Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sjekk gjennomføringa i ruta. åpne denne og kjenn om den er litt treig å dra rundt.

Deretter trykker du inn "låse haka" mens ruta er åpen (sånn at bilen skal tro den er igjen) og prøver da.

Se om "skiva" går. dersom den gjør det er det garantert gjennomføringa som er problemet. Denne kna være litt knot å få ut (vær forsiktig så ikke du knuser ruta), og du må ha komplett nytt, med mikrobryter og det hele).

Skrevet

yup..sikker.. fordi man normalt ender med å borre ut rundt akslingen for å få dritet ut ;)

Skrevet

Ja det har noe å si.

Det betyr at det ikke er noe kontakt mellom motor og viskeroverføring.

Det er et lite ''stag'' (vet ikke hva jeg skal kalle det) som sitter på overføringen som skal inn i et spor i viskermotoren. Som jeg da mener ikke sitter i eller muligens har knukket av.

Skrevet

Men hvis armen er ubevegelig har den nok "irret" fast... Samme problem som jeg har...

Dette med å holde inne mothaken var nytt for meg. Skal prøve når jeg kommer hjem for å se om motoren i alle fall er i orden...

PS! Jeg har ikke skjønt hvordan man skrur av viskerarmen, eller rettere sagt gjennomføringen i vinduet. Er det den bittelille torx-skruen som sitter på undersiden der du åpner viduet?

FiGu

Skrevet

Ja, ta ut skruen og dra dekselet rett opp/vekk fra ruta, det krever en del kraft. Tips: det kan hjelpe å spraye på WD40, for dekselet går i noen trange spor. NB den delen som bryteren står i skal stå igjen. Det sitter en mutter på akslingen under dekselet som må av før akslingen kan trekkes ned. På bilen min sto akslingen dønn fast, men ble som ny etter demontering, rens og oppsmøring med molygrease. Den var temmelig vrien å få knakka ut av foringen. Heldigvis var motoren i orden.

Skrevet

Er enkel og rett fram skruing dette her. Får du først ut den lille torxJÆVELEN(ynskyld) drar du hetten rett ut. Da kommer du til en svart plastpropp som skal vippes av med en flat trekker.

Så kommer en 8/10mm skrue med 13mms hode på som du skrur av sammen med en tynn skive.

Etter alle solemærker sitter gjennomføringen fast i irr.

rens godt og smør

NB den delen som bryteren står i skal stå igjen. Det sitter en mutter på akslingen under dekselet som må av før akslingen kan trekkes ned. På bilen min sto akslingen dønn fast, men ble som ny etter demontering, rens og oppsmøring med molygrease. Den var temmelig vrien å få knakka ut av foringen. Heldigvis var motoren i orden.

Ja, ta ut skruen og dra dekselet rett opp/vekk fra ruta. Det krever en del kraft. Tips: det kan hjelpe å spraye på WD40, for dekselet går i noen trange spor. NB den delen som bryteren står i skal stå igjen. Det sitter en mutter på akslingen under dekselet som må av før akslingen kan trekkes ned. På bilen min sto akslingen dønn fast, men ble som ny etter demontering, rens og oppsmøring med molygrease. Den var temmelig vrien å få knakka ut av foringen. Heldigvis var motoren i orden.

Resten er montering i revers.

Ps. torxjævelhelveten fåes hvistnok ikke kjøpt løs, så du må i jernvaren for å få tak i den. Problemet løst.

Skulle ikke problemet være løst har du 3 opsjoner.-

1 Ledningsbrudd i kabel til luke

2 Brent relee i boksen ved motorstyringen

3 Overføringen er defekt

eller at bilen din er i slekt med min og da gjelder Murphys lov

DVS 1+2+3 er galt :lol:

Du må kjøpe inn deler for en liten formue, stå ute å skru og borre i kulden og får parkeringsbot utenfor jernvaren.

Lykke til.

• 2 months later...
Skrevet

Hei igjen!

jeg har nå demontert av bakruteviskeren. har ikke hatt tid før. Motoren ser ut til å fungere, men selve mekanismen på glassruten har irret fast. Jeg skrudde av selve viskerarmen. Under den er det en større mutter som ser ut til å være festet ned til overføringen som er på undersiden. Den er 22-24 mm. Er det den jeg må ha opp for å få smørt faenskapet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...