Gå til innhold

Forstilling E39


FiGu
 Share

Anbefalte innlegg

Denne tråden er startet for å prøve å skjønne HVA i forstillingen som man kan byttes selv, hva verkstedet må ta og hva som evt krever en forstillingskontroll.


Enkle, billige operasjoner for å eliminere evt forstillingsfeil:
- Avballansering av hjul- Sjekke om det er kast i felgen(e)- Bytte dekk eller låne et sett som du vet med sikkerhet er runde for å teste

Ting du gjør selv uten firehjulskontroll:
- Bytte bremseskiver (krever ikke spesialverktøy og er gjort på ca. en time pr aksling)- Bytte kasterstag og -foringer (evt. bruke Poweflex-foringer. Det er en fordel med løftebukk).- Bytte hjullager med tilhørende komponenter- Bytte støtdemperne- Bytte hjelpesnekkeforingen - en liten synder som bare koster 72kr på GS-bildeler og man trenger kun en "presse" for å få ut den gamle. Man trenger ikke 4hjulskontroll etterpå.

Ting du gjør selv, men som krever firehjulskontroll etterpå:



Ting du bør/må overlate til verksted:




(Dette er innspill jeg har fått/funnet i andre tråder, men jeg vet ikke hvilken kategori de bør listes i...
Kom gjerne med tilbakemeldinger så jeg kan flytte dem!)

- Mellomopplagringen på drivakselen
- hardykobling
- støttelager
- traversforingene bak
- traversforingene foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en vibrering ved bremsing, denne ble etterhvert mye verre og tilslutt vibrerte det hele tiden i hastighet mellom 70-120.

Byttet kasterstagene og satt inn powerflex foring. Det løste problemet.

Dette klarer man å gjøre hjemme selv, men er fordel med tilgang til løftebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fullt sett med alle foringene Powerflex leverer til min bil.

Pluss et sett med Meyle HD traversforinger bak.

Har skrudd en del bil før, men har ingen løftebukk.

Kan jeg klare å skifte alle selv, eller er det noen foringer man er nødt å ha bukk for?

Traversforingene er ingen problem vet jeg, eneste er at det er mye banning og tidsforbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs. Man kan kun gjøre få ting med en E39 forstilling som ikke krever forstillingskontroll (kontroll av vinkler og relasjoner mellom for/bak aksel) . Før tok man kun forhjulskontroll, det tar man ikke lenger.

Den ene tingen er å bytte foringene i casterstagene (bytt da begge) . Man kan og bytte hjullager med tilhørende komponenter og støtdemere.

Mer kan man ikke gjøre uten hjulstillings apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter egen erfaring med E39 ligger den største årsaken til vibrasjoner i billige og dårlige dekk/felg-kombinasjoner. E39 er blant annet EKSTREMT sensitiv på høydekast, noe det ikke nytter å balansere seg bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...