Joachim_M5 Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Er vel greit å bestemme seg for hva man skal gjøre før man begynner å handle deler uansett.... Men det er ikke slik at man ikke KAN bruke en trimkam for sugemotor i en turbomotor, men det vil ikke være optimalt, så jeg ser ikke vitsen hvis man først skal bytte kam. Man drar ikke akkurat ut å handler klær hvis man er sulten heller...!
ealoken Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 hvorfor kan man ikke bruke en "såkalt sugekam" i en turbo motor? poenget med og trimme er og lage en effektivmotor, om du overlader denne eller ikke er ditt valg.
bjornar-a Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Tingen er at jeg har misstanke om at kammene mine er litt slitene, og når jeg først skal kjøpe nye kunne jeg kjøpt til trim..
ealoken Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 hva slags motor? bil? effekt orginalt? målet med bilen? altså, skal du trimme mye, bygge om?
bjornar-a Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Har en M42 motor i E36 chassi:) orginalt er det 140 hk i den.. skal man ha noe mye effekt ut av den motoren med turbo som er holdbare, må vel kjukkere stål pakkning kjøpes.. så mitt første mål er og får en fungerende motor med helst turbo og kjøre på kansje 0.5 i trykk.. skal man over det tror jeg det blir en helt ana pris på ting?
DieselVegard Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Så hvis jeg ikke har helt 100 % bestemt meg for om det blir suge tim eller turbo, så kan jeg ikke kjøpe en trimkam som passer til begge deler? Mest sannsynligvis ikke, men det spørs hva du har tenkt med de forskjellige motorene. Om du har noen snille gatekammer (trimkammer) vil disse mest sannsynlig fungere ganske bra med turbo, om du ikke skal ha 500hk. Kun en dynotest vil kunne gi deg svar. Eventuelt noen som har prøvd seg frem før.
bjornar-a Skrevet November 23, 2010 Forfatter Skrevet November 23, 2010 Hadde ikke planer om 500 hk nei:P planen var og ha en hverdags bil.. men er kansje mest økonomisk og mest holdbart med orginal kam? veit ikke hilken effekt jeg kan forvente meg ut au en orginal 16v 1,8L med turbo og ladetryk på er 200hk sansynlig da?
Joachim_M5 Skrevet November 23, 2010 Skrevet November 23, 2010 Ved 0,5 bars ladd får man en effektøkning på 50%. Dette er bare cirka-tall, men det gir en god pekepinn. Så i ditt tilfelle vil du havne på rundt 200hk ved 0,5bar. Kjøp deg nye standardkammer, eventuellt et sett med milde gatekammer hvis de blir billigere enn originalkammer. Så kan du eventuell høre med Fekzen om han har en turbochip til deg. Ladd 0,5 bar eller litt mer om det går, tut og kjør.
bjornar-a Skrevet November 23, 2010 Forfatter Skrevet November 23, 2010 Høres ut som en bra plan:D men først må jeg få motoren til og gå som den skal uten turbo.. kjøpte motoren og satte den in for ca 1 måned siden og den den bare bobler på turtall opp til 2500 og fra 4 til 5.. men kun når den er varm.. ikke noe problem når den er kald..:S
T. Thøgersen Skrevet November 23, 2010 Skrevet November 23, 2010 hvorfor kan man ikke bruke en "såkalt sugekam" i en turbo motor?poenget med og trimme er og lage en effektivmotor, om du overlader denne eller ikke er ditt valg. Dette har litt mer å gjøre med "bare" effektøkning med en såkalt sugemotor-trimkam, som f.eks lobeseparasjon/rampevinkler osv som bør være mer passende til en turbomotor enn til en sugemotor. På turbokammer tas det mer hensyn til overlapp/løft/rampevinkler for å få en god fyllingsgrad og ikke minst vettuge eksostemperaturer og fint fløde med tanke på baktrykk. Men det er ikke dermed sagt at det ikke fungerer med en sugetrimkam til turbokonvertering, da svært få motorer reagerer likt. I Audi sine 5 syl 20v motorer f.eks er det populært å bruke kammene fra 170hk's sugemotorer ved lettere oppgraderinger. (ca 5-600hk)
bjornar-a Skrevet November 24, 2010 Forfatter Skrevet November 24, 2010 Ja skjønner at detta er et vanskelig tema..:/ men noen som klarer og forklare litt om hva de forskjellige talla betyr? Specifikationer: Grader: 256° Spredning: 110° MAX Ventilløft: 10,4mm Ventilløft i OT-Stilling: 1,20mm Ventil spillerum: Hydraulisk reguleret dette er til en såkaldt sportskam til m42 motoren:) men skjønner ikke hva talla beskriver? noen med kunskapen?
Fekzen Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Hallå bjornar-a, Precis som Joachim_M5 säger så går det fint att överladda med standardkammar. Visst att man kan få lite vassare maskin om man har andra kammar, men det beror såklart på vad man är ute efter. Jag kan ta fram anpassade program / chip till dessa motorer både till Turbokonvertering och sugmotor med vassare kammar. Om du tänker överladda så är bästa tipset att försöka skaffa delar i lagom storlek, alltså inte för små eller för stora delar - för det gör det svårare att få allt att fungera bra. Skaffa en lagom liten turbo så kommer du få en fin effektkurva. Sedan får du skaffa hyffsat stora spridare eftersom motorn är 4cyl. Så runt 380 cc - 440 cc kan vara rimligt om du vill ha lite effekt och ladda uppåt 0,8 - 1 bar. Effekten landar då på runt 220-250 hk skulle jag anta - eftersom man backar tändningen litegran i chipet så kommer grundeffekten bli lite lägre än 140 hk. Det du också borde göra är att skaffa en ställbar bränsletryck regulator - då det gör det enklare att få allt att fungera riktigt bra. Så det är bara att skicka mig ett PM om du är intresserad utav Turbochip. Eller vanligt sugtrimchip anpassat för vassare kammar så fixar jag det! Mvh// A.Fekzen
bjornar-a Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Høres veldig bra ut:D har en dialog med biltilsynet om og få godkjent med turbo, og virker som jeg skal få det til:) og da blir det nok en chip ja:) ikke helt bestemt meg om det blir andre kammer enda, for har konkludert at de jeg har er som de skal.. den chip'n du har, må den loddes på i hjernen? elelr hvordan fungerer det? lett og bytte tilbake til orginalt?
Fekzen Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Høres veldig bra ut:D har en dialog med biltilsynet om og få godkjent med turbo, og virker som jeg skal få det til:) og da blir det nok en chip ja:) ikke helt bestemt meg om det blir andre kammer enda, for har konkludert at de jeg har er som de skal.. den chip'n du har, må den loddes på i hjernen? elelr hvordan fungerer det? lett og bytte tilbake til orginalt? Det låter som ett intressant projekt! Berätta för biltilsynet att du använder original styrsystem där lambda regleringen är kvar och fungerar (för det gör det med turbochipet) , vilket betyder att det blir bra blandningsvärde och därmed bra avgasvärden Vore intressant att se om det går att få den godkjent med turbo. Ingen lödning krävs för att montera chipet. Du kan se i min guide hur man installerar chipen: http://www.fekzen.se/guide.pdf. Tar 5 minuter att byta chip Mvh// A.Fekzen
bjornar-a Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Ser veldig bra ut tror det er lettere og få den godkjent uten chip? Men det kan monteres etterpå vill ikek ha noe mere en 0,6 i ladetrykk.. ha hørt at motorene ikke er så holdbare over det? prøver og holde prisene litt ned til jeg får godkjent det.. heller koste på litt etter vert etterpå Har man først klart og godkjenne med turbo tror jeg det er letter og gjøre om på det i ettertid:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå