oleo Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 Jeg har lest på trådene om lufting og her kommer enda en tråd om emnet. Siden utetemperaturen begynte å synke har jeg lagt merke til at motoren liksom ikke blir helt varm under kjøring. Den blir stående på 1/3 varme... og inn i mellom blåser det kjølig. Så i dag luftet jeg på følgende vis: Satt en 1ltr flaske med væske opp/ned i påfyllingshullet Skrudde av begge lufteskruene Satt på tenningen første trinn (alle lysene i instr. lyste) og vifta på lavt turtall Det sto snart en søyle av vann opp fra lufteskruen som står på slangen. Satt så i den skruen Ventet til det kom ren væske uten luftbobler ut av lufteskruen på radiatoren. Satt i skruen og fjernet flasken samt satt på lokket til påfylling. Startet motoren og satt og ventet på at den skulle bli varm. Men den går fremdeles kun opp til 1/3. Kunne også liksom se at temp.nålen sank bittelitt plutselig, noe jeg antar er når termostaten åpnet. Men varmeapp. blåste varmt og godt hele tiden (har dog ikke kjørt veldig langt enda). Jeg ser at det står en vannstråle inn i påfyllingskammeret når jeg setter på tenning og varmeapparatet. Dette anser jeg som normalt. Men som sagt, tempmåleren når ikke normaltemp (rett opp), hverken på tomgang eller kjøring. Er det feil fremgangsmåte/metode jeg har luftet ved eller er det rett og slett termostaten som må byttes?
bmw530i Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 Kan være du har varmlufts termostat dette kan være fordi bilen kanskje er importbil ?
Bellen Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 Har samme problem på min bil. Men eg trur problemet er termostaten. Eg fekk problemet etter at eg var litt uheldig og sprakk ekspansjonstanken. Eg etterfylte tilnærmet like masse kjølevæske som stod beskrevet i tekniske data, og nivået har ikkje sunket etterpå, så eg tror ikkje det er noko luft i systemet i mitt tilfelle.
oleo Skrevet November 6, 2010 Forfatter Skrevet November 6, 2010 Kan være du har varmlufts termostat dette kan være fordi bilen kanskje er importbil ? Nja... bilen er førstegangsregistrert i Norge... Merket nå når jeg tok en litt lengre kjøretur at den fremdeles kan finne på å plutselig blåse kjølig luft! Jeg har satt den på 23'C og slått av klimafunksjonen, og da forventet jeg egentlig at den skulle blåse varm luft (dog i varierende mengder ift kupetemp) og kun varm luft!?
kafsan Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 Om ikke termostaten har vært byttet så tror jeg du skal begynne i den enden. En grei jobb som ikke koster all verden:)
Robin L Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 hadde det samme på min e39, og kompis hadde det på sin e34 520i. byttet termostat på begge bilene. problemet borte! koster ikke mange kronene heller.. ville gjort noe med dette litt kjapt. hadde dette problemet på merca mi uten å gjøre noe med det. søstern lånte bilen og da bestemte termostaten for å låse seg i lukket posisjon = skev topp :S tok den ut etterpå, og den hadde kilt seg.
mudbug Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 JSatt på tenningen første trinn (alle lysene i instr. lyste) og vifta på lavt turtall Setter du vifta på max varmer????
mudbug Skrevet November 6, 2010 Skrevet November 6, 2010 min kompis E34 520 blåste ikke varmluft, skiftet vannpumpe. Det er helt i orden med varmluft etterpå.
Mikael-B Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Når du lufter, prøv i tillegg å starte bilen og la den gå på 2-2500 omdr. Da går lufta lettere ut. Høyst sannsynlig av termostat er synderen her, du burde bytta vannpumpe i samme slengen, så er du sikret mot den svakheten og
oleo Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 Når du lufter, prøv i tillegg å starte bilen og la den gå på 2-2500 omdr. Da går lufta lettere ut.Høyst sannsynlig av termostat er synderen her, du burde bytta vannpumpe i samme slengen, så er du sikret mot den svakheten og Da tror jeg nok det blir en ny termostat. Jeg vurderte vannpumpa også, men ser at det er endel mer jobb... og det er kaldt å skru ute for tiden
Mikael-B Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Blir litt ekstra jobb ja, men deilig å vite at du er føre-var på noe som er en ganske stor svakhet på E39. Men skjønner deg godt hvis du må stå ute å skru ja
oleo Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 Blir litt ekstra jobb ja, men deilig å vite at du er føre-var på noe som er en ganske stor svakhet på E39.Men skjønner deg godt hvis du må stå ute å skru ja Er helt enig. Jeg fikk nå lov til å stå i et oppvarmet verksted som eies av x'mannen til madammen... og han ville hjelpe meg i tillegg... så da blir det både termostat og vannpumpe bytte på en gang! ) Er det GS bildeler som er rimligste plass å bestille dette?
oleo Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 JSatt på tenningen første trinn (alle lysene i instr. lyste) og vifta på lavt turtall Setter du vifta på max varmer???? Jeg satt den på ca. 27'C tror jeg det var. Vifta rakk ikke så mange omdreiningene før det sto en søyle av vann ut av lufteskruen på radiatorslangen... og like etterpå fra lufteskruen på radiatoren!
CV-Erik Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 GS er litt dyre, så vil tro at Koed.no er en del billigere! Men kan jo hende GS er billigere i dette tilfelle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå