Gå til innhold

Sliter med is invendig på ruter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt plagsomt problem:

Nå har vinteren slått til for fult, og det er -20 ute, og da er det normalt at det fryser uttapå rutene, men i bilen min så fryser det også innapå, selv om det ikke er noe is uttapå. Jeg kjører på med varme i bilen, men jeg må sette luftventilen rett mot ruta for at isen skal begynne og fosvinne. Setter jeg da over til kun luft mot beina, så kommer isen tilbake. Det er snakk om alle siderutene, men ingen store problemer på frontruten.

Jeg har prøvd og tine opp alt, for derreter og fjerne vannet/fukten med papir, men det hjalp en gang så var isen tilbake.

Info:

BMW E46 2000 modell

Orginale ruter uten noe soting/toning

Noen som har vært borti dette før?

Skrevet

Jeg hadde samme problem i går kveld. Kom kun når jeg hadde mange i bilen, av en eller annen sær grunn. Vet ikke hva det kan være da, dessverre.

Skrevet

+ 1 til Aquarius

Veldig vanlig problem det der, bare litt fuktighet på mattene eller rundt mattene på gulvet er nok for at du får is på rutene innvendig.

Skrevet

prøv å bytt kupefilterene, dissa kan holde på fuktighet. luft ut bilen før du parkerer den, og legg avispappir under mattene, som du bytter innimellom.

Skrevet

Har du mulighet til å sette bilen inn i varmen et sted så gjør det og ta ut alle mattene :) Da er du fort kvitt problemet. Biler med hull i gulv (rust/mangler plugger) har gjerne is på innsiden hele vinteren.

Skrevet

Ok, da skal jeg prøve og sette bilen inne en natt, ta ut alle mattene og tørke dem skikkerlig. Funker ikke det så bytter jeg kupefilterene og ser om det hjelper :)

Skrevet

Jeg hadde samme problem i en e30 jeg hadde for noen år siden.

Da var det kommet vann inn pga rusthull i innerskjermen på førersiden..

Fikk satt inn bilen i enn oppvarmet garasje så lånte jeg meg en luftavfukter hos ett lokalt snekkerfirma og hadde den stående i 2 dager.. fikset hullet og bilen ble helt friskmeldt:)

Ble også mye friskere lukt i bilen når den ble tør:)

Skrevet

Husk også at AC avfukter luften i cupèen. Mange skrur av AC (knappen med kjøle-symbol) om vinteren, og det gjør stort sett jeg også, men har erfart at når det er virkelig kaldt ute så må den være på for å holde rutene duggfrie. Prøver å huske å skru av AC en stund før jeg parkerer da, slik at det ikke blir liggende vann i avfukteren.

Skrevet

Kalde vinduer - varm,fuktig luft innvendig. Da dugger det på innsiden, akkurat som speilet på badet. Det finnes diagrammer som viser duggpunktet - som viser temperaturen når (fuktig) luft går over til dugg - Molliere-diagram. Relativ fuktighet osv. En hel vitenskap.

Løsningene som er nevnt her fungerer. Har du klima, kjør denne selv om det er kaldt ute. Klimaanlegget sørger for å tørke luften som kommer inn, men dersom uteluften har lav relativ fuktighet, er det ikke sikkert dette hjelper. Ligger det snø over inntaket nederst ved frontruten, vil nok dette også bidra til å heve luftfuktigheten innvendig. Kan være en ide å kjøre omluft gjennom klimaen og med høy temperatur. Men dersom tepper og stoler og interiør forøvrig inneholder mye fuktighet, vil det kreve ganske mye varme for å få dette ut. Det enkleste er nok da å få parkert inne i relativ høy temperatur, gjerne med tilleggsvarme, helst vifteovn, inne i kupeen. Husk å åpne vinduene, eller soltaket litt på gløtt, for å få ut fuktigheten. Sørg ellers for å ikke trekk inn for mye snø og vann. Sjekk lekkasjer og pollenfilteret som kan være en kilde.

Skrevet

Snedig at det hjelper med ac innkoblet, siden ihvertfall e39 har en AC del som kobler ut ved 4+ og nedover...

Kjør luft ut alle dyser, så skal dere se det hjelper.

Har man virkelig en bil som er såpass tørr innvendig i vinterhalvåret slik at det ikke oppstår dugg på ruter, så tør jeg påstå at man er smått homse og overfemi med tanke på bilens bruk og vane når det kommer til fjerning av snø på seg selv og venners fottøy og klær.

Ved normal bruk av en bil, så vil dette fenomenet fremkomme uansett spør du meg, men bør ikke være ett dominerende problem dersom man har litt trekk i alle dyser for og si det sånn.

Skrevet
Snedig at det hjelper med ac innkoblet, siden ihvertfall e39 har en AC del som kobler ut ved 4+ og nedover...

Hvor har du det ifra?

Min e39 gjør ikke det. Målte trykk på AC systemet her om dagen, med kompressoren igang og minusgrader med god margin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...