Gå til innhold

m20-b25 525i toppaknings/topp skifte

Anbefalte innlegg

Skrevet
hehe ja nå blir det mye jobb, greit det så lenge alt går som det skal [-o<

hva kan en sprekk i toppen gjøre bortsett fra å bruke/blande olje og vann? miste hk osv?

Henviser nokk en gang til alle spørsmåla i de forrige postene, ingen som kan svare på de? :roll:

Når det blandes vann og olje - som skjer med sprekk i toppen - vil du slite ned hele motoren ganske raskt om du kjører med den slik.

Veiv og rådelagre får bank, kam og vippearmer får bank. Stort sett alt som er avhengig av smøring fra oljen får juling og blir slitt ned i rekordfart. Vil anta vippen og kammen er så slitt at den ene vippen knakk.

Før du påkoster denne motoren noe mer ville jeg inspisert den nøye - noen ganger er det like greit/billigere med ny motor.

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
hehe ja nå blir det mye jobb, greit det så lenge alt går som det skal [-o<

hva kan en sprekk i toppen gjøre bortsett fra å bruke/blande olje og vann? miste hk osv?

Henviser nokk en gang til alle spørsmåla i de forrige postene, ingen som kan svare på de? :roll:

Angående at den har gått dårlig så er sikkert kammen og vippene nedslitt - da funker motoren særs dårlig.

Legg gjerne ut et bilde av sliteklakken på vippearmene samt "knokene" på kammen.

Skrevet

Det kan jeg gjøre, tenkte å demontere toppen i morgen. det er ikke olje i vanne (eller motsatt), som sakt så har jeg hatt oppe hele måle pinnen og der var oljen svart og fin :D skiftet olje i sommer, trengte strengt tatt ikke det for den var ganske fin, men i og med jeg har blanda det meste av olje på motoren så syntes jeg det var like greit. vet du ikke skal gjøre det men det er bedre en å ha lite olje på motoren.

som sakt tidligere også så er oljen i insuge blanding av bensin og olje, altså det har kommet olje opp fra olje loftingen til toppen og inn i insuge for å bli forbrent som den skal gjøre, vet ikke hvorfor det har pakket seg der men :S

etter min mening så er kammen og vippe armene strøkene, såklart er det litt slitasje på "justerings hjula".

men skal knipse bilder så jeg kan få noen flere meningen, er åpen for kritikk på motoren :D .

røk to vippearmer i fjor vinter også, men "ehem" var dårlig til å kjøre motoren varm, og termostaten var gåen i tilleg så jeg skylder på den og meg selv :P, når det skjedde for andre gang nå, så skylder jeg på at bilen har brukt mye kjøleveske sånn at ikke alle cylinderene har fått tilstrekkelig med kjøling/varme eller noe i den duren. og det som skjer ofte er at nåla på turtallsmåleren bikker opp på det rød, før det blir skiftet gir og repetert til en går tom for vei eller mot.

Bare å rette på meg hvis jeg tar feil på noen av punktene :)

Skrevet
Det kan jeg gjøre, tenkte å demontere toppen i morgen. det er ikke olje i vanne (eller motsatt), som sakt så har jeg hatt oppe hele måle pinnen og der var oljen svart og fin :D skiftet olje i sommer, trengte strengt tatt ikke det for den var ganske fin, men i og med jeg har blanda det meste av olje på motoren så syntes jeg det var like greit. vet du ikke skal gjøre det men det er bedre en å ha lite olje på motoren.

som sakt tidligere også så er oljen i insuge blanding av bensin og olje, altså det har kommet olje opp fra olje loftingen til toppen og inn i insuge for å bli forbrent som den skal gjøre, vet ikke hvorfor det har pakket seg der men :S

etter min mening så er kammen og vippe armene strøkene, såklart er det litt slitasje på "justerings hjula".

men skal knipse bilder så jeg kan få noen flere meningen, er åpen for kritikk på motoren :D .

røk to vippearmer i fjor vinter også, men "ehem" var dårlig til å kjøre motoren varm, og termostaten var gåen i tilleg så jeg skylder på den og meg selv :P, når det skjedde for andre gang nå, så skylder jeg på at bilen har brukt mye kjøleveske sånn at ikke alle cylinderene har fått tilstrekkelig med kjøling/varme eller noe i den duren. og det som skjer ofte er at nåla på turtallsmåleren bikker opp på det rød, før det blir skiftet gir og repetert til en går tom for vei eller mot.

Det ser ikke ut som olje og bensin...

Hvis du tar litt av den grå guffa mellom fingrene - hvordan er konsistensen?

Olje og vann blir melkeaktig om det er lite vann i oljen. Har du sprekk i toppen - dvs. mye vann i oljen - blir den som tykk rømme.

Skrevet

Her har du årsaken til hvorfor du har sprekk i toppen...

Skrevet

den grå guffa ligger kun i insuge og insugsmanefoilen som nå vaska, så får ikke kjent på den men går ut ifra det var toppen som gjorde det.

fremgang i går kveld

qj2t9n0d7i7b2n17gn7j.jpg

q7b1nhc632isbdi9s8w8.jpg

fqxj3kw614ma60v8c9h2.jpg

27cqv3lndbyx2y8ovpeg.jpg

så ventiløfterene

26rn0160tpr63aeqrs8y.jpg

sck42n56nkrmhrfnzyoe.jpg

vdewrtpniiu7bhv5c8yl.jpg

fikk den ny overhalte toppen min i dag også 8) og pakkningssette, har ett spørsmål, hvordan får jeg ut kammen?

Skrevet
Totalt nedslitte de vippene ja...

Det ligger jo guffe i toppen også...

de er ferdige altså? skifte vipper også da? begynner å bli mye penger nå, mye koster ett billig sett? :?

og hvor mye har dette å si på ytelsen til motoren? syns ikke de så så gale ut selv men jeg har jo ikke sett en ny vippe heller :mrgreen:

Skrevet
Totalt nedslitte de vippene ja...

Det ligger jo guffe i toppen også...

de er ferdige altså? skifte vipper også da? begynner å bli mye penger nå, mye koster ett billig sett? :?

og hvor mye har dette å si på ytelsen til motoren? syns ikke de så så gale ut selv men jeg har jo ikke sett en ny vippe heller :mrgreen:

Det har jo blitt de dumpene i sliteflaten mot kammen.

Regner med kammen er like slitt.

Du bør kjøpe et nytt kamsett med vipper og alt.

Ytelsen går ned, det tikker mer og vippene kommer til å knekke lettere.

Skrevet

gjorde vippe armene rene og sammenligna de, enig med deg at de er totalt nedslitte, laster opp bilder av kammen også, hva er meninga de på den? :?

zhe3jeayp2iauzgz67wa.jpg

zhe3jeayp2iauzgz67wa.jpg

Skrevet
gjorde vippe armene rene og sammenligna de, enig med deg at de er totalt nedslitte, laster opp bilder av kammen også, hva er meninga de på den? :?

zhe3jeayp2iauzgz67wa.jpg

zhe3jeayp2iauzgz67wa.jpg

Dra en negl sideveis over kamknoken (toppene på bildet).

Hvis du kjenner en kant hvor neglen stopper i så er kammen slitt.

Den ser dessverre like slitt ut som vippene. Ikke noe vits å sette sammen dette igjen med mindre du ikke har råd til å fikse det.

Skrevet

Har penger til å fikse det, men har et anna prosjekt stående i garasjen som jeg helst heller vil bruker penger på :P

si5ngukni1pdynjdimbi.jpg

gqfyopwb806riwd6bnj7.jpg

Noen som er i aust agder distrikte som vil selge en kam og et vippe sett? :D

Skrevet

Vil nesten tro at det blir billigere for deg å kjøpe en brukt motor enn å handle inn nytt kam og vippesett.

Enklere er det også.

Skrevet

ja har handla nokk nye deler nå så det blir deler fra en donor topp til resten av den, er bedre en det som er i hvertfall, noe jeg bør se etter? skevheter i kam? osv? isåfall hvordan ser jeg det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...