Gå til innhold

E30 m20b28 Turbo! Film fra acr s.60


SpiderPig
 Share

Anbefalte innlegg

[ Bilde ]

Det der er standard m20-sprekk!

Tror det kommer av lokal koking i topplokket, gjerne på de bakerste sylinderne som er de som går varmest da de er lengst unna vannpumpa.

Kjølesystem i tipp topp stand er alfa og omega på gamle M20.

Du kan prøve en B20-topp da de later til å ikke være så utsatte for sprekker som B25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 906
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den var oppe i 100 grader en kort stund i benken, men tviler på at set var da det skjedde. Har mere tro på ventilfjærer :P rart at den skal sprekke etter 3 mil... men får håpe den nye toppen holder litt lengre..

Det kan være nok det om toppen er brukt - min gamle sprakk en gang jeg belastet den litt hardt langs veien. Varmeutviklingen med turbo er enorm og skjer veldig raskt når man lader på litt.

Ellers er jeg ikke helt overbevist om sveisingen som mange gjør - tror kanskje at det kan introdusere spenninger i toppen som gjør at de lettere sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sveising av topp er det greit å varme opp toppen før sveising, blir lettere å sveise og da...

Ellers så er det etter mine erfaringer tull att m20 toppen sprekker ved 100 grader, eg har hatt fleire av mine topper over 120 grader uten att dei har sprokke eller blitt skeive, vist man tørr koker dei da begynne det å skje ting for luft lager ofte kraftig varmedannelse....

Eg anbefaler EGT sensor bungs på kvar sylinder, det skal eg montere på alle runnerene på grenrøret mitt så tuneren får opp verdier fra alle sylindere.

Tenningsbank derimot kan lage STORE problem...da er det ofte mangel på bensin eller for høg tenning som gjer att motoren får HØG varme veldig fort...Da kan ting utvide seg for fort og for mykje å sprikke...

EDIT: Dette er mine teorier i forhold til erfaring, om det stemmer veit eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen ble varma opp før sveising ja :) noen innspill til plassering av bankesensor? Skal vel stå rett på blokka?

Hvilken type er det du har?

Har ikke handla enda.. anbefalinger?

Jeg har hatt benkesensor, men det ble lite brukt. Om du mapper den 100% i benken så er det ikke behov for å ha slikt under kjøring. Om du mapper mye selv og er på utforsknings stadiet, så kan det være kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...