Øyvind Skrevet November 23, 2010 Skrevet November 23, 2010 På min E61 (06/2005) har jeg skiftet ut den gamle veivhusventilasjonen(filteret) med den nye typen(oil separator) Jeg skiftet bare innmaten, delenummer: 11 12 7 799 366 (nr.15 på bilde under). (Dette pga. at jeg har lest bl.a her på forumet at det er anbefalt å skifte ut dette...) Jeg synes bilen drar merkbart dårligere nå enn før. Noen flere her som opplever det samme?? Er jo en helt annen enhet den nye separatoren, som bygger på et helt annet prinsipp enn det gamle filteret gjør. Jeg tenker at hvis man endrer på trykket(vakumet) til motoren, endrer man vel på mye rart, det er vel mye som er vakumstyrt på disse motorene... turbo, EGR, div. greier i/på innsuget osv.... Skulle jeg ha byttet hele enheten med en ny, delenummer: 11 12 7 799 225 ?? (det er jo en ventil inni der også, vet ikke om det er noen forskjell der?) Det kan også nevnes at jeg skiftet dette ifm. at jeg skiftet luftfilteret, og glødeplugger. Jeg skiftet ikke pakingene på innsuget da jeg hadde det av, da jeg annså disse til å være helt fine! Kan det være noe der som har skjedd?? (Har lest en eller annen plass at det var anbefalt å skifte de pakingene)
Øyvind Skrevet November 23, 2010 Forfatter Skrevet November 23, 2010 Kan også legge til at jeg skiftet dette veivhusfilteret ved ca. 100.000km Filteret var ikke tett, så egentlig nokså greit ut... svart på farge, men ikke tilstoppet på noe vis.
pedro Skrevet November 23, 2010 Skrevet November 23, 2010 Min 530dat har akkurat hatt ett luft problem. Det ble montert innsug uten å bytte pakninger etter en større pågående jobb til tross for at dette kommer på under100 lappen. Bytt i alle fall alle de oransje pakningene på innsuget og eliminer falskluft som problem 1. God investering mener nå jeg. Da får du også inspisert dysene og brua for lekkasje og inspisert innsuget nøye en gang til.(sot osv). Sjekk samtidig Egr ventilen i front for sot og sjekk at den trekker opp og at vakunslanger sitter som de skal. P
Øyvind Skrevet November 24, 2010 Forfatter Skrevet November 24, 2010 Hva var symptomene da?? Hadde den så mye luft-lekkasje at du merket/hørte det? Ja, jeg skal ta av innsuget å bytte de oransje pakningene. Hvis ikke det blir noen forbedring skal jeg evt.(som en prøve)sette tilbake det gamle veivhus-filteret... Jeg skal sjekke EGR-ventil m.m...
badsha Skrevet November 24, 2010 Skrevet November 24, 2010 byttet mine etter hver 10.000 km, merka selv at bilen drar dårligere fra bunndraget.. vet ikke helt om det komemr av veivhus da men, dette er en 318d 2006
pedro Skrevet November 24, 2010 Skrevet November 24, 2010 Nei Merket ikke noe til falsk luftsusing LMM kan også være synderen her Dra av pluggen til LMM Går bilen tilnærmet normalt da så er LMM gåen Bytt den OG SØRG FOR AT DEN BLIR KODET INN I BILEN P
Øyvind Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 OK. Hvis LMM er gåen, burde jeg ikke få opp feilkode/tekst på Carsoft'en min??? (Carsoft 6.5)
pedro Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Jeg kjører nå uten LMM Ingen feilmelding før eller etter P
HMW Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 byttet mine etter hver 10.000 km, merka selv at bilen drar dårligere fra bunndraget.. vet ikke helt om det komemr av veivhus da men, dette er en 318d 2006 Bytter du veivhusfilter på hver 10.000 km ?
badsha Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 yepp, forrige veivhus ble byttet for 7000 km siden så byttet jeg min nå nylig:) gjør det på hver olje skift. er lit sktrem der, men heller det en turbohavari som er en gjenganger.
pedro Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Hei Meglern Tror du kan slappe av litt og dobble intervallet uten fare for turbo havari. Mange bytter jo aldri dette filteret uten å få havari. Kanskje en 50/60,000km er ett greit intervall for oss med endel småkjøring?? Solgt den andre bilen enda? P
badsha Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Hei Meglern Tror du kan slappe av litt og dobble intervallet uten fare for turbo havari. Mange bytter jo aldri dette filteret uten å få havari. Kanskje en 50/60,000km er ett greit intervall for oss med endel småkjøring?? Solgt den andre bilen enda? P halo der ja;) vet at det er litt for ofte, mulig jeg tar dette anhver oljeskift hehe jada 316 er solgt mens 323n er ute og støver.... noen som har lyst til å kjøpe så er det bare å skrike!! nettopp eu godkjent med 50 innsug som er hentet fra uk, ikke noe selvmontert, men skikkelig montert med porta innsug:) bilen går billig!
Øyvind Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Skal sette på varmen i garasjen, så blir det litt skruing i kveld Skal melde av her hva jeg fant ut/hvordan det gikk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå