Gå til innhold

koblingsskjema E39 musikkanlegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan finne koblingsskjema for musikk/satnav/tv i E39, er versjon 3 av satnav, og den har det romkorreksjon driten.

Det går jo bare et multistikk med ca 20 ledninger inn i forsterkeren (som har låste delefilter innebygd). Så jeg må finne ut hvilke ledninger som er til signal og høyttalere slik at jeg kan spleise meg inn på kablene der for å koble på en annen forsterker slik at jeg kan sende fulltone til hatthylle, ikke bare mellomtone som org forsterkeren gjør.

Skrevet

Takk for linken, men fant ikke noe fornuftig info der om vilke av ledningene som går inn i forsterker er signal left + og -, right + og -, hva som er remote (for å slå på forsterker) Hva som er høyttalerkablene osv. Høyttaler kablene er det minste problem.

Irriterende opplegg at alle ledningene går inn i en "stikkkontakt" man plugger i forsterkeren.

Skrevet

hva fan, står at signalene sendes digitalt til forsterkeren og dekodes til analogt signal i DSP forsterkeren. Da kan jeg jo ikke koble på en annen vanlig forsterker, for de trenger jo et analogt signal.

Skrevet

Det finnes nok helt sikkert en forsterker som kan erstatte det originale anlegget. Helt sikkert.

Men jeg vet ikke hvilken det er.

Skrevet

Har lest og forsket endel nå. Og det er et helvettes liv å få koblet på ekstern forsterker her.

Fra headuniten blir signalet sendt i 2 stk 5V balanserte digitale kanaler til 2 digital signal prosessors som "lager" 10 kanaler utfra disse. Bare her oppstår det masse problemer.

For å tappe inn her må jeg ha

en digital forsterker med DA konvertere innebygd.

Den må støtte balanserte innganger

den må tåole 5V på inngangene (de fleste støtter bare opptil 4V i signal inngang)

Og da har jeg bare 2 kanaler, f.eks front left og front right.

Det er mulig å fjerne den originale 10 kanals dritforsterkeren og resette headunit, da vil den begynne å sende analoge signaler, men bare i 2 kanaler, Men bak på headunit er det utganger for 4 kanaler så man kan trekke kabel for de 2 andre, som ikke er i bruk originalt siden de bare bruker 2 digitale kanaler som blir splittet til 10 analoge kanaler i forsterkeren av digital signal prosessoren.

Forbannet drittsystem, ser ut som jeg må leve med drittlyd da. Skal bytte høyttalerne i første omgang, men hjelper lite da X-overfrekvensene er låst i DSP, slik at jeg ikke får fulltone til hatthylle, men bare mellomtone osv.

Skrevet

Takk for linken, men var dårlig utvalg der. Var en bytte sak til E39, men med den mistet jeg satnav skjermen. Men er det en standard størrelse på den display saken? Slik at det skal være mulig å sette inn f.eks en Pioneer satnav/CD/radio?

Problemet her kommer vel med at originaldisplay bare er et par cm dypt, da det kun er display styreenhet. Radiotuner,tvtuner,satnav leser + satnavcomputer, cd-veksler og forsterker, er jo i bagasjerommet i eget rom på venstresiden. DVDspilleren er under hanskerommet (ekstrautstyr). Pga dette tipper jeg det er veldig dårlig plass bak displayet for å sette inn noe annet.

Og jeg vil jo miste fubksjonsknappene på rattet om jeg setter inn en annen unit. Ikke det største problemet.

Skrevet

Takker, men nå begynner det å gå fremover her. Har funnet en overkommelig løsning, men blir mye omkobling

Jeg kan kjøpe en kabel sak for å sende analogt signal fra CD veksler til radiomodulen, så bytte den originale cable harness fra radiomodulen til denne:

http://www.mobilevideoauthority.com/cat ... 766724.htm

Så må jeg koble fra den 10 kanals DSP forsterkeren, og deretter koble fra batteri. Under ny boot vil den ikke finne dsp forsterer og signalene fra radiomodulen sendes analogt gjennom de nye utgangene fra kabel jeg koblet til radio modul.

Siden samme radiomodul var brukt i både systemene med DSP og systemene uten har den støtte for begge deler.

Så kan jeg erstatte 10 kanals DSP forsterkeren, med 6 kanaler fra skikkelige forsterkere. der jeg kan sette delefrekvensene selv. Trenger 6 kanaler. 2 front, 2 bak og 2 sub.

Er diskant og mellomtone fremme, men har nye JBL med separat mellomtoe og diskant element, der jeg kobler delefilter mellom som splitter diskant og mellomtone. da er de 4 fremkanalene kortet ned til 2 kanaler.

Bak er det også separat diskant og mellomtone, men gjør samme trikset som forran der.

I subkassen under hatthyllen er det etter som jeg forstår 4 små basshøytalere, over 2 kanaler. SÅ 6 kanaler er hva jeg trenger. En 4 kanals til front og bak, + en 2 kanals til bass.

Fan for et liv, men dette er overkommelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...