Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle ut i går kveld, men etter å ha kjempet en kamp mot en 14-årings hormoner så mista jeg helt piffen, og satt foran tv'n hele kvelden. Får se hva jeg gidder i kveld, er så flott vær ute at jeg drøyer det gjerne til dårligere vær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, sløvt av meg, må ha oversett dette.

eneste jeg ser er forskjellig er endestussene der mine er skråskjært, men uansett meeeget pen bil :D

Takk for det, jeg ville egentlig hatt skrå endestusser jeg også - men er redd for at hvis jeg kutter de selv, så kan resultatet bli for dårlig. Så da får de stå som de står...

Hadde vel egentlig planer om å gjøre litt i kveld, men fikk besøk av Torbjørn Ferstad - og vi ble stående å preike skit i evigheter. Så da får det bli en annen dag...

Men han hadde jo med seg deler til meg fra "over there", så da har jeg litt å henge fingrene i uti uka:

rnebhlu7fku6up8s8gge.jpg

E28 M5 stabstag, 25mm foran og 19mm bak. Hvis ikke bilen blir bedre på veien nå, så vet ikke jeg. Nye innfestninger til M5-staget foran hadde jeg liggende heldigvis, så da blir det enda litt mer sveisejobb. Men det blir nok verdt arbeidet..

Det morsomme er jo at det står Eibach på stabstaga bak til M5en, selv om de kommer direkte fra BMW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen veker siden eg såg den sist nå, utrolig kjekt å se en perle av E28!

Blir veldig bra med ny eksos :)

Begynner å bli gode på å prate skit nå, håper du får jobbe litt meir i måro :)

Då skal eg ikkje komme bort å forstyrre deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var staga fremme ja :)

Kos deg :)

:applause::applause:

Deilig!

Dette her er så bra det! Sett gjennom masse av tråden, og jeg blir bare mer å mer fascinert over arbeidet du gjør!

Her er hver eneste detalj viktig, og det synes!

Takk for det, morro å høre!

Men i dag er det jo mandag, og med det som ligger klart på garasjegulvet nå burde jeg jo være i hundre...

Men dovenskapen henger i, og det gikk saaaaakte ut og i garasjen... Det gikk så dårlig at jeg faktisk glemte å ta flere bilder... Latterlig dårlig...

Begynte nå å nappe ned 535i stabilisatorer, og monterte opp det nye bak. Greit å gjøre det før eksosen kommer opp. Så: stabstag 19mm montert opp bak - check!

Her er et litt "dull" bilde da av stabstaget bak i posisjon:

IMG_3300_zps0480dde1.jpg

Og her er et bilde av stabstaga foran, close-up. 535 venstre og M5 høyre...

0e0915ed-1832-4bab-87c7-8571d4f49b16_zpsee468562.jpg

Jeg har jo hatt problem med en totalt utslitt styresnekke, som skulle være kjørt kun 127t km, så jeg fikk nettopp en annen fra Sammigun. Veeeeldig skeptisk til den, da den er kjørt 350t km (!!!!!). Men den virket som at den var mer tight i det minste.

IMG_3294_zpsfe80fdc3.jpg

Strammet den opp litt, og da ble den nå enda litt bedre...

Fikk ut den gamle;

IMG_3295_zps959a2e88.jpg

Og den hadde definitivt mye mer slakk - og den er mer strammet enn det jeg strammet den "nye"...

jadda:

IMG_3296_zpsdf1df185.jpg

Så var det bare å montere den "nye" opp, i håp om at den i det minste er bedre til jeg får tak i en helt ny (vet om, men det var de $"#$"$# kronene da..) eller til det dukker opp en brukt som er bra.

Bare et lite tips til de som skifter snekke selv, det er greit å sikte rattakselledd-åpningen mot sporet på gummien til snekka:

IMG_3297_zpsdf657820.jpg

Med litt slossing og skraping av tectyl, så smyger den seg greit på plass. Her er den "nye" snekka ferdig montert, klar for å etterfylles olje og luftes ved neste oppstart.

IMG_3298_zps5d9b1bb4.jpg

Så da får vi se om jeg får sneket meg ut i garasjen igjen i morgen en tur, og få slipt bort de gamle stabstagfestene foran, og sveise inn M5-innfestningene. Bør få det til, for jeg er nok bizzy onsdag og torsdag - og madammen kommer hjem fredag. Så da blir det ikke mekkings eventuellt før i neste uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var den så dårlig? :o jeg hadde aldri brukt den selv, men bilen hadde ikke gått mer enn 127k så var jo rart.

Den var heeeelt utslitt, og justert omtrent i maks.

Tabben min var at den såg ut som at den faktisk kunne ha vært kjørt 127t km, så jeg sjekket ikke slakk før montering.

Men jeg burde selvsagt sjekket det, så jeg skriver det på tabbekontoen min. Klandrer ikke deg, for den såg faktisk meget bra ut.

Så nå får jeg bare lete etter en som er bra, og som er "testet" i bil før jeg bytter igjen. Er rimelig spent på den jeg satt i nå. Den er som sagt kjørt 350t km og har litt slakk selv etter justering - men den føles bedre enn den som sto i, og E30Meet nærmer seg jo med stormskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedi>> Använder Alpina samma utväxling eller är det en kort styrväxel original? Jag måste nog spänna min lite (om det går).

De bruker original utveksling fra BMW.

Husk at når du skal stramme opp din, så er det ikke så mye som skal til for at det slår ut, så prøv å vær obs på opprinnelig posisjon... Og strammebolten har en tendens til å ville følge med låsemutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei knøttlita økt i dag og. Ikke så mye så skjer, men litt etter litt...

Måtte jo ha nye innfestinger til M5-staga foran, så da var det å finne fram karrosserisaga og sage de bort.

Her ser dere forskjellen:

IMG_3308_zps0cb9c9fe.jpg

Da står jo bare sveisen omtrent igjen...

IMG_3309_zps8aebd93a.jpg

Brukte den lilla negerkusa for å fjerne litt understellsmasse, uten å lage gnistrer...

IMG_3310_zpsc9544879.jpg

Kappet så sveisene "flush" med rammevangene, for å få minst mulig gnist og varme her også...

IMG_3311_zps4e34b6ca.jpg

Jeg sveiser alltid med høy strømstyrke for å få god innbrenning, men var ikke godt å få til fine sveiser i dag - for hver eneste punkt jeg la, så boblet det i tectylen inni rammevangen. Så innsmeltingen er bedre enn den ser ut til, men jeg dro smeltebadet bevisst mot braketten for å minske varmgang i rammevange (og dermed bygde jeg litt sveis i overkant). Det synlige resultatet ser jo så som så ut, visuellt, men som sagt - jeg fikk god innsmelting.

IMG_3312_zpsd59335fa.jpg

I korrekt posisjon ser det slik ut:

IMG_3314_zps2e3ebc4a.jpg

Det betydde mest for meg at sveisen ble sterk, kontra det visuelle - og her ser dere hvorfor: Med feit "godmaling" på plass (og det før jeg smører understellsmasse på), så viser ikke sveisene i det hele tatt... Inni rammevangene er det jo ikke godt å komme til, så jeg sprøytet bare godt med tynn penetrerende hulromsbeskyttelse inn i rammevangene for å stoppe LITT rustutvikling på sikt...

IMG_3315_zpsf214d7af.jpg

Har ikke skrudd opp staget, for malingen må jo tørke. Så nå blir det å sveise eksos som neste punkt ut... KANSKJE jeg får litt tid i morgen... Usikkert... Har endel på tapetet resten av uka...

Anyways, no big update, men måtte jo spenne ut et par bilder for det... God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...