Gå til innhold

Batteri defekt?

Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt utladet batteri etter noen dager, det er ett sånn Vedlikeholdsfritt med indikator (Indikatoren viser grønnt)

Det jeg lurer på er om disse batteriene kan bli defekte selv om det viser grønnt på indikatoren? har dessuten en liten mistanke om batteriet er det samme som sto i bilen når bilen var ny altså ca 14 år gammelt.

Når jeg tar av minus pol er det litt gnistring men ikke noe unormalt mye, skal vel være litt pga klokke å sånn eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år gammelt batteri? Et bilbatteri har normalt levetid på 4-6 år.

Eg hadde samme problem som deg. Bilen var plutselig tom for strøm ein morgon, og det fortsatte uansett om eg ladet batteriet 100% opp. Eg testa batteriet på verksted, og dei fant ingen feil og sa det var i orden. Men eg sto på mitt, og ville bytte, siden eg viste at batteriet var 6 år gammelt

...etter byttet har bilen startet hver dag :) Selv i -20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri viser fult, men cellene kan være ødelagt. Da viser det fulladet.

Men da er det ikke nok Ah igjen til å drive bilen, fordi det er ikke "lagringsplass" på batteriet.

Batteri har normal levetid 5 år, kan forlenges med at en ikke tømmer batteriet med småkjøring bruk av varme i seter, bakvindu mm. da går levetiden ned til 1-2 år.

Anbefaling: kjøp så stort batteri (Ah) som du får plass til og skift det:)

Ah forteller kun hvor mye strøm du kan bruke før det er tomt. Diesel biler har behov for mange timer kontra bensin. Men når det er kaldt bruker en mere strøm for start og før bilen er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...