Gå til innhold

Webastoproblemer - HEIZ AUS istedenfor HEIZ EIN

Anja
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg starter webastoen på min E39 både med og uten fjernkontroll blir det slett ikke varmt, og i displayet står det heis aus selv om jeg har tastet på heiz ein :shock: Sist vinter funket det fint med fjernkontroll.

Noen som kan forklare meg hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter webastoen da i det hele tatt?

Om den ikke starter så kan du prøve å ta bort sikring nr 18 i bagasjerommet over batteriet, som skal gå til webastoen. 5 sekunder trenger den å være uten strøm for nullstille seg selv. Funker den da så er alt OK.

Gjør den ikke det, så trenger du en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp når varmen er på at det skal stå HEIZ AUS i displayet, slik at du trykker HEIZ AUS får å slå av vamren igjen.

Hvis du hører at brenneren setter igang, men vifta blåser kjølig luft så er den elektriske sirkulasjonspumpen en mulig feilkilde. Hvis det er sirkulasjonspumpen så vil du også få kjølig luft etter kun kort tid hvis du prøver rest-varme knappen når motoren er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp når varmen er på at det skal stå HEIZ AUS i displayet, slik at du trykker HEIZ AUS får å slå av vamren igjen.

Hvis du hører at brenneren setter igang, men vifta blåser kjølig luft så er den elektriske sirkulasjonspumpen en mulig feilkilde. Hvis det er sirkulasjonspumpen så vil du også få kjølig luft etter kun kort tid hvis du prøver rest-varme knappen når motoren er varm.

Det høres litt rart ut.

Fordi webastoen har jo en egen sirkulasjonpumpe. Og om den har stoppet så skal webastoen bli overopphetet og stoppe.

Og bilen i seg selv har en egen sirkulasjonpumpe som er montert på venstre støtdempertårn. Det er ikke sikkert alle bilene har sirkulajonspumpe, men da tror jeg ikke de har REST knappen heller. Om de da ikke har LWS latent heat accumulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med restvarmefunksjon har ihvertfall sirkulasjonspumpe. Jeg trodde det var den samme som blir brukt ifm parkeringsvarmeren også, men der kan jeg ta feil.

Vet egentlig ikke om det er webasto enhet som sitter i min bil. Det er ihvertfall en fabrikkmontert bensinbrenner, og såvidt jeg kan se er det kun ventiler som sitter på den, ikke egen sirkulasjonspumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med restvarmefunksjon har ihvertfall sirkulasjonspumpe. Jeg trodde det var den samme som blir brukt ifm parkeringsvarmeren også, men der kan jeg ta feil.

Vet egentlig ikke om det er webasto enhet som sitter i min bil. Det er ihvertfall en fabrikkmontert bensinbrenner, og såvidt jeg kan se er det kun ventiler som sitter på den, ikke egen sirkulasjonspumpe.

Sjekket i ETK nå, og der sitter det jammen en egen sirkulasjonspumpe i webasto-enheten.

Ser ut til at latent-varme-akkumulator også har sin egen pumpe i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...