Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Jøss, såg råherlig ut der.

Hvor i tyrkia er dere? Nesten så det er fristende å bestille en reise for hele familien til høsten når jeg ser slike bilder.

Heter vel noe slikt som Susesi Luxury Resort Spa Hotel Belek. Hvor i Tyrkia Belek er aner jeg ikke. Ca en time fra flyplassen tror jeg.

Kan anbefales på det varmeste, eneste minus er at det er endel rike russere her - DET er rimelig spesiellt.

http://www.susesihotel.com

Her har de tatt "all-inclusive" helt ut. ALT er gratis. Alkohol, is, brus, fri mini-bar på rommet, mat i alle restaurantene - kan spise og drikke alt en vil døgnet rundt. Eneste som ikke er gratis er Spa-greiene og sånne banan-aktiviteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, såg råherlig ut der.

Hvor i tyrkia er dere? Nesten så det er fristende å bestille en reise for hele familien til høsten når jeg ser slike bilder.

Heter vel noe slikt som Susesi Luxury Resort Spa Hotel Belek. Hvor i Tyrkia Belek er aner jeg ikke. Ca en time fra flyplassen tror jeg.

Kan anbefales på det varmeste, eneste minus er at det er endel rike russere her - DET er rimelig spesiellt.

http://www.susesihotel.com

Her har de tatt "all-inclusive" helt ut. ALT er gratis. Alkohol, is, brus, fri mini-bar på rommet, mat i alle restaurantene - kan spise og drikke alt en vil døgnet rundt. Eneste som ikke er gratis er Spa-greiene og sånne banan-aktiviteter...

Skal ned der 15juli med familien, ser helt topp ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frista ganske mye å ta seg en tur til Syden i sommeren ja!

Kommet hjem fra tur nå? :)

Nå er koffertene pakket (alle 7 pluss håndbagasje ;) ), og skal reise hjem i morgen..

Blir litt godt å komme hjem og, er egentlig drita lei tyrkere nå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må oppdatere tråden til Pedi littegrann!

Dette er hva jeg har hjulpet Ivar med på kveldene denne uken: Nemlig montert fremflyttersett til gamling-beina hans, og et høyt styre slik at blodtilførselen i armene hans svikter :D

kvxxa31nwm8tpdm5xm32.jpg

Her er Ivar godt plassert på motorsykkelen sin :D

awitxsejck7ipu57d9v1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen!

Jeg er tilbake i heia Norge nå, deilig å slippe tyrkere og russere. Men varmen var fin, jeg savner den...

Jeg har jo ikke sovet fra mandag til nå, men siden det ikke har skjedd en sjait med E28en, så valgte jeg å ikke legge ut noe her heller. På dagtid har jeg vært hos Per Øivind og lekt sinnasnekker'n, og på kveldstid har han vært hos meg og lekt Custom Bike Builder - i ekte pimp my bike-stil.

Jeg har faktisk ikke tatt noe særlig med bilder, kun noen tilfeldige Iphone-bilder - da det ikke skulle dokumenteres på noen som helst måte.

Men dere skal jo selvsagt få noen få bilder her, med en kvalitet som ikke helt er noen høydare... Her er et par bilder av når jeg kjøpte den:

75_642575428.jpg

Intruderen2011.jpg

IMG_1304.jpg

Dette er en sykkel som jeg er veldig glad i, men er ikke noe superstrøken eller lignende. Den er fin nok for meg, og er en bruksting om sommeren. Men noen få mods må jo til. Selvsagt.... ;)

Plan 1 er som følger:

- Montere fremflyttersett - slik at jeg får strukket ut beina mine. Er jo konstruert av en liten japaner denne sykkelen, med 30 cm lange bein tydeligvis.

- Montere et 12" Apehang styre - slik at det går ann å kjøre sykkelen. Er fremdeles konstruert av en japaner denne bike'n, med knappe 12" lange armer...

- Ta av lykta bak som står oppå skjerm, og montere ny lykt under skjerm. Fjerning av den bestefar-skvettlappen må også gjøres. Lykta foran blir byttet til en ny med en "gangster-cap" på.

Høres ikke så mye ut, men det gikk 3 kvelder med på dette. Mye var ikke plug'n'play, og det ble diverse modifisering. Men modifisering er jo en ting som Team RetroGarasjen er best på, og sykkelen er nå kjørbar igjen. Noen små mods skal til senere, men dette var det viktigste....

IMG_1542.jpg

IMG_1544.jpg

IMG_1546.jpg

IMG_1551.jpg

IMG_1555.jpg

Sorry for lite sammenhengende bilder, dårlig kvalitet osv - men dette er bare en liten avsporing ihht til E28en...

På dagtid har vi jo lekt Team Sinnasnekker'n, vi holder på å bygge leilighet hos Per Øivind - slik at han skal få seg en leieboer og få råd til å kjøpe seg mere bildeler ;)

Nå har han fått seg nytt gulv i stua, og på bildet er det de siste skruene som skrues i:

IMG_1558.jpg

Jeg hadde besøk i går kveld også.

IMG_1562.jpg

Vond å parkere i garasjen sier du?

Nope, skal ikke ha en Volvo i garasjen min... Så da får den heller gjøre jobben sin. Jeg måtte ha vekk noen betongblokker som låg i veien inni garasjen.

Dumpa driten hos naboen, og da er det viktig å skjule sporene iallefall litt?? ;)

IMG_1561.jpg

That's it folks!

Får se om jeg får dilla litt med E28en i neste uke. Oppdatering følger...

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da er det vel på tide å tenke BMW igjen?

Jeg har jo hatt gode 3 uker ferie fra dette landet, og lekt snikker osv. Dette har jeg vel egentlig nevnt tidligere. Men å gå tilbake til den sattans motoren min, var et tyngre steg. Så jeg tok likegodt å smalt i et par vinduer i nygarasjen, samt å tok oljeservice samt registerbytte på en E30 + monterte et hengerfeste osv.. Må jo få gjort litt etterslep avogtil også:

IMG_1548.jpg

IMG_1552.jpg

Når garasjen var "tom" igjen, skotta jeg bort på en kjent sak:

IMG_1549.jpg

Aaaalright. Det var vel på tide å ta i den litt også. Fikk ungene til sengs i halv 8 tida, og gikk på med "godt" mot. Først ut er jo tanken på hvor oljetrykket kan forsvinne hen. Med å finne ut av dette (eller iallefall få en pekepinne på det), så var jo tanken å isolere toppen fra blokka med tanke på oljekanaler. Først av alt så monterte jeg bort den adapterplata jeg mekka til, og tilbake med filterhus.

IMG_1553.jpg

En annen ting var jo allslags tanker en har gjort seg, et godt tips jeg fikk, var pluggen i blokka mot register - se item #3 på bilde:

IMG_1587.jpg

Men ved å kikke litt på bildene mine, så ser jeg at den (desverre) står i.

IMG_1586.jpg

Så derfor kikket jeg på hvordan jeg skulle få til den isoleringen. Ved å måle litt på toppen, ser jeg at kanal til vippearmsaksling er 18mm fra topp (nedre kant) og oljetrykksbryter ligger 26mm fra topp. Jeg ønsker å ha muligheten til å måle trykket opp til toppen, ikke bare i filterhus.

IMG_1556.jpg

Oljekanal mot vippearmsaksling:

IMG_1558.jpg

Oljekanal til oljetrykksbryter:

IMG_1559.jpg

Så derfor tok jeg to gummier, og skar ut til å passe akkurat nedi hullet til topplokksbolten. Monterte skive oppe og nede på en 6mm bolt, og laget til en slags kontralås. Ved å stramme gummien, vil den ekspandere og tette:

IMG_1554.jpg

Slik ser de ut

IMG_1560.jpg

Her er eksempel på tanken min:

IMG_1561.jpg

På plass i motoren min. Og ja, jeg har smurt kamaksling osv... :wink:

IMG_1562.jpg

IMG_1563.jpg

Med dette på plass, kunne jeg konstantere at jeg nå kinner opp 0.7 bar i blokk - og det synes jeg er i overkant lite. Det merkelige her er jo at oljefilterhuset var tomt for olje, men fikk trykk opp til toppen før jeg fikk trykk i filterhus. Lenge før... Og opp mot topp har jeg ca 0.2 bar nå. Altfor lite det også. Lavere enn tidligere faktisk. Filmet en snutt på litt over et minutt. Beklager dårlig kvalitet osv, men det er tanken som teller ;) Manometeret til venstre på bildet er filterhuset, og det til høgre er oppe i toppen. Jeg forundrer meg over hvor lenge jeg må kinne motor for å oppnå det alfor lave oljetrykket, virker jo som at det er en sinnsyk "lekkasje" en plass - men når trykket først er der, og jeg stopper å kinne, så holder oljetrykket seg altfor godt - med tanke på at det er en lekkasje liksom... Huh?????

th_IMG_1588.jpg

Monterte motoren tilbake, og bilen startet som en drøm. En annen ting jeg la merke til for en stund siden (når den ble demontert sist), var at jeg stusset på Bosch-nummeret på LMM. 027 sluttet den på, og jeg mistenkte at det var feil. Ganske riktig, 027 er til en E24 635. Den som ble levert til B7Turbo heter 025, og stammer fra M5/M635CSi. Så da fikk jeg tak i en fra USA med lav kilometer. Den er ikke lakkert osv, men står nå på iallefall. Og vips så gikk den roligere på tomgang :D

IMG_1564.jpg

Motoren endelig sammen igjen, klar til oppstart:

IMG_1567.jpg

Men så var det tid for oppstart igjen. Altfor lavt oljetrykk selvsagt. Som vanlig. Helte på noe Omega-rensegreier i olja, for å rense litt - og kanskje det kunne hjelpe på mot ett eller annet. Men nei.

IMG_1569.jpg

Kjørte bilen for egen maskin tilbake på bukken, deilig å slippe å dytte den frem og tilbake...

IMG_1568.jpg

Men denne gang så hadde jeg trykkmåling på både topp og filterhus. Ved varm motor har jeg 1.2 bar på 1800 omdr i filterhus, og knappe 0.2 bar i toppen. Rart? Husk at olja nå er litt tynnere pga rensevæska, men allikevel... NB! På bildet viser det 0.5 bar ca i toppen, trykket sank litt ettersom motoren ble gjennomvarm...

IMG_1571.jpg

Konklusjon:

Jeg føler vel at det er i motorblokka at oljetrykket forsvinner, så feilen må ligge her en plass. Komponentene som er i blokka er som følger: Pumpe, filterhus, turbo, oljekjøler, ramme og rådelager, dyser (til underspyling) og oljekanaler til topp og veiv. Mesteparten har jeg jo luket bort, men dyser og kanaler får jeg jo ikke gjort noe med.

Jeg syns motor bruker altfor lang tid på å kinne opp trykk, men allikevel holder den "godt" på trykket etterpå. Mens trykket opp til toppen forsvinner fort....

Så what to do?

Bytte blokk?

Damn.... DET var ikke noe jeg hadde mest lyst til nå.... Noen tanker fra dere andre som leser dette?

Takk for oppmerksomheten forresten.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig en update herifra igjen :)

missunner deg virkelig ikke dette problemet altså, kan det være en oljekanal som er sprukket eller noe inne i blokka ? så det gir en innvendig lekkasje?

Er en del jobb å bytte blokk også, men er vel nesten ikke andre ting å gjøre nå?

Håper virkelig du finner ut av dette snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig en update herifra igjen :)

missunner deg virkelig ikke dette problemet altså, kan det være en oljekanal som er sprukket eller noe inne i blokka ? så det gir en innvendig lekkasje?

Er en del jobb å bytte blokk også, men er vel nesten ikke andre ting å gjøre nå?

Håper virkelig du finner ut av dette snart :)

Har ikke tilgang til lån på en topp da? Hadde jo vært supert og fått vite om den er i orden. :)

Nå føler jeg meg ganske sikker på at det ligger i blokka, så jeg skal forske litt på det....

Er en M30B35 blokk lik, eller kan den brukes?

Lett litt på "trykket" nå! Gjør resten av bilen klar først. Få den på lakk osv, så skal det alltid bli oljetrykk til slutt :)

M30 b34/35 blokka er lik nok til å brukes, eneste jeg er usikker på motorfesteplasseringen på blokka - om den er lik. Jeg mener bestemt på at jeg brukte E28 motorfester på S38 b38 en gang i tida. Men for all del, det er jo 12 år siden jeg bygde om den 535en - så jeg husker gjerne feil.

b34/35-blokka mangler jo underspylingsdysene, så det må jo evnt borres ut til de....

Jadam Thunis... Nå går iallefall motoren igjen, så fokus blir nok rettet mot klargjøring til lakkering nå. Er mye igjen før bilen er klar desverre. Og jeg reiser på jobb på onsdag, så det må gjøres endel i juli tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...