Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

OK, i kveld gikk jeg faktisk ut for å ta av toppen, men noe inni meg fikk meg ikke til å gjøre det.

Istedenfor kom en kompis til meg med en b35-topp som jeg kunne forske litt på (istedenfor å bare ta den på "husken"):

IMG_1287.jpg

Her er det lett å se at tilførsel olje er gjennom bolt venstre forkant og bakkant.

IMG_1285.jpg

IMG_1286.jpg

Oljen kommer inn her, presser olje inn i vippearmsaksling så over kamaksel og over til neste vippearmsaksling. Vippearmer og spylergalleri får så tilslutt sin olje.

HELDIGVIS så hadde jeg vært såpass smart at jeg tok bilde av den nye toppakningen... fant det akkurat nå inni bildehaugen her...

IMG_0993-1.jpg

Når jeg såg dette bildet, så ble jeg glad for at jeg IKKE tok av toppen... Foreløpig... For såvidt jeg kan se, så feiler det ingenting her.

Vi må vel være enige om at ved manglende trykk, så er det en form for lekkasje i et system. Trykk blir det jo ikke før oljen møter motstand. Så hvis det skulle vært en feil ved toppakningen, så skulle oljen gått ut en plass. Og det gjør den nok mest sannsynlig ikke, ikke i sammenheng med toppakningen iallefall... Og hvis feks. en kanal er tett, så ville trykket normalt sett øke.

Så.... Nå har jeg fått en teori her, men får ikke sjekket det ut før i morgen, da en av ungene er blitt dårlig - så jeg lovde å ikke gå ut igjen... (Damn... ;) )

Om min teori holder tett, så er jeg avhengig av at spylergalleriet er hult hele veien, altså fra ende til ende, slik at de to banjoboltene faktisk er i samme "kammer". For den fremre banjoen fødes jo av tilførsel forkant, og den bakre fødes av tilførsel bakkant.

SÅ.... Fakta på bordet:

- 2 tilførsler med olje

- toppen FÅR smøring, både foran og bak

- har oljetrykk, for lavt og det responderer dårlig (er "tregt"), bruker lang tid på å bygge trykk ved oppstart

Dermed lyder min teori som følger - med 2 stk HVIS:

HVIS ene tilførselen til topp er tett vil ikke dette nødvendigvis øke trykket pga at det er 2 tilførsler. Olje går letteste vei. MEN selv om det bare er EN tilførsel som er åpen, så skulle jeg allikevel hatt trykk, både raskt og høyt. MEN jeg skulle kun hatt olje på ene halvdelen av toppen. Dermed tror jeg at spylergalleriet er hult, og HVIS det er det - så pumper oljen seg videre til andre delen av toppen, den delen som den andre tilførselen skulle tatt seg av. Derav lang tid for å bygge opp trykk. I bakkant på toppen er det et deksel, og inni der er det et returhull inn til topp. Så hvis min teori stemmer så langt, så får HELE toppen smøring via EN tilførsel, og når systemet er fullt av olje - og skal til å bygge opp trykk, så slipper det returhullet ut for mye olje. Ergo så får jeg ikke bygget opp så mye trykk som jeg burde fått.

Pheww!!!

Noen som fikk med seg dette???

Jeg synes dette høres ut som det mest fornuftige jeg har tenkt i hele dag !!!! Jeg vet at det er et "longshot from a desperate guy", men akkurat nå virker det litt fornuftig... Helt til i morgen sikkert, når jeg tester det ut, og alt går i grus igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN!

Måtte jo ut før jeg la meg (og ungene sov godt) en tur...

Skrudde ut begge banjoboltene, og kinna...

Og der kom det SELVSAGT olje ut fra begge hull. Så med mindre vippearmsakslingene har hull i begge ender (les:plugget med skrue i ene enden selvsagt) - og at oljen går fra forkant til bakkant (eller motsatt) - så kommer det olje i begge tilførslene. Der røyk jo nok den teorien også...

Noen som husker om de vippearmsakslingene med skrue i er åpne i andre enden, motsatt av der skruene står (der vippearmene møtes på midten) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du svarte samtidig som jeg editerte, glemte å skrive at jeg regner med at akslene dine står riktig, for jeg mener at man ikke greier å få vippearmene riktig hvis man setter inn akslene feil.

Mener å huske jeg bomma der en gang sjøl serru.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vippearmsakslingen er åpne på midten ja. mot hverandre

Takk for info Morten, og takk for bilder Erik.

Dvs da at teorien min kan holde stikk ennå, bare at det ikke blir helt så enkelt å sjekke hva side det eventuelt er tett på. Må se om jeg får ut skruen da...

Det som jeg glemte å skrive i går, er at selv om det kommer olje ut begge banjohull, så siver/pumpes olje litt forsiktig ut fremre banjohull - mens den bakre spytter omtrent ut....

Jeg har vurdert om jeg skal ta ut de 2 toppboltene der hvor olja kommer inn, og først kinne for å konstantere/se hvor oljen kommer opp - for så å sette trykkluft på for å se om det er fritt fløde ned til oljepumpa, eventuellt at kanskje noe dritt som sperrer vil flytte litt på seg.... Burde egentlig hatt bunnpannen ned igjen, og pumpa ute.

Jeg skal se om jeg får tak i noen gamle vippearmsakslinger i dag, for å sjekke ut 100% hvor tilførselshullet i akselen i forhold til toppen osv.

Jeg føler jeg er inne på en god ting her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du veit at det er 4 forskjellige vippearmsaksler i de motorene?

Innsug foran og bak, og eksos foran og bak.

Jupp... ;)

Jeg er klar over alt det er 4 forskjellige, men ble tidligere litt usikker på om jeg kunne ha bytta de om i vanvare. Men mest sannsynlig så passer de kun en plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...