2000Touring Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Det hele startet i grunn i forrige uke da batteriet var flatt grunnet for mye småkjøring med webastoen i bruk samtidig. Prøvde da å starte via annet batteri - det var ikke nok strøm på det batteriet heller, så satt bare bilen til lading. Dagen etter var batteriet toppladet og ingen problem i forhold til å starte bilen, men fikk da opp feilmelding på gåen lyspære venstre bak. Sjekket og verken tåkebaklys eller ryggelys virket, heller ikke ryggelys på høyre side - men fikk ikke feilmelding på den. Byttet pærene (med pærer som virker(pærene som stod i virket forsåvidt også)) og får samme feilen. Tenker at jeg ser på det senere, setter meg i bilen og skal rygge ut av garasjen - da ryggelysbryteren blir aktivert begynner det å blinke i høyre xenonlys foran(jippi!) Kjører sånn noen dager i håp om at et under(!) skal skje, og at det gir seg - det gjorde det ikke I dag skulle jeg ut å kjøre igjen, åpner bagasjeluka, hiver inn ting og kjører av gårde. Da jeg stopper og skal åpne luka fungerer den ikke(offfff!) Får selvfølgelig ikke åpnet den med nøkkelen heller. Drar hjem og kikker på alle sikringer - de ser ok ut. Tenker å kjøre videre men da viker ikke vifta(hele panelet er dødt). Vindusviskerene fungerer heller ikke. Tar så diagnose: ZKE 61 Fuse for passenger- compartment sensor 1 Fuse for IB and TSH Noen som vet hva kodene er og om det er noen sammenheng her? Hva er IB og TSH? Trenger hjelp her, så er veldig åpen for tips og råd. Syntes det er rart at det er sikringene som skal være problemet i og med at jeg har tatt ut en og en uten å finne feil. Dog har batteriet vært koblet til da jeg har feilsøkt på sikringer, da batteriet sitter i bagasjen, og den får jeg ikke åpnet...
2000Touring Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Skrevet Desember 9, 2010 Sletta nettopp feilkoden på ZKE og fikk lukket opp bagasjeluka. Startet opp motoren, stoppet den igjen og tok ny diagnose på ZKE: 54 wire to covrtible-top module - short circuit to earth Noen som vil forklare? Jeg kobler av batteriet og går over alle sikringene en gang til.
2000Touring Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Skrevet Desember 9, 2010 Tok av batteriet for å kontrollere sikringene uten spenning - ingen gåene sikringer. Satt på batteriet igjen, og nå virker vifte, vindusviskere og bagasjeluka. Har fortsatt feilen med alle lysa i bagasjelokket og blinking med høyre xenonlykt da jeg setter bilen i revers. Har tatt ny diagnose, og får ikke feil på ZKE. Nå må jeg ut å prøvekjøre litt.
Otis Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Nå høres det ut som du har feil med lysmodulen, LCM. Det er såklart ikke sikkert at det er feil, men det er en teoretisk mulighet for det da.
2000Touring Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Skrevet Desember 9, 2010 Jeg også tenkte på det først, men diagnose sier at det ikke lagret feil på LCM. Etter forrige innlegg hadde jeg tenkt meg ut å kjøre, men fikk noe annet jeg måtte gjøre først. Da jeg fikk tid til det startet ikke bilen grunnet for lite strøm på batteriet(holdt på med diagnose uten opplading ganske lenge). Satte så bilen til lading, og etter et par timer lading tok jeg meg en tur på et par timer. Feilen med lykter i bagasjelokket fungerer fortsatt ikke, og det samme gjelder for Xenonlyset ved revers. I tillegg har feilen med at jeg ikke får opp bagasjeluka kommet tilbake. Har prøvd diagnose på ZKV og får da igjen opp feil med sikring. Etter å ha ha tatt diagnose et par ganger med påfølgende sletting av feil får jeg ok fra ZKV-modulen, men jeg får fortsatt ikke åpnet luka. Tips mottas med takk.
Otis Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Jeg synes at det kan høres ut som ZKV og LCM har fått seg en karamell i forbindelse med batteri/lading/hjelpestrøm. Men jeg er jo ingen ekspert heller da. Vet også at du selv innehar mer kompetanse enn gjennomsnittet, så det er vel neppe brukerfeil heller. Når det er sagt så er det jo en bitteliten mulighet at en mikroskopisk spenningstopp har ødelagt noe.
2000Touring Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Skrevet Desember 9, 2010 Jeg synes at det kan høres ut som ZKV og LCM har fått seg en karamell i forbindelse med batteri/lading/hjelpestrøm.Men jeg er jo ingen ekspert heller da. Vet også at du selv innehar mer kompetanse enn gjennomsnittet, så det er vel neppe brukerfeil heller. Når det er sagt så er det jo en bitteliten mulighet at en mikroskopisk spenningstopp har ødelagt noe. Elektriske feil er ikke min sterkeste side, spesielt dersom det ikke virker logisk. Kan man tenke seg at alle feilene med lys henger i sammen, og at jeg eksempelvis kan ha brudd i ledningen til bakluka(derav feilmelding med sikring(gåen krets)) - dette fører samtidig til feilen med blinking ved rygging? Om jeg ikke husker feil ligger LCM i høyre lykt, nr 15 på tegning? Denne og tenneren(nr16) fjernet jeg i venstrelykt og erstattet med ekstern ballast for 2-3 år siden, i og med at det ikke fungerte lenger. Men hva skjer om jeg fjerner denne også? Tenker på hvis det er LCM som har tatt kvelden...
Otis Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Ja, nei jeg har ikke peiling på e46 LCM. Jeg vet at det er forskjell på e46 LCM og e38/9 LCM.
2000Touring Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Noen som vet om LCM er nr 15 på bildet?
2000Touring Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Dårlig med respons her. Er det ingen som har noen ideer her? Prøvde meg på nytt i dag - først diagnose: ZKE 61 Fuse for passenger- compartment sensor - slette feil , prøver å åpne bakluka, men får den ikke opp. Sjekker alle sikringer, men ingen er gåen. Etter å ha tatt diagnose noen ganger, samt sletting og prøve å åpne luka finner jeg ut følgende: Det som trigger feilen på ZKE er at jeg prøver å åpne bakluka! Kona skulle ut å kjøre bilen nettopp, og klarte ikke vri om nøkkelen i tenninga, jeg har også lagt merke til at den har blitt vanskelig å ha med å gjøre - akkurat som om rattlåsen er på. Vet at på e39 at sluttstykket bak tenningslåsen kan kødde det til og lage problemer, og regner med at det kan være det samme på e46. Men om bakstykke blir byttet så hjelper vel ikke det så mye på hvor lett nøkkelen går rundt i tenningslåsen? Noen som har erfaring med problemet?
Otis Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 At det er problemer med å vri om nøkkelen kan jo være så enkelt som at rattlåsen er på. Men jeg regner med at du skjønner/vet det. Jeg holder fremdeles en knapp på at det er grunnmodulen som kødder med deg.
2000Touring Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 At det er problemer med å vri om nøkkelen kan jo være så enkelt som at rattlåsen er på. Men jeg regner med at du skjønner/vet det. - Jada, er klar over den. Tror ikke det er rattlåsen som er problemet. Har smurt opp også, uten at det ble noe forskjell.
Aquarius Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 LCM modulen på E46 sitter vel bak bryterpanelet/lysbryteren på dashbordet. Nr. 15 på bildet ditt er tenneren/ballasten til Xenonpæren. Synes de feilene du beskriver kan tyde på en kortslutning i en kabelbunt, koblingstykke eller kontakt. Kjører du mye rundt på saltede veier. Tror alt dette saltslapset er en killer for kontakter
RogE36R Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Han har jo allerede fått feilmelding om jordfeil! Men det kan vel også være forårsaket av at "grunnmodulen" kødder seg? Startet opp motoren, stoppet den igjen og tok ny diagnose på ZKE:54 wire to covrtible-top module - short circuit to earth quote]
Aquarius Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Jada RogE36R, vet det... Skriver bare at JEG har mer tro på kabelbrudd/kontaktoverslag enn lysmodulen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå