Gå til innhold

Problemer med tomgang ved kaldstart E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har problemer med tomgangen på min 91 318i E36 (4cyl motor)

Når jeg starter den når den er kald så går det meget ujevnt på tomgang.

Er den varm og har gått en stund så går den fint på tomgang ved start og stopp.

Problemet er hovedsaklig når bilen har stått lenge og er kald. Dette gjelder både vinter og sommer. Hvis jeg derimot ruser den forsiktig en liten stund på litt turtall når jeg starter den holder motoroen seg igang på tomgang selv når det er kaldt, men den går da heller ikke som den skal. Men den slokner somregel ikke.

Er det noen som har peiling på hva dette kan være og hva jeg evt må sjekke\bytte for att jeg skal slippe og ruse den hver gang jeg starter den etter att den har stått?

På forhånd takk. :-)

• 2 months later...
Skrevet

Har også dette problemet med en M43b16. Tidvis veldig kranglete på kald tomgang, men det gir seg så snart jeg har kjørt en liten km. (Motoren er jo fortsatt tilnærmet kald da). Jeg klarer imidlertid fint å holde den i gang med gasspedalen, og da går den som den skal. Men noe stemmer jo ikke. Jeg mistenker egentlig noe elektrisk som justerer tomgangen, og ikke er helt med. Kanskje lambda. Falskluft tror jeg ikke på, for da skulle det vært like ille (eller verre) med varm motor.

Skrevet

Setter en tier på at det er innsugsbelgen Cosmo. Hadde akkurat likt problem (derfor jeg hang meg på tråden). Slet med at den ikke holdt seg selv på tomgang selv når motor var kald, mens når den var varm var den helt fin.

Hadde en smal sprekk i innsugsbelgen, skiftet den, og wips var problemet løst :D

Skrevet

Tror du? Kanskje jeg skal stikke ned å sjekke den grundig. Skru den av kanskje. Er jo fort gjort.

Skal melde tilbake. I såfall er det jo høyaktuelt sjekkpunkt for trådstarter og.

Skrevet
Tror du? Kanskje jeg skal stikke ned å sjekke den grundig. Skru den av kanskje. Er jo fort gjort.

Skal melde tilbake. I såfall er det jo høyaktuelt sjekkpunkt for trådstarter og.

Jeg skiftet min da jeg kjøpte bilen i Mai 2010, fikk med en fin brukt av selgeren. Kun noen mnd etter fikk jeg problemene som trådstarter og du har Cosmo.

Så sjekket alt annet enn den, siden jeg hadde byttet den... Helt til jeg skrudde den ut og så at den var sprukket i bakkant.

Skrevet

Da har jeg montert ny belg, og problemet er løst. Den gamle så egentlig grei ut ved første øyekast, men etter demontering oppdaget jeg en rift i underkant.

• 1 year later...
Skrevet

1998 BMW 316i her med samme problem og samme løsning. Det var en stor rift i belgen. Når jeg holder hånda over rifta så går den som en drøm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...