Gå til innhold

Hawkon88's garasje tråd. ny(e) garasje(r)


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har da kjøpt meg en 87mod todørs 320. Bilen er overaskende godt tatt vare på, og det finnes omtrent ikke rust. Eneste er det dere kan se på det ene bildet, og tilsvarende i ene jekkfestet framme.

Beklager skiten bil, men det tar ikke mer enn 2dager i bergen før bilen er tildekket med saltlake.

Bilen har ikke mer enn 164000km på telleren, noe jeg ikke tror er så langt fra sannheten selvom serviceheftet mangler.

Utstyr:
Checkpanel,
takluke,
25% diffbrems
supersport senkesett 60/40 tror jeg

planen for bilen var egentlig å ha den for "entusiast"bruk/delt bruksbil (sammen med e91en) og litt banekjøring. Noen oppgraderinger blir det nok etterhvert. Det første som skjer er sannsynligvis nytt ratt, rustsveising, bytte av interiør, ombygging til skivebrems bak og utbedring av rufsete tomgang, bytte av baklyter til noen med rødtoning, bytting av styreledd, få girspaken uten slark og bytte bensinpåfyllingsrør..

Ting som er gjort:
Sabelt semsket skinnratt 350mm diameter, 65mm dypt
Montert helrøde baklykter
Montert forsterker til 6*9
Montert e36tannstang
Montert nye indre og ytre styrestag
montert delrin exentriske foringer i forstilling
montert nye bærearmer framme
vært på eu-kontroll jeg jobber med å fikse feil
ribbet interiør og bagasjerom
e30m3 understell er kjøpt og fått forsterket bakstilling
kjøpt e36m3 bremser
montert stabstag 22/19 fra Ireland engineering
kjøpt delrin foringer til bakstilling




Jeg har allerede kjøpt noen 15" felger som skal få piggdekk på..
zawc0yfev3gjuzu4bmcl.jpg

5rlgmfftcml3x9kadreh.jpg

thuayux9wtm6c69k6ud4.jpg
6pfjcs1bx0aiu06pi3s2.jpg
888wsm6j7lg0es5unr9d.jpg
ic2z56sui3h8j17mfzas.jpg
vjsh6tjhn2oe5ah8kq7s.jpg
hxnrl60nq4gv79wbnmy3.jpg

Jeg var litt uheldig, så jeg klarte å bøye høyre bærearm framme. Fikk tak i en ny forstilling av en her på forumet. Jeg vet ikke helt når jeg kommer til å bytte resten av understellet framme, så jeg tok like godt å bare sandblåste og lakket den "nye" bærearmen da jeg haater å sette på deler jeg ikke er fornøyd med standen på. Jeg regner forøvrig med å kjøpe nye bærearmer når jeg bytter forstillingen da det ser ut som et jævla knot med å bytte bærekuler etc. Koster ikke allverden på koed, og da er de nye og. Det tok intet mindre enn 2timer å sandblåse EN bærearm med punktblåseren..

wlvzh6u46z5s1oswgjmn.jpg
y89ck0umdu5oociqjkso.jpg
59tq8a3k4fg6ry96ulfs.jpg

helrøde baklykter. ser det ikke så godt da men..
oskeiav9r6nmnn1zeo9f.jpg

nytt ratt, semsket skinn.
rteyj7laljo9y69o20gk.jpg

Jeg stresset litt med å få montert rattet, samtidig som jeg skulle ha fløyten til å fungere.
Etter litt om og men, fant jeg ut at jeg måtte skru over sleperingen fra orginalrattet over på bosset, og koble til en ledning fra fløyten til sleperingen..
1963jyn8f2lqcrw1iv9r.jpg

Listen med deler fra koed. Noe av det er til e39en..
lls0lxmoq6ekh7x80rcl.jpg
lakking av de nye styrestagene
kuqz58n1hwluosux67d3.jpg
servotannstang fra e36, ferdig demontert.
6qr72k846jxohlhicoxh.jpg
grunnen til at jeg kjøpte nye styrestag
bgq8buaidud377qlmjyg.jpg
fikk fatt i en ny travers som har fått seg sandblåst og lakket opp i system tilsvarende de bruker på offshore etc. Jeg håpte på en annen farge, men fikk jobben gjort gratis, så klager ikke.. :)
rci55kcr2ut8ebn1c1xg.jpg
nye bærearmer som skal på traversen straks stabstagene fra Ireland Engineering kommer
plhk2ghnd4byobgeavrm.jpg
nytt speil montert. Ganske digg uten "blåmann" i speilet.. :)
ikfsnp3wk5qwhew5fzgt.jpg
stoppere til tannstangen slik at hjulene ikke subber ved fullt rattutslag på e36 tannstangen. Disse er ca 4,5mm. Vil jeg ha større rattutslag blir det å slipe dem ned litt. Jeg avventer derfor å hamre på plass låseblekket og feste gummibeskytterne på tannstangen før tykkelsen er bestemt.
Derfor har jeg også bilen ståendes på 17" enda..
dhof82c7d04go7agg5dn.jpg
selvsagt måtte de sandblåses.
u5gmjzkz47c1wkzfbafs.jpg
tydeligvis måtte den ene være litt mindre ytterdimensjon på. Ikke vet jeg hvorfor de har forsjellige innerdiameter på tannstangen.. Tok å slipte ned ytterdiameteren litt jeg, men glemte å ta bilde
zqv0gq0yut5f1pkc78uq.jpg
den siden som passet
y87huivhtvqz23ad87ga.jpg
litt nytt fett på tannstangen kan ikke skade
aqoajwnolpk5e7nq760t.jpg
også på oversiden rengjorde jeg for gammelt fett og smuss
bufk7kwgv6yw39a0hrrm.jpg
før jeg tok på nytt fett
yncya5153iixp729hpth.jpg
shims slik at e36 tannstangen passer i e30 traversen 14,7mm ca
c1wfy7njsok3u38d2202.jpg

Det ble no gjort litt i natt også..
Spacerne som monteres på oppsiden av tannstagen
row9mnm1tns5zbnmjnm5.jpg
Gamle tannstangen ute. Ikke så mye å samle på..
4xrjthoyxhxsr73cgz2l.jpg
Ikke mye klaring fra tannstangen til bunnpannen.. Her er noen bilder mens jeg holdt på.
uzpjcqiwd886wyetsxzx.jpg
co2zaymp5af4hkgnks3v.jpg

Så til knotet med styreleddet
s6g2m4qpi6jyivaqprda.jpg
Jeg prøvde vel alle måter å løse problemet på.. Men endte opp med det som egentlig var mest opplagt hvis jeg bare hadde giddet å tenke meg litt om.
Det er ikke mulig/svært vanskelig å bytte ut hele styreleddet som EN del, dvs å dra av leddet fra rattstammen så lenge motor står montert i bilen.
Løsningen blir derfor å kappe vekk de "popnaglene" som står gjennom gummien på bildet. Det letteste er å kappe disse av MENS den gamle tannstangen står i bilen. Dette fordi det var et knot uten like å kappe vekk på rattleddet som var veldig vanskelig å holde i ro. (en hånd på vinkelkutteren og en på tangen som holdt styreleddet- Jepp jeg demonterte tannstangen først)
Siden jeg kun holdt vinkelkutteren med en hånd, og den plutselig tok tak- kappet jeg selvsagt også av bensinslangen.. Noe som også tok ganske unødvendig og lang tid å rette oppi igjen.

Når styreleddet er kappet av på bilen, (på undersiden av gummien er det letteste) gjør man det motsatte på det løse styreleddet. (fra 325ix?) Og skrur de sammen. Jeg brukte galvaniserte bolter og locktite. Jeg brukte også skiver slik at trykkflaten til skruene på gummien ble størst mulig.
cpp3n15yoq28bfouoid6.jpg
15gj3bxap3c3p5sd4vv7.jpg

Jeg glemte å ta flere bilder, men endte opp med at jeg måtte slipe av de steering-stopp ringene mine litt. Jeg kan tenke meg at de ble ca 3,5mm til slutt- uten at jeg målte eksakt. Nå har jeg ca 1,5cm fra dekket til innerskjerm ved fullt rattutslag når bilen står i luften. og dekkene lagde så vidt merker i tectylen i innerskjermene en helg jeg hadde bilen på sigdal.

Foreløbig står bilen med ferdig montert tannstang, men ikke oppkoblet servopumpe etc. Det får bli etter at jeg har sovet tenker jeg.

Ellers venter jeg på ny oljekjøler fra MotorViagra.. :D
http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=no
En 20raders.. Jeg kjøper og bygger alt nå slik at jeg slipper å gjøre jobben opp igjen når/hvis det blir s50 oppi etterhvert.. Oljekjøleren jeg har lekker litt nå desverre..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Jeg var litt uheldig, så jeg klarte å bøye høyre bærearm framme. Fikk tak i en ny forstilling av en her på forumet. Jeg vet ikke helt når jeg kommer til å bytte resten av understellet framme, så jeg tok like godt å bare sandblåste og lakket den "nye" bærearmen da jeg haater å sette på deler jeg ikke er fornøyd med standen på. Jeg regner forøvrig med å kjøpe nye bærearmer når jeg bytter forstillingen da det ser ut som et jævla knot med å bytte bærekuler etc. Koster ikke allverden på koed, og da er de nye og. Det tok intet mindre enn 2timer å sandblåse EN bærearm med punktblåseren..

wlvzh6u46z5s1oswgjmn.jpg

y89ck0umdu5oociqjkso.jpg

59tq8a3k4fg6ry96ulfs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgje eier hadde en s38 motor på hånd som han ville ha i denne og begynne å drifte.. Heldigvis fikk jeg tatt hånd om den istedet..

Jeg har tenkt å få denne bra etterhvert, men ting tar tid (og koster penger, jeg har jo e39en som krever sitt også) men noe mer enn strøken bruksstand vil denne sannsynligvis aldri bli så lenge jeg eier den. Første delmål nå er å få på piggdekk og mindre ratt slik at den er klar for sigdal i februar.

Deretter blir det å få montert e36tannstang (2,7runder) og servo.

Etter dette blir det å få bilen rustfri, bytte bensintank, pumpe og påfyllingsrør (mens jeg likevel har nede bensintank etc når jeg sveiser). Planen blir å montere 325bakstilling (som blir forsterket i samme slengen) med nye foringer etc da. En del av disse delene er allerede innkjøpt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

helrøde baklykter. ser det ikke så godt da men..

oskeiav9r6nmnn1zeo9f.jpg

nytt ratt, semsket skinn.

rteyj7laljo9y69o20gk.jpg

Jeg stresset litt med å få montert rattet, samtidig som jeg skulle ha fløyten til å fungere.

Etter litt om og men, fant jeg ut at jeg måtte skru over sleperingen fra orginalrattet over på bosset, og koble til en ledning fra fløyten til sleperingen..

1963jyn8f2lqcrw1iv9r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det værste er, så mye dritt jeg har lest her inne, så tviler jeg ikke heller :lol:

Så er det alltid en eller annen jøde som sier. Det er trådstarter sin bil gjør som han vil OKK???

Men så bra ut den 320n der. Stelle godt me'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det værste er, så mye dritt jeg har lest her inne, så tviler jeg ikke heller :lol:

Så er det alltid en eller annen jøde som sier. Det er trådstarter sin bil gjør som han vil OKK???

Men så bra ut den 320n der. Stelle godt me'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...