Øyvind Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Har kjøpt Defa Warmup (motorvarmer -festes på bunnpanne, og kupevifte) Motorvarmeren er grei (er da litt usikker på hvordan den blir å funke ved -15 grader i forhold til en konvensjonell blokk-varmer...?) Den minipluggen er også grei... fikk satt den ganske fint, og skjult inne i M-fangeren! Men, er det noen som kan si meg / beskrive hvordan man kommer seg gjennom deksel til microfilter og torpedovegg med den kabelen til kupevifta??? De anvisningene på http://www.defa.com/bilspes_mont.php3?lang=1&ndid= er ikke bare litt vage til E60/E61...
Kennethe34 Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Om du demonterer styreenhets boksen (ligger under dekselet som mikrofilteret er festa i på passasjersiden ) så finner du plugger i torpedoen som du kan gå igjennom. Da er det bare å legge det opp fint, å demontere sparkedekselet på passasjersiden så er du good to go
Kennethe34 Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Kan legge til at du bør koble av batteripolen før du tar ut styreenheter osv, du bør egentlig helst også ha tilgang til diagnose for å slette feilminner. Har du aktiv styring? isåffal må den mest sannsynlig initieres på nytt via diagnose etter frakobling av batteriet.
Øyvind Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 Må man virkelig ta ut styrebokser???
Kennethe34 Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 yepp, må det forå komme til en vettig plass å strekke kabelen inn i bilen
Øyvind Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 Var da som svarte...! Å ja, det er active steering på bilen... Jeg har Carsoft 6.5(som, utrolig nok fungerer fint på min 06/2005 mod, enda det står at den skal gå til biler opp til 09/2004!) er det mulig å initiere den via den? (har ikke sjekket)
Kennethe34 Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 Det er jeg ikke sikker på da jeg aldri har brukt carsoft.. Men det er en egen servicefunksjon for dette i BMW originaltestere.
Øyvind Skrevet November 23, 2010 Forfatter Skrevet November 23, 2010 Har nå testet den motorvarmeren i ca. -8 grader. Kan ikke akkurat si at jeg syns det var lunk i motoren... Men jeg vil tro den klarer å få litt lunk i oljen! Varmeelementet sitter klemt inntil bunnpanna, og er på 300W. Skal bli morsomt å teste dette i -17 grader!......... På http://www.defa.com/doc/800/2885.pdf står det; "Dette er en oljevarmer som forvarmer motoroljen, og ikke kjølevæsken. Temperaturøkningen på motorblokken ved bruk av denne varmeren kan derfor ikke sammenlignes med en motorvarmer montert i kjølevæske."
Øyvind Skrevet November 26, 2010 Forfatter Skrevet November 26, 2010 Denne DIY'en var ganske fin!: http://www.eklunda.se/lasse/e60/ Kennethe34; Her demonteres ikke styrebokser, men man bruker en trekkefjær(elektriker) eller noen form for trekketråd for å få kabel trukket gjennom torpedo...
bag Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Hei Øyvind, Hvordan gikk det med DEFA motorvarmeren? Fungerer den greit eller? Har en 2006 e61 som sliter i kulda og tenkte å prøve en enkel motorvarmer. Har ikke behov for kupevifte så kommer i så fall kun til å montere denne varmeren på blokka. Noen andre som har god eller dårlig erfaring med Defa motorvarmere???
Odd-M Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Jeg merker ingen forskjell på motortemperaturen, men den støyer mindre ved kaldstarter og blir litt raskere varm.
bag Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Hei Odd-M, Takker for svar, tror jeg prøver en slik Det er start trøbbel jeg vil forhindre så om bilen blir fortere varm ser jeg på som en bonus bare den starter i kulda
Odd-M Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Men sliter du i kulda? Jeg har prøvd kaldstart ned mot -30 og det er ikke noe problem på M57 så lenge glødingen fungerer. Som dieseler flest støyer den en del, men har aldri opplevd noe problem knyttet til det.
bag Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Nektet å starte i helga og det var kun -15/-20 grader. Nye glødeplugger etc. i 2011, pga samme problem men det er vel mulig de har tatt kvelden igjen. Time på BMW på torsdag så får vi se hva som feilet
bag Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Startet lett etter ca en halv time inne på et oppvarmet verksted Kjekt å være NAF medlem når det trengst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå