med stål foringer, R-dekk og heftig stivt understell og de har ikke stag mellom tårnene. Ikke noe tegn til at de vrir seg ved bane kjøring.

Hehe snakk om millimeter! ikke 6cm, det er jo galskap :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei hei hei! skrive nå ///mysild da, og la det være med det navnet... liker å være anonym på slike forum!!!! :roll:

ja øyvind, skiltet er skreivt, vurderte å rette det i ps, men er ikke glad i å tukler med skilt (hverken sladding eller flytting :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...