mY6 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Hei, Min kjære E39 vil plutselig ikke tenne lenger. Dette skjedde over natten, da bilen fungerte uten problemer da jeg satte den i fra meg om kvelden. Altså når jeg vrir nøkkelen til det siste hakket for å få startmotoren til å gå, da skjer det absolutt ingenting. Ingen klapring i relèer (som ved dårlig batteri), ingen kjiming fra startmotoren, ingenting. Det kommer faktisk ikke en eneste lyd. Prøvde å søke litt her inne, og kom fram til at det kanskje kan være tenningskontakten som er gåen. Men dette samsvarer ikke helt med nevnte symptomer. Er det noen sikringer jeg kan sjekke? Jeg prøvde å se i hanskerommet, men alle så hele og fine ut. Hvor burde jeg eventuelt begynne å feilsøke? Takk for all hjelp!
T.H.O Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Begynn med det enkle og mål hvor mye strøm du har på batteriet. E39 har mye elektronikk som krever mye strøm. Jeg mener at den ikke vil starte hvis batteriet kryper ned mot 11V. Litt usikker, men tror det er noe sånt.
mY6 Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Hvordan sjekker man tennpluggene og startsperra? Jeg har vanlig type nøkkel, uten fjernstyrt sentrallås. Kun innebygd lommelykt
jensemann23 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Tennpluggene trenger du ikke sjekke hvertfall. Han som foreslo det har enten ikke peiling eller har ikke lest tråden din skikkelig. Tennpluggene har ingenting å gjøre med ditt problem. Prøv batteriet som sagt over her, sjekk startsperre, sjekk om det er spenning inn på innslaget. Kan være det som er gåent.
mY6 Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Batteriet målte 11.8v. Kanskje litt lavt, men burde da ikke være så lavt at bilen ikke kan starte/kime. Når batteriet har vært problemet før, har lysene i dash sluknet/dempet seg, relèene klapret, etc. Det skjer ikke nå. Alt ser som sagt helt normalt ut, bortsett fra at det ikke skjer en dritt. Hvordan sjekker jeg om det er startsperra som skaper seg? Og med spenning inn på innslaget, mener du da inn på startmotoren?
jensemann23 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Hvis det er 11,8 på batteriet så er det helt utladet. Bytt det eller lad det så skal du se den starter:)
mY6 Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Jeg har satt det til ladning nå. Så får vi se om det gjør susen. Merkelig at slikt bare kan skje rett over natten. Helt nytt er det også.
jensemann23 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Hmm, kan være noe som trekker strøm som har ladet det ut. Lad det over natten du og prøv igjen. Går det ikke da kan det kanskje være startsperra. Vet ikke hvordan man sjekker den men søk på forumet.
mY6 Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Prøvde med startkabler fra en annen bil nå, uten hjelp. Så der er ikke batteriet som er gåent.
Hagestande Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Batteriet er ikke flatt hvis det er på 11,8.. Mitt ble flatt for en stund tilbake og målte det til 10,7! Og det kima, men starta jo ikke. Tennkabler gjorde susen da
jensemann23 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Eh,Hvilespenning på 11,8 er utladet jo. 12,8 er fullladet, deretter kan du trekke fra 10% ca pr 0,1 volt.
Hagestande Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Rart at min starter når det er 11,8 da :S
jensemann23 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Godt mulig din starter med det, men uansett er det ingen kapasitet igjen på batteriet. Tror du misforstår dette med hvilespenning. Et batteri som har stått uten å bli belastet i noen timer stabiliserer seg på en spenning som sier noe om batteriets ladetilstand. Og 11,8 volt er tomt. Men selvfølgelig kan spenningen dette ned på både 11 og 10 volt når batteriet begynner å bli utladet og blir hardt belastet. F.eks ved start av motor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå