Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

.......å ja.. det stemmer at de fleste BMW'er lyser på ABS når en sensor, styreenher osv har vert koblet fra med tenning på ect.. men slukker som regel etter noen meter. om du ikke sletter feilen med diagnoseutstyr da, da forsvinner det med en gang..

så prøv bilen ei lita stripe før du bruker masse penger på sensorer osv. :)

diagnosutsyr på en gammel e28? :lol::lol:

min lyste aldri selv om alt hadde vært koblet ifra.. lyste når jeg satt på tenninga å slukket når den starta. men begynte igjen når jeg kjørte fortere enn 30-40km/t. selv om ingen sensorer var koblet til.

Jeg nevnte at de fleste BMW'er lyste på ABS når de var kobler fra osv. Var på de nyere BMW'ene jeg mente når jeg sa å slette med diagnoseutstyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke noen diagnosemulighet?

Trodde alle ABS system hadde en form for selvdiagnose.

Det trodde jeg også. Stikk en binders mellom to kontakter i diagnosestikket, skru på tenningen og tell blinkene fra ABS lampa. Jeg aner ikke om det er slik på E28, men ville egentlig trodd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 er kanskje for gammel for å blinke ut ABS-feilkoder ja :P Husker bare jeg gjorde trikset med bindersen på en annen bil. Blinkeblinkeblink, slå opp i boken, høyre sensor foran.

Veldig praktisk, om ikke annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men fortsatt så SKAL abs lampa slukke når han starter opp om alt er i orden utenom sensorene, di gir ikke feilsignal før du kjører over 30-40 km/t el noe sånt.

så her er det ikke sensorene i seg selv som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen som har en delebil stående med en fin nummerplateholder på støtfanger foran?

[ Bilde ]

(lånte bildet ditt litt, Vidar. Håper det er greit... ;) )

Hmm, jeg skulle nok ikke vært så kjepphøy ang den skiltplata før jeg hadde sjekket den skikkelig :lol: Men selfølgelig greit du lånte bildet ja :) Skal bli morsom å se om BMW fikser ny til deg :P Ellers ser jo dette, ja, helt rått ut :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg skulle nok ikke vært så kjepphøy ang den skiltplata før jeg hadde sjekket den skikkelig :lol: Men selfølgelig greit du lånte bildet ja :) Skal bli morsom å se om BMW fikser ny til deg :P Ellers ser jo dette, ja, helt rått ut :applause:

Kommer seg stadig litt... :) Takk for det.

men fortsatt så SKAL abs lampa slukke når han starter opp om alt er i orden utenom sensorene, di gir ikke feilsignal før du kjører over 30-40 km/t el noe sånt.

så her er det ikke sensorene i seg selv som er problemet.

Du har helt rett.

Jeg har jo ikke hatt en E28 med ABS i mitt eie på 10 år, så jeg husket ikke at motor måtte startes. Jeg har jo bare satt tenning på, og fått det for meg at lampa da ville slukke...

Så jeg fyrte opp bilen i dag (klikk på bildet):

th_gammelsentral_zpsdf2d38dc.jpg

Fremdeles vil ikke lyset av...

Byttet så til ABS-sentralen som jeg fikk låne av Pernezz, og startet opp igjen (klikk på bildet):

th_Nysentral_zps497d8b7c.jpg

Jadda!

Da er jeg iallefall ett skritt videre!

Så var det jo da å montere siste sensoren, satt den inn med kobberpasta, slik at den kanskje vil ut igjen ved en annen anledning.

IMG_0007_zpsa159de38.jpg

Yeah! Og 4 sensorer er på plass. Jada, jeg skal bytte skruen til sensoren, hadde bare ikke liggende - så det får bli neste gang jeg er i byen.

IMG_0009_zpsdfbabc95.jpg

Ser dere hva dette er?

IMG_0006_zps3a66a82f.jpg

Det er (en av flere selvsagt) mutteren til baklyktene. Måtte jo bytte de også, mens jeg først var i gang...

Nye skruer og holdere til innredning i bagasjerommet...

IMG_0001_zps23038fb2.jpg

Måtte jo se hvordan det passet, ren prøvemontering....

IMG_0002_zpsba07def4.jpg

Og over batteriet...

IMG_0003_zps3c5dc778.jpg

I dag har jeg også strukket ferdig (og koplet til) ledningen til den elektriske antenna samt ledningene til varmetrådene i bakruta. Ikkeno big deal, men må jo gjøres...

Jeg slet jo med at den helsikes tempmåleren til bakakselen ikke virket, remember?

Nå som baksetet var utav, såg jeg plutselig en ledning som kom "fra" senter på bilen - altså forfra... Og den avsluttet i et typisk Alpina-stikk. Tok en jumper der, og vips så ble det liv i instrumentet. Men de ledningene som allerede var tilkoblet, de var jo koblet til noe helt annet. Aner ikke hva de gikk til, men når jeg koblet de innpå den "nye" ledningen som jeg fant, ble det jo plutselig liv i instrumentet!!

IMG_00012_zps8d4a8d11.jpg

Men selvsagt, ingenting er jo rosenrødt når det gjelder denne bilen. Instrumentet har jo selvsagt en pikselfeil. Damn... Jaja, nå er det iallefall liv i det minste, der også...

Ingen stor update, men håper jeg får sneket meg ut en liten luftetur noen få hundre meter i morgen på dagen, for å se om ABSen virker som den skal, eller om det er noe mer galt. Jeg har ennå ikke målt HF sensor, for stikket til den er litt kronglete å komme til. Og den blir det ikke gjort noe med ennå, før jeg har fåt shinet opp holderen til den (Alpina-greier, som jeg plutselig såg hvor skulle her om dagen).

Men nå var det nok for i dag, skallebank.no i dag også. Men litt gøy var det å komme ett lite skritt videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som med hjernen til pernezz skal den være ja. du må vell kjøre over 30-40 km/t for att dne skal event begynne å lyse igjen. den begynner å lyse ganske fort om det er feil signaler ifra hjula. du kan jekke den opp bak nå og la den gå i 20-30 og prøve å bremse, er abs sensorene bak i orden så skal den slå inn da. får ikke testet foran før du er ute å kjører.

hva er nr på hjernen ? jeg har 2-3 stk liggendes her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er nr på hjernen ? jeg har 2-3 stk liggendes her :P

Hadde et par jeg også, men ingen av de var 020 (som jeg trengte). Så jeg satser på at jeg får "arve" den fra Per Øivind. Han skal jo ikke bruke den, så jeg tror han donerte den til et godt formål :)

IMG_2365_zpsc82f23fc.jpg

sånn som med hjernen til pernezz skal den være ja. du må vell kjøre over 30-40 km/t for att dne skal event begynne å lyse igjen. den begynner å lyse ganske fort om det er feil signaler ifra hjula. du kan jekke den opp bak nå og la den gå i 20-30 og prøve å bremse, er abs sensorene bak i orden så skal den slå inn da. får ikke testet foran før du er ute å kjører.

Ja, det gjorde underverker med ny sentral. Får ikke testet skikkelig om den virker slik du beskriver, så jeg hadde jo store planer om en liten luftetur i dag - for å få en endelig bekreftelse på om den virker som den skal eller ei.

Men for svarte satan, hva møter meg i dag morges??

IMG_2362_zps25106b95.jpg

IMG_2363_zps09cd08df.jpg

Ikke så mye av det hvite faenskapet, men nok til at jeg ikke hiver meg utpå med de dårlige sommerdekka som står på E28en...

Crap!

Jeg hadde jo håpt på å få en avklaring på ABSen i dag, for å eventuellt kunne stryke ABS-punktet fra lista mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal gjøre det Morten - men bare fordi jeg mååå finne ut om den er helt på trynet. Men det er kun fordi jeg ikke kan kjøre den på 4 hjul og få en endelig avklaring.. Husk at jeg ikke kommer til H sensor foran (uten å demontere litt div stæsj), så derfor hadde det vært enklest å bare kjørt bilen noen hundre meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal gjøre det Morten - men bare fordi jeg mååå finne ut om den er helt på trynet. Men det er kun fordi jeg ikke kan kjøre den på 4 hjul og få en endelig avklaring.. Husk at jeg ikke kommer til H sensor foran (uten å demontere litt div stæsj), så derfor hadde det vært enklest å bare kjørt bilen noen hundre meter...

du måler jo selvfølgelig på hjernestikket...

men såklart noen 100 meter hadde vært best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal gjøre det Morten - men bare fordi jeg mååå finne ut om den er helt på trynet. Men det er kun fordi jeg ikke kan kjøre den på 4 hjul og få en endelig avklaring.. Husk at jeg ikke kommer til H sensor foran (uten å demontere litt div stæsj), så derfor hadde det vært enklest å bare kjørt bilen noen hundre meter...

du måler jo selvfølgelig på hjernestikket...

men såklart noen 100 meter hadde vært best :P

Og du vet hvilke pin's som er til hva i stikket til sentralen? ;)

Jada, jeg skal nok finne ut av dette tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...