Gå til innhold

Dårlig revers automat E39 2001

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så forferdelig mye arbeid. Mest knotet på min bil var å få løs starteren, det sitter en styrepinne mot gearkassen som sitter utrolig fast. Måtte bryte en god del før jeg fikk den løs, ikkeminst når den skulle på plass(anbefaler å bore opp hullet på gearkasse-dekselet en halv millimeter).

Å plukke kassen sund var ikke noe problem, bare ta masse bilder etterhvert som man plukker bort deler, så har man noe å se på når ting skal på plass igjen.

Plukk av bunndekselet på kassen(20-30 skruer)

Ta bort filteret(2 skruer)

Løsne ventil"pakken"(KUN de største skruene. ca10-15 skruer. IKKE skru løs de som er minst)

Ta løs de 2 pvc rørene. Det ene har en fjær som må vries løs, denne pvc-delen blir ødelagt når den dras ut av kassen.

Skru løs de 9 skruene i front av kassen.

Nå er det bare å dra ut alle drev. Del for del(ta bilder etterhvert, og pass på å holde de mest mulig samlet)

Skru løs reverstrommelen(3 skruer), dra den ut av kassen.

Flytt deler fra den gamle trommelen til den nye. OBS husk å få med platene som ligger helt i mitten av trommelen, en på hvær side, de har en o-ring på inner og ytterside, kontroler disse.

Da er det bare å montere sammen, i motsatt rekkefølge.

Det kan være noe knotete å få alle clutc-platene til å ligge rett når ting skal tres på plass. VÆR TÅLMODIG

Jeg brukte mange tips fra dette forumet http://www.e46fanatics.com/forum/showth ... p?t=750714

Totalt med 9 liter olje, pakning, reverstrommel(forsterket), 2 pvc-rør havnet dette på 3700.-

Brukte ca 20 arbeidstimer alene.

• 10 months later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da slenger jeg meg på som nok en heldig vinner av en revers som begynte idag tidlig med å gå litt hardt i revers for å så slure og tilslutt ingen effekt bakover. Alt i ett på en dag :) Den går heldigvis fremover.. Dette er en tds 98 mod. Tydeligvis en av de store vinnerne innen kassehavari så jeg noen skrive?

Hører en slags "skrangle skrangle" lyd når jeg setter den i reverse. I tillegg noe under kjøring.. Spesielt når terrenget er litt ugjevnt. Kan dette være restene av reverstrommel som flyr rundt i kassen ?

Noe håp eller er det bare å bytte ut hele kassen ?

Skrevet

høres ut som det samme ja. men ville ikke brukt revers mer med sånn skrangling.

Er nok samme problemet, jeg ville i det minste gjort som trådstarter og prøvd, værste som kan skje er at du må ha ny kasse, beste er at du sparer 10-20++ lapper

Skrevet

Nei, den fungerer overhodet ikke bakover. Fremover skrangler det når jeg slipper opp gassen. Har kjørt en 80 mil på en uke så går fint fremover. Litt uvant å måtte beregne enhver situasjon uten å kunne rygge...

Dytte bilen på plass hver morgen på parkeringen virker like lurt hver gang :)

Trådstarter?? Hva er dette?

Har kjøpt brukt kasse med garanti gått 94 000 km så har jo kasse om det skulle gå galt!

Skrevet

Kan noen forklare at min 530dat 99 oppfører seg på samme måte, MEN OGSÅ I FØRSTE GIR?

Den er også betydelig bedre etter varmkjøring. Da både rygger den og tar 1gir i motbakke uten problemer.

Har aldri hatt en bil med så mange problemer etter passerte 220,000km som denne.

Denne bilen har fått det den skal ha av servicer på E. Stenshagen og burde gå knirkefritt. Stort sett er det påkost hver eneste uke av ymse slag. Blir manuell gira bil og bensin neste gang :!:

P

• 1 month later...
Skrevet

Trådstarter?? Hva er dette?

Så ikke denne før nå. Tror det er deler fra den defekte reverstrommelen som du hører. Delene er ikke magnetiske så magnetene som ligger i bunnpanna på kassen fanger de ikke opp.

På min så lå det mellom 15 og 20 løse deler, fra ca 15mm og oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...