Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Her må det følges med! Strøkent prosjekt!!

:lol: og sikkert litt for å få lengre innsugsrør pga momentkurve:) men grunnen til att de har 3 plenum er jeg jaggu usikker på!

Jeg har en teori på det, men tror det blir litt for mye "synsing" fra meg til at jeg skal skrive noe om det.

Ang. de 3 plenumene, så er det noe som kalles "Helmholzresonans".

Jeg personlig kan ikke utdype det noe særlig, men jeg kan sitere en flytekniker som er godt inne på temaet;

"Helmholzresonans er et fenomen som går ut på at luft lar seg komprimere og at lyd(trykkbølger) vil begynne å svinge av seg selv i et volum(tank) og eventuellt innløpsrør, med kun lett tilløp av trykkforandringer på utsiden eller innsiden. Ett godt eksempel på Helmholzresonans er når man blåser forbi tuten på ei flaske. Diameter og lengden på innløpet (tuten) og volumet (størrelsen på flaska) vil bestemme hvilken frekvens resonansen (tonen) har. Har man ei stor flaske, med lang smal tut vil det bli en dyp tone (lav frekvens) mens ei lita flaske med kort og brei tut vil gi lysere tone (høyere frekvens)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grått nytt hår Ivar :mrgreen:

Regner ikke med at det blir så mange nye grå hår på hodet ditt dette året når det gjelder Alpinaen, for dette ser så sinnsykt bra ut at jeg nesten får tårer i øynene... :applause::applause::applause:

Gleder meg til å komme hjem på fredag og se resultatet av de siste dagers montering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B7Turbo merket og de lekre blinklysene! :love:

Nettopp. Point taken?

Husk hva den røde tråden min er i dette bygget, detaljer skal ikke sees - bare oppfattes av underbevisstheten.

Eneste som "SKAL" legges merke til (les: skal bryte) er faktisk B7-merket i fronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...