Gisholt Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 Er det sant at effekten i mange bmw'er er egentlig høyere enn det som er oppgitt fra bmw? Har hørt at dette også angår andre bilprodusenter. muligens for å unngå høye effektavgifter til staten?
Jan Tore Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 Har hørt at M50B25 har blitt bremset til 220hk originalt, så dette kan nok stemme ja. Ingen motorer i samme serie vil ha eksakt samme effekt, da marginale forskjeller under montering vil gi forskjell i effekt- og momentkurven.
bmwkizn Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 HK antallet er som regel oppgitt HK i motor FØR montering i bil. Så fort du monterer den i bil så vil du miste mye av effekten før de kommer til hjula pga driverk, girkasse, servo etc..Så har vont for å tru at det er mere HK enn oppgitt hvis du bremser motoren i bil.
bcrazy Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 Effekten er vel stort sett oppgit i DIN dvs med tilbehør som servo osv. Effekten som er oppgitt er jo det motoren gir ikke effekt på hjula. Har og hørt at f.eks M52B25 yter mer enn 170 hk, men tviler på at den originalt gir så mye som 220HK.
CrZyWiz Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 M50B25 bremser ikke mer en sine oppgitte 192, det er en heller ikke kjent for. M52B25 er derimot kjent for å bremse endel mer en sine oppgitte 170hk. rundt 180-185hk alt ettersom.
Gisholt Skrevet Oktober 26, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2010 Jeg er ingen ekspert på navnet på motorene ennå, men det kan for eksempel ikke være umulig at 2.5 literen i en e39 523 før facelift kan ha noen flere hk på bakhjula enn de oppgitte 170?
bcrazy Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 Jeg er ingen ekspert på navnet på motorene ennå, men det kan for eksempel ikke være umulig at 2.5 literen i en e39 523 før facelift kan ha noen flere hk på bakhjula enn de oppgitte 170? Den kan sikkert ha noen fler enn 170 hk på svinghjulet, men neppe mer enn 170 på hjula. Ingen bilmerker jeg har hørt om oppgir effekt ut på hjula
Gisholt Skrevet Oktober 26, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2010 Stemmer, men hva er egentlig den tekniske forsjellen på motoren i en 97-98 mod e39 523i kontra en 525i med samme motoren?
bcrazy Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 før 98 er det enkel vanos. Vil tippe det stort sett bare er innsuget og software som er forskjellig på M52B25TU og M54B25. Grenrør er vel heller ikke helt likt, men tror ikke det er der der har "hentet" den ekstra effekten. Ifølge realoem er hvertfall kammene like.
Gisholt Skrevet Oktober 26, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2010 før 98 er det enkel vanos.Vil tippe det stort sett bare er innsuget og software som er forskjellig på M52B25TU og M54B25. Grenrør er vel heller ikke helt likt, men tror ikke det er der der har "hentet" den ekstra effekten. Ifølge realoem er hvertfall kammene like. Så chiptrimming er å anbefale?
CrZyWiz Skrevet Oktober 26, 2010 Skrevet Oktober 26, 2010 Stemmer, men hva er egentlig den tekniske forsjellen på motoren i en 97-98 mod e39 523i kontra en 525i med samme motoren? 523 og 525 er ikke samme motor, så det er forskjellen. Det er IKKE samme motor. 523 er en M52 eller M52TU motor, alt etter årsmod. mens 525 kom på facelift. Den motoren heter M54B25. M52B25=170hk, mens M54B25 har 192hk og går merkbart bedre, spesielt på høyt turtall. 97 og 98 mod har en M52 motor. Dvs enkel vanos, som har mye til felles med M50TU motoren fra E34 og E36. Fom 99 fikk de M52TU motoren, som er en helt annen motor med Dobbel-Vanos. Denne har mer til felles med M54motoren, men har bla mer restriktivt innsug, men har ikke drive-by wireing som M54 bla har, Er endel andre små forskjeller også. M54 motoren er en bedre motor, som drar bedre spesielt på høyt turtall. Chiping har lite for seg, eneste som gir noe er kompressor fra ESS f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå