Gå til innhold

Kjøreegenskaper og hjulbredde


AVT
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg syns det hadde vært litt fint om noen kunne fortelle litt om hvordan forskjellig hjulbredde påvirker kjøreegenskapene.

Hvorfor har de fleste sportsbiler bredere hjul bak enn foran f.eks?

Hva skjer om man har brede felger foran og bak?

Hva skjer om man har bredere felger foran?

osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit med bredere hjul bak, so du får bedre feste ved aks.

Men framme er det greit med smalere hjul pga av sporing, vannplaning osv.

Eg har forøvrigt 205/55-16 framme og 245/45-16 på eine bilen min.

245 framme hadde ikkje ikkje fungert med tanke på sporing, vannplaning osv

205 bak hadde ikkje fungert pga at bilen hadde nok berre begynt å spinna ved gasspådrag

Men når du har ein bil med 150hk, er det ikkje akkurat nødvendigt med forskjellig dekkbredde framme og bak! (hugs at breiare hjul øker drivstofforbruket og fører til tregare aks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke brede dekk forran for da vil den spore mer og sjansen for vannplaning øker.

Men dette er en fin balansegang man nesten må prøve seg frem til på sin egen bil

om man skal ha det optimalt da ørsmå forskjeller fra bil til bil påvirker det endelige

resultatet. Men du kommer fortsatt langt med annbefalinger fra folk med samme bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en bil med 50/50 vektfordeling som en BMW burde like dekk foran og bak være ideelt. Bredere dekk bak vil gi mer understyring. Bilene er nok satt opp slik fra fabrikken bevist - både fordi understyring er tryggere, samt at smalere dekk foran har fordeler som mindre sporing og mindre sjanse for vannplaning.

Biler med mye vekt bak, typisk sportsbiler med midt eller hekkmotor trenger derimot det ekstra grepet bak og blir herkete å kjøre med like dekk. Forhjulsdrevne kan gjøre det motsatt, brede foran og smale bak.

Ellers er ikke store og brede dekk nødvendigvis noen fordel på en vanlig gatebil, selv på banekjøring. Det føles gjerne som man har enormt med grep når man kjører på svære brede hjul, mens det faktisk kan gå fortere på mindre og lettere hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent at jo større flate på dekket som berører asfalten jo mer grep får du. Derfor gir bredere dekk mer grep enn smale dekk. Som det nevnes tidligere i tråden er grunnen til at mange har bredere dekk bak er at bilen er bakhjulsdrevet og trenger derfor mer grep enn foran. Mens 4-hjulsdrevne, f.eks Lancer EVO og Impreza oftest har noenlunde lik bredde foran og bak på dekk. I racing brukes derfor brede dekk for å få best mulig grep, og kjøres det på asfalt brukes da slicks fordi da øker flaten som berører asfalten maksimalt. På våt asfalt brukes dekk med spor for å kunne avlede vannet fra kontaktflaten og unngå vannplaning. Men er det snakk om vanlige gatebiler er det mest for utseende skyld at mange har brede dekk og felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent at jo større flate på dekket som berører asfalten jo mer grep får du. Derfor gir bredere dekk mer grep enn smale dekk. Som det nevnes tidligere i tråden er grunnen til at mange har bredere dekk bak er at bilen er bakhjulsdrevet og trenger derfor mer grep enn foran. Mens 4-hjulsdrevne, f.eks Lancer EVO og Impreza oftest har noenlunde lik bredde foran og bak på dekk. I racing brukes derfor brede dekk for å få best mulig grep, og kjøres det på asfalt brukes da slicks fordi da øker flaten som berører asfalten maksimalt. På våt asfalt brukes dekk med spor for å kunne avlede vannet fra kontaktflaten og unngå vannplaning. Men er det snakk om vanlige gatebiler er det mest for utseende skyld at mange har brede dekk og felger.

Les litt hva Hagenisse skriver.

Det hjelper ikke med brede dekk om ikke bilen har vekt (egenvekt og marktrykk) nok til å

presse dekket mot asfalten og gjøre nytte av den ekstra friksjonen den økte dekk bredden

kunne ha gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent at jo større flate på dekket som berører asfalten jo mer grep får du. Derfor gir bredere dekk mer grep enn smale dekk. Som det nevnes tidligere i tråden er grunnen til at mange har bredere dekk bak er at bilen er bakhjulsdrevet og trenger derfor mer grep enn foran. Mens 4-hjulsdrevne, f.eks Lancer EVO og Impreza oftest har noenlunde lik bredde foran og bak på dekk. I racing brukes derfor brede dekk for å få best mulig grep, og kjøres det på asfalt brukes da slicks fordi da øker flaten som berører asfalten maksimalt. På våt asfalt brukes dekk med spor for å kunne avlede vannet fra kontaktflaten og unngå vannplaning. Men er det snakk om vanlige gatebiler er det mest for utseende skyld at mange har brede dekk og felger.

Les litt hva Hagenisse skriver.

Det hjelper ikke med brede dekk om ikke bilen har vekt (egenvekt og marktrykk) nok til å

presse dekket mot asfalten og gjøre nytte av den ekstra friksjonen den økte dekk bredden

kunne ha gitt.

Er det noe i innlegget mitt som motsier dette da?? :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent at jo større flate på dekket som berører asfalten jo mer grep får du. Derfor gir bredere dekk mer grep enn smale dekk. Som det nevnes tidligere i tråden er grunnen til at mange har bredere dekk bak er at bilen er bakhjulsdrevet og trenger derfor mer grep enn foran. Mens 4-hjulsdrevne, f.eks Lancer EVO og Impreza oftest har noenlunde lik bredde foran og bak på dekk. I racing brukes derfor brede dekk for å få best mulig grep, og kjøres det på asfalt brukes da slicks fordi da øker flaten som berører asfalten maksimalt. På våt asfalt brukes dekk med spor for å kunne avlede vannet fra kontaktflaten og unngå vannplaning. Men er det snakk om vanlige gatebiler er det mest for utseende skyld at mange har brede dekk og felger.

Er det noe i innlegget mitt som motsier dette da?? :bounce:

La vel litt mer tyngde i den første settningen når jeg leste det enn hva du mente sikkert ;)

Det er jo lite som skiller perfekte dekk fra for brede og for smale dekk, så at bredere dekk er bedre er sant, men til en grense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...