Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

jo, men om det er en restriktor for filterhuset, så kommer det masse olje, men meget lite trykk, om du følger meg?

Egentlig ikke :oops:

Olje kommer vel inn i øvre kant på bildet, for så å bygge et slags reservoar når filterhuset er toppet opp. Når filterhuset er toppet, så begynner trykksettinga gjennom nedre hullet (som er innlemmet i pakningen).

Rent teoretisk sett så tenker jeg følgende:

Pumpen fyller opp hele systemet helt opp til topps. Her går det jo "litt" olje totalt sett. Men jeg såg at når jeg hadde de 2 boltene utav toppen der ved de 2 tilførslene, så rant olja tilbake like fort som den kom omtrent. Skulle nesten tro at det gikk litt senere på retur kald olje... Men det er vel gjerne bare meg. men uansett tilbakerenning av olje, så skal det jo alltid være toppet opp med olje i filterhuset - så når jeg fyrer motor, så skulle det egentlig gått kjapt å fylle oljekanalene fra filterhus og så bygge trykk. Ikke sant? Jeg føler jo at jeg må fylle et reservoar først hver gang jeg kinner før trykket kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men om det er en restriktor for filterhuset, så kommer det masse olje, men meget lite trykk, om du følger meg?

Egentlig ikke :oops:

Olje kommer vel inn i øvre kant på bildet, for så å bygge et slags reservoar når filterhuset er toppet opp. Når filterhuset er toppet, så begynner trykksettinga gjennom nedre hullet (som er innlemmet i pakningen).

Rent teoretisk sett så tenker jeg følgende:

Pumpen fyller opp hele systemet helt opp til topps. Her går det jo "litt" olje totalt sett. Men jeg såg at når jeg hadde de 2 boltene utav toppen der ved de 2 tilførslene, så rant olja tilbake like fort som den kom omtrent. Skulle nesten tro at det gikk litt senere på retur kald olje... Men det er vel gjerne bare meg. men uansett tilbakerenning av olje, så skal det jo alltid være toppet opp med olje i filterhuset - så når jeg fyrer motor, så skulle det egentlig gått kjapt å fylle oljekanalene fra filterhus og så bygge trykk. Ikke sant? Jeg føler jo at jeg må fylle et reservoar først hver gang jeg kinner før trykket kommer...

Om det er en restriktor ( avleiring osv ) før filterhuset, som gjør at du ikke får noe særlig trykk før filterhuset så får du garantert ikke noe etter huset også.

Eneste måten er jo og sjekke det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en restriktor ( avleiring osv ) før filterhuset, som gjør at du ikke får noe særlig trykk før filterhuset så får du garantert ikke noe etter huset også.

Eneste måten er jo og sjekke det på.

Ja, jeg få ta å sjekke det.

Burde nesten tatt ned oljepanna og ut med pumpa igjen...

Hmmm...

du kan ikke skru av oljefilter huset og ta en slange med trykkmåler mellom inn og utgangen for å se hvilket trykk du har ved tilførselen til oljefilteret?

Jo, men da burde jeg nesten gjenget opp for å få det tett, og det våger jeg ikke uten å ha tatt ut oljepumpa. Vil jo ikke ha spon i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke skru av oljefilter huset og ta en slange med trykkmåler mellom inn og utgangen for å se hvilket trykk du har ved tilførselen til oljefilteret?

Jo, men da burde jeg nesten gjenget opp for å få det tett, og det våger jeg ikke uten å ha tatt ut oljepumpa. Vil jo ikke ha spon i systemet.

Kan du ikke lage til en plate lignende http://www.vacmotorsports.com/catalog/v ... -plate.htm . Det beste vil vell være å gå igjennom oljesystemet steg for steg og måle trykk. Da merker du jo ganske kjappt hvor trykket forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage til en plate lignende http://www.vacmotorsports.com/catalog/v ... -plate.htm . Det beste vil vell være å gå igjennom oljesystemet steg for steg og måle trykk. Da merker du jo ganske kjappt hvor trykket forsvinner.

Sant nok, ikke dumt...

Må vel innrømme for meg selv at jeg tenker så mye på dette nå, at jeg tydeligvis ikke klarer å tenke klart lenger...

Jeg tror jeg må lage meg en kraftig slagplan....

Noen som har prøvd å teste oljepumpa i "friluft"? Sette pickup i oljebad og snurre pumpa med en drill ellerno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage til en plate lignende http://www.vacmotorsports.com/catalog/v ... -plate.htm . Det beste vil vell være å gå igjennom oljesystemet steg for steg og måle trykk. Da merker du jo ganske kjappt hvor trykket forsvinner.

Sant nok, ikke dumt...

Må vel innrømme for meg selv at jeg tenker så mye på dette nå, at jeg tydeligvis ikke klarer å tenke klart lenger...

Jeg tror jeg må lage meg en kraftig slagplan....

Noen som har prøvd å teste oljepumpa i "friluft"? Sette pickup i oljebad og snurre pumpa med en drill ellerno?

det skal vell gå fint, så lenge du klarer å holde grillen i ro og begrenser turtalle på drillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok til å lage en plate i kveld og måle hvor mye oljepumpa trykker inn til filterhuset... DET må være en bedre ting å gjøre idag, istedenfor å ta ned bunnpanna i dag... Og samtidig så får jeg se om jeg klarer å stake litt i oljekanalene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det søndags kveld, og etter at ungene var i seng så tusla jeg ut i garasjen i 20-tida...

Pågangsmot? Tja, litt... ;)

Først ut var jo å få konstatert om det er oljetrykk fra pumpa. Det er kveldens eneste mål.

Kappet ut en adapterplate i 10mm stål, og borret/gjenget greiene:

IMG_1291.jpg

IMG_1292.jpg

Hadde heldigvis en ny pakning liggende på lager, så da var det jo bare å montere den:

IMG_1293.jpg

IMG_1294.jpg

IMG_1295.jpg

Så var det å kinne igang. Nå er det blokkert tilførsel til veiv/topp, så med dette så finner jeg ut hva trykk pumpa "gir".

Å joda, den kinner glatt over 5 bar. Så da vet jeg iallefall det.

Har lagt ut en Iphone-snutt, som viser hvordan den bygger opp trykket. Ikkeno stødig filming, holde telefonen og styre kinninga på en gang... Vel, resultatet ble som det ble. Dere får iallefall et lite inntrykk.

th_IMG_1326.jpg

Etterpå koplet jeg en altfor tynn, ja jeg vet det - men den eneste jeg hadde for hånd, slange slik at jeg kunne måle nede og oppe samtidig uten å ha filterhus. Iogmed at slangen blir en struping, så ville nok trykket være høyt nede på adapteret.

IMG_1297.jpg

Så da var det dags for å sjekke hvordan det står til i toppen...

IMG_1298.jpg

Her kommer et dårlig bilde, men det prøver å illustrere at ved ca 1 bar nede på adapter så når jeg ca 0.2-0.3 bar i toppen.

IMG_1300.jpg

Jeg får ikke mer enn 0.2-0.3 bar i toppen, men det skyldes nok bare den altfor tynne slangen.

Her er iallefall et bilde av rikets tilstand nå jeg gikk inn rett før klokka 22...:

IMG_1301.jpg

Så da vet jeg med sikkerhet at pumpa gir ut olje som den bør. Så neste steg må være å isolere toppen, slik at jeg kun kinner oljetrykk i blokka. Det blir det neste, men ikke i morgen - for da kommer madammen hjem fra jobb - og det er andre pumper som har jobba godt med trykk i påvente av hennes hjemkomst, hehe...

Så vi får se uti uka, om jeg finner noe smart å bruke til å stenge tilførselene til toppen.

Over og ut fra Retrogarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker pågangsmotet ditt og at du ikke gir deg på tap Pedi, håper du finner ut av det snart. Jeg for min del hadde sikkert pelma ut motoren for lenge siden og satt nedi noe annet i mellomtiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gutter - det er vel ikke å benekte at dette gnager som et satans gnagsår på hjernen min.

Men for å ikke gå imot mine egne prinsipper, så kan jeg jo ikke gi opp. Jeg har jo selvsagt veldig lyst til å finne feilen, får så å angripe den.

At det begynner å lukte masse arbeidstimer og kroner i deler for å dette fikset tilslutt, det er nå helt sikkert. Ikke det at jeg vet hvordan et dollartegn lukter, men den lukta er intens i garasjen min nå ;)

Men men...

Jeg har nå satt meg et mål med dette oljetrykket uansett.

Jeg har handlet meg en Sminoff Ice som jeg skal kose meg med NÅR jeg har skikkelig oljetrykk i motoren. Skal feire med den:

IMG_1302.jpg

Og for å toppe heile driden, så satt jeg meg en tanke i hodet. Uansett hva dette koster meg av timer og kroner, så skal jeg ha denne motoren opp å gå innen datostemplingen.

Så da var det bare å se i bunn:

IMG_1303.jpg

There we go, best før 01/2013. Så da har jeg uansett et mål....

Så da er det bare en ting å gjøre, sette boksen kaldt i påvente av oljetrykk - og begynne å mekke/spare kroner/tenke osv...

IMG_1304.jpg

Sånn går no dagan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...