Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Min har plass til 4 biler pluss jeg har hyller rundt på alle vegger.

I venstre hjørne lengst unna porten har jeg høyt tak så det er plass til løftebukk. Og over de 3 andre bilene er det hems i taket.

Jeg har en port. Isolert i tak, vegger og gulv. Jeg har panel i tak og på vegger, som er umalt. Dvs at hva som helst hvitmalt er bra å ha der. Har også akkurat montert 4 nye armaturer, inkl en stk på veggen ved løftebukken. Så nå har jeg 9 armaturer tilsammen. Noe som blei sykt bra. Hadde jeg bygd ny hadde jeg hatt lys i gulvet. Det er jo null jobb og lage, så det er jo ikke noe å lure på:)

Hvor mang m2 er denner da? Ja lys er viktig!

Ang det med sveising osv så er jo greit med en flyttbar punktsuger kanskje?? Vi har en vifte (som ligner på en turbo faktisk) ombord i båten, med slange på i begge ender (som går i avtreksvifter i hus bl.a), som vi monterer på begge ender. Da kan vi lett flytte den rundt i båten om større sveisearbeid skal gjøres. Samme kan man jo gjøre i en garasje, for det er vel ikke alltid på arbeidsbenken det sveises, men gjerne på en bil etc. Kan jo da også lage ett hull i garasjen, med luke på, slik at du bare kan åpne den å stikke slangen ut gjennom, mens du drar den andre slangen der som arbeidet foregår :)

Ja har brukt sånn avsug selv. Men jeg får se va det blir til, først og fremst skal jeg finne ut hvordan jeg skal ha garasjen, så skal den opp åsså skal den innredes med mye kjekt utstyr så får ta det da tror jeg :)

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

I venstre hjørne lengst unna porten har jeg høyt tak så det er plass til løftebukk. Og over de 3 andre bilene er det hems i taket.

Jeg har en port. Isolert i tak, vegger og gulv. Jeg har panel i tak og på vegger, som er umalt. Dvs at hva som helst hvitmalt er bra å ha der. Har også akkurat montert 4 nye armaturer, inkl en stk på veggen ved løftebukken. Så nå har jeg 9 armaturer tilsammen. Noe som blei sykt bra. Hadde jeg bygd ny hadde jeg hatt lys i gulvet. Det er jo null jobb og lage, så det er jo ikke noe å lure på:)

Var ute med lasern nå..

Grunnflata er 116m2

Høyde der løftebukken skal er 3,8m

Høyde ellers er 2,8m

Skrevet

Husk at det er regler på hvor stor en garasje kan være her i kommunen, både på grunnflate og høyde. :)

Skrevet
Husk at det er regler på hvor stor en garasje kan være her i kommunen, både på grunnflate og høyde. :)

Ja, vi har gått igjennom alle regler å funnet ut av garasjen ikke kan være med en 100m2. høyden er ikke så nøye får jeg bor nesten på det laveste punktet på byggefeltet.

Ang det med sveising osv så er jo greit med en flyttbar punktsuger kanskje?? Vi har en vifte (som ligner på en turbo faktisk) ombord i båten, med slange på i begge ender (som går i avtreksvifter i hus bl.a), som vi monterer på begge ender. Da kan vi lett flytte den rundt i båten om større sveisearbeid skal gjøres. Samme kan man jo gjøre i en garasje, for det er vel ikke alltid på arbeidsbenken det sveises, men gjerne på en bil etc. Kan jo da også lage ett hull i garasjen, med luke på, slik at du bare kan åpne den å stikke slangen ut gjennom, mens du drar den andre slangen der som arbeidet foregår :)

Ja har brukt sånn avsug selv. Men jeg får se va det blir til, først og fremst skal jeg finne ut hvordan jeg skal ha garasjen, så skal den opp åsså skal den innredes med mye kjekt utstyr så får ta det da tror jeg :)

Såpassja, jeg ser får meg slik som på tegningen helt oppe. Men vet ikke helt om jeg skal ha løftebukken inni hjørne der eller heller ha den forran arbeidspultene osv, greit å ha litt plass forran bilen til og feks ta ut en motor når den står på bukken.

Skrevet

Jeg har lys skråstilt i 45grader ca 2,5m over gulvet. Det gir fint lys også når man holder på i hjulbuer osv. Har 4 stk doble 36w per bilplass. Låven er da drøye 7 meter dyp. Har 8stk totalt. Gir bra lys. Kjøpt for en billig penge på Jula. Anbefalles!

Skrevet

Har du henta inn priser på bygging og? Kommer den så nærme hus at du må ha b60 vegger?, regner med du skal ha den full isolert uansett?

Skrevet
Jeg har lys skråstilt i 45grader ca 2,5m over gulvet. Det gir fint lys også når man holder på i hjulbuer osv. Har 4 stk doble 36w per bilplass. Låven er da drøye 7 meter dyp. Har 8stk totalt. Gir bra lys. Kjøpt for en billig penge på Jula. Anbefalles!

Ja, lys er viktig. Må ta en titt på de på jula da vis de er bra når den tid kommer :)

Har du henta inn priser på bygging og? Kommer den så nærme hus at du må ha b60 vegger?, regner med du skal ha den full isolert uansett?

Har ikke fått teint huset å garasjen enda. Blir ikke garasje før tegning av huset også er klart så får jeg se hvor nærme det kommer. Må ha isolert ja. Har ikke sjekka priser men gamlingen har byggfirma så får bra priser på det meste.

Noen som har litt inspirasjon? :) skal være et verksted ikke en utstillingshall :)

Skrevet

Jeg har et isolert rom på 17 kvadrat med varmekabel, arbeidsbenk etc. med egen inngang pluss dør inn til bilene. Varme på hele vinteren uten at det koster skjorta. Over rommet har jeg en hems til lagring, åpen mot rommet der bilene står. Totalt areal 50 kvadrat pluss en svalgang langs ene langsiden på en meter bredde. Jeg har rommet der bilene står kaldt, men med mulighet for å få på en lunk ved behov. Det er åpent helt til taksperrene, og I-bjelke i mønet med løpekatt for løfting av motorer etc. Strøm: 50 A og eget sikringsskap. Selvfølgelig kjøleskap og stereoanlegg og sånt i furtebua :)

Skrevet

Du må iallefall huske på lyse vegger, nok lys og male gulvet (før du søler olje på det) som de andre har nevnt her tidligere. Jeg har vel 14 doble 36w amaturer, og skal nok opp med minst 3 doble til. Blir aldri nok lys...

husk å isolere skikkelig, gå for 2 porter istedenfor 1 stor. Slipper du varmetapet en stor port gir. En liten port som åpnes slipper ut nok varme som den gjør. Monter varmepumpe, det angrer ikke jeg på at jeg gjorde.

Har ikke noen gode garasjebilder å dele, men legger ut et par som jeg har på Laptop'en (er offshore, så har kun reisepc'en..).

Under ser du et bilde jeg tok for en måned å to siden som viser litt av garasjen, ikke ferdig listet engang :wink:

1nnm2jnjdkz1w08o4mi8.jpg

Neste bilde viser kompressor-rommet, fullt isolert (8" vegger, med lydfelle innebygget) og trappeoppgangen. Er ferske bilder, så jeg har ikke fått malt, listet ferdig eller noe slik. Men du får nå en følelse av hvordan det kan bli.

l0y0kdeqquxb9ubxoapu.jpg

Siste bildet er et bilde jeg tok rett før jeg reiste på jobb for en uke siden, slik ser det ut nå. Skulle tatt et bedre bilde utenfra og inn, men ville ikke slippe ut varmen med å ha 3 porter åpne - er jo bikkjekaldt hjemme nå for tida....

35zyiatxnytmd6iooaoc.jpg

Skrevet

Se der ja. så stor ut i bredden den din pedi, jeg skal ha den ganske dyp og kun plass til 2 i bredden (med god plass)

Ja, må bli mye lys, får aldri nokk :) Skal flislegge garasjegulvet med en gang den er tett så ingen bil skal inn før det.

Usikker på hva høyde jeg skal ha, trenger ikke å ha full løftehøyde. Får se hvordan det passer inn på tomta. Har fått teint inn grunnmur til huset og garasje på tomta nå så da må det bare planlegges mer innvendig.

Planen har heletiden vert sånn som første bilde her. men lurer på å ha bukken forran arbeidsbenken heller(bilde 2). Siden det er der alt verktøyet blir stående osv. å greit å ha litt plass forran bilen når den står på bukken vis du skal bruke en elefant ellerno.

garasje.png

isl054ysqb9xgo0rdjft.jpg

Skrevet
Du må iallefall huske på lyse vegger, nok lys og male gulvet (før du søler olje på det) som de andre har nevnt her tidligere. Jeg har vel 14 doble 36w amaturer, og skal nok opp med minst 3 doble til. Blir aldri nok lys...

husk å isolere skikkelig, gå for 2 porter istedenfor 1 stor. Slipper du varmetapet en stor port gir. En liten port som åpnes slipper ut nok varme som den gjør. Monter varmepumpe, det angrer ikke jeg på at jeg gjorde.

Har ikke noen gode garasjebilder å dele, men legger ut et par som jeg har på Laptop'en (er offshore, så har kun reisepc'en..).

Under ser du et bilde jeg tok for en måned å to siden som viser litt av garasjen, ikke ferdig listet engang :wink:

Neste bilde viser kompressor-rommet, fullt isolert (8" vegger, med lydfelle innebygget) og trappeoppgangen. Er ferske bilder, så jeg har ikke fått malt, listet ferdig eller noe slik. Men du får nå en følelse av hvordan det kan bli.

Hvor høyt har du under taket der løftebukken står Pedi? Får du løfta en bil opp å stå under?

Skrevet

Her er bilder av min nye mekkeplass.

j92uierabgiomvuvcmy9.jpg

zfyakhqcthv5igh7dsio.jpg

Vi har også satset på MASSE lys og hvitmalte vegger og tak. Alt rotet som er i garasjen på bildene skal flyttes inn i en bod på 15 kvm som er på siden av garasjen, det gjør vi for å ha minst mulig ting og tang i garasjen. Kun verktøyskap og div. el. verktøy skal være i garasjen, resten er i boden:)

Skrevet
stor og brei port ser jo mye grommere ut :)

hehe.. hvorfor skal alt se å være så gromt?.. du må tenke litt smart også.. jeg syns min port på 4m brei er alt for stor.. slipper ut alt for mye varme.. du holder på varmen myyye bedre me to "små" porter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...