karaba Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Når jeg starter bilen (e61 2008 mod, 520dA ) spesielt med kald motor og begynner å kjøre i lav hastighet/turtall så rister/vibrerer det i rattet. Jeg har nå byttet til vinterdekk og det er ingen forskjell i forhold til sommerdekkene. Det som skjer er at hvis jeg blir liggende med litt belastning/lavt turtall (oppover bakke) eller gasser og bremser/slakker ned så turtallet blir liggende rett under 1000 omdr/min dirrer det rattet (virker som pga av motoren rister) Dirring jeg opplever kan variere noe i intensitet, men noen ganger er det rene ristemaskinen. Hadde bare vært litt vibrering så hadde jeg ikke reagert, men det er ganske irriterende Har vært på verkstedet og de hadde en teori om at oppdatering av software ville hjelpe (snakket om at det kunne være kommunikasjons problemer mellom motor/girkasse), men etter å kjørt bilen etter at den sto inne til omprogrammering så er alt som før. Er det noen som har noen ide om hva dette kan være?
todleif Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Lågt turtall og belastning er ikkje å anbefalle. Motoren liker ikkje dette. Ha iallefall 1500 rpm på motoren. Ellers veit eg ikkje om det er noke gale. Er jo ikkje akkurat unormalt at motoren protesterer når den får for lågt turtall.
karaba Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Det er jo automatkasse så dette burde jo ikke være noe problem da girkassa styrer dette selv. Hadde en 320d med automat før og hadde ingen slike problemer med denne med selv med helt likt kjøremønster. Som sagt så er det kun når turtallet ( i 99,99% med kaldmotor) detter undet 1000 o/min (selv uten beslastning) at det er akkurat som den ikke klarer å la være å begynne å riste. Det med belastning er kun for å beskrive eksempler på når det skjer, det skjer også uten belstning som ved nedbremsing og turtallet detter under 1000 o/min.
Otis Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Høres jo ut som motorfester, feiltenning. Vil nå jeg mene da. Men bilen er jo såpass ny, så det er jo uansett rart.
karaba Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 ja det er det jeg også synes, har jo kun kjørt 40.000 km
karaba Skrevet November 17, 2010 Forfatter Skrevet November 17, 2010 Er det ingen som har opplevd lingnende på sine E60 diesel med automat
saltnes Skrevet Juni 26, 2011 Skrevet Juni 26, 2011 Jeg ser innlegget ditt er registrert i november, men lurer på hvordan det har gått. Har noen likheter på min e60 diesel automat 07.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå