Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Sjekket du at motoren hadde bra oljetrykk før du demonterte den?

Det gjorde jeg ikke, når jeg fikk den hjem så ville den ikke gå. Var egentlig ikke det første jeg tenkte på, om jeg skal være ærlig. Bilen var jo ei rønne, og tenkte kun på hvor mye som måtte gjøre rundtom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så er jo motoren "NY" nå også ? mer eller mindre.

På en måte er den jo litt ny på seg.

Hadde du en topp liggende du forresten, Marius? Jeg skulle hatt noen vippearmsakslinger i hendene mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er underspyling. De begynner å åpne på 0.2 bar, og har full åpning på 0.5-0.7 bar..

Da har du funnet feilen, disse skal ikke åpne på så lavt trykk.

det er jeg som målt på helt nye dyser som nå sitter i min motor med olje trykk på 1,5bar ved 100c oljetemp 25w50 statoil raceway olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten økt ikveld også, med nytt pågangsmot - igjen.

Tok ut de to topplokksboltene som står ved/i oljekanalene for tilførsel av olje. Ved å kinne motor skulle jeg sjekke om det kom olje på de to respektive var planen. Og ja, det kom olje i mengder - i begge tilførslene! Så der er det iallefall ikke tett. Sjekket også hull/gjennomføringer til vippearmsakslinger, og alt det var som det skulle. Blåste trykkluft gjennom "hele" systemet, og det virker som det kom olje overalt. Sjekket igjen "endfloat" på kamaksel, som har en toleranse på 0,03mm til 0,18mm. Jeg hadde 0,10mm, så kammen er iallefall i posisjon. Ingen slakk i lengderetning på kam heller.

Kinner opp 0,5 bar ca, kanskje opp mot 0,6 bar.

Så en ting er helt sikkert nå... Jeg aner ikke hva som må til videre nå. Olje kommer "umiddelbart" til kammen, men trykket lar vente på seg før det bygger seg opp. Men når jeg først har kinnet opp 0,5 bar og stopper, så "holder" den greit på trykket. Trykket synker sakte og pent. Olje "lekker" endel ut fra opplagringene på kammen, men om det er nok lekkasje til så mye trykkfall? Tja...

En ting er iallefall sikkert nå:

Pedi = rådløs... :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger bare ut en tanke her.

Ser ikke for meg oljesystemet i en M30 motor, men lar det seg gjøre å sperre av deler av det ?

Også eventuellt sette lufttrykk/vacuum i en og en del, og se om du mister mye trykk/vacuum et spesiellt sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har greie på dette her i det hele tatt, men jeg følger med for å prøve å få med meg noe og lære litt.

Så mitt tips nå. Prøv å mål med en annen måler/giver, og dårlig jording/for lite plus. ett eller annet sted, mener jeg at jeg leste i boka mi kan gi feil på instrumentene.

Så stod det her ett sted på nettet.

Dropped Crankshaft Plug(s) - This is not terribly uncommon in 4-cylinder Alfa Romeo engines. These metal plugs fill the holes where the factory drilled oil passages in the crankshaft. If one falls out, oil pressure will suddenly drop across the board. You can still drive (slowly) to get home, but the plug(s) will need to be replaced.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...