Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Kjekt at det endelig nermer seg ferdig bil!! :D

For en stund tilbake så snakket jeg med han som er "ansvarlig" for søknader på trafikkstasjonen i Stavanger. Slik jeg forstod det på han, så var det faktiskt mulig å få endret vekta i vognkortet. Men at det svært sjelden/aldri ble praktisert, siden det var omfattende. Og viss alle som bygde om skulle belage seg på at dem kunne endre vekta i vognkortet, så ville det bli mye mer arbeid for BT. Derfor sier dem i utgangspunktet at det ikke er mulig :)

Jeg leste infoen som var lagt ut fra SFOOR, og ser jo at det står noe annet der enn jeg ble fortalt. Men er ikke 100% sikkert at det er umulig å få endra vekt i vognkort, selv om det garantert blir en omfattende prosess! Virker til å være veldig personavhengig dette også..

MEN, uansett så skal det ikke være umulig å få letta bilen MANGE kilo, viss du går inn for det! Ja, det blir endel ekstra arbeid og ekstra kostnad, men det er det vell kansje verdt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med ennå, gøy og se du snart er ferdig.

Angående shortshift, så Må du kjøpe deg orginal girstang for og bli fornøyd med behagelig giring!

Har prøvd justerbar shortshift, heiv den til HELVETE!! Heilt ubruklig!

Kjører nå med z3 1,9 - 5.13 og det går til nøds ann..

Jo mer shortshift, jo mer ubehaglig og gire med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv her med en 518i som er ferdig godkjent ombygd til m535, men mangler 65kg. på vekta. Da jeg ikke får rega bilen ned til 4 seter. Og da er det meste som kan blitt fjernet. Glassfiber! glemm det er det første de ser etter.

Er ikke så farlig for min del. Da den skal brukes til oppbyging av det orginale skallet jeg har(m535/86mod).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det mot alle håp ikke skulle gå så får vi sette i gang ei kronerulling så du får deg ett godt 525/528 karosseri ;)

Uff, det hadde nok blitt både tidkrevende å kostbart uansett ;)

Kjekt at det endelig nermer seg ferdig bil!! :D

For en stund tilbake så snakket jeg med han som er "ansvarlig" for søknader på trafikkstasjonen i Stavanger. Slik jeg forstod det på han, så var det faktiskt mulig å få endret vekta i vognkortet. Men at det svært sjelden/aldri ble praktisert, siden det var omfattende. Og viss alle som bygde om skulle belage seg på at dem kunne endre vekta i vognkortet, så ville det bli mye mer arbeid for BT. Derfor sier dem i utgangspunktet at det ikke er mulig :)

Jeg leste infoen som var lagt ut fra SFOOR, og ser jo at det står noe annet der enn jeg ble fortalt. Men er ikke 100% sikkert at det er umulig å få endra vekt i vognkort, selv om det garantert blir en omfattende prosess! Virker til å være veldig personavhengig dette også..

MEN, uansett så skal det ikke være umulig å få letta bilen MANGE kilo, viss du går inn for det! Ja, det blir endel ekstra arbeid og ekstra kostnad, men det er det vell kansje verdt? ;)

Jeg har trua på at alt går ann, hvis en bare går inn for det. Så jeg kjører bilen som den er, med full tank og gode greier - og lar det stå til i første omgang!

Følger med ennå, gøy og se du snart er ferdig.

Angående shortshift, så Må du kjøpe deg orginal girstang for og bli fornøyd med behagelig giring!

Har prøvd justerbar shortshift, heiv den til HELVETE!! Heilt ubruklig!

Kjører nå med z3 1,9 - 5.13 og det går til nøds ann..

Jo mer shortshift, jo mer ubehaglig og gire med...

Tror nok gjerne det må bli en fra Z3 ja. Var jo i utgangspunktet den jeg skulle ha. Jeg har faktisk en girstang liggende fra en 6-trinns E46 M3 girkasse, som jeg fant i en kasse heromdagen. Får ta en kikk på hvordan den ser ut.

Skal love deg at de delene du kom med sist rigget bilen!! Du følte de såg bra ut på bilen da, men med alt på plass (som nå) ble det enda bedre... Blank svarte griller ble kanon, og speila ble konge de også...

Så lenge man fysisk fjerner sitte plassen er det lov. Det med å fjerne en sele ble stopet i 2007 selv om de fortsatt praktiseres

Ikke godt å fysisk fjerne en sitteplass i E28 da.. Ta ut pass setet foran gjerne? Det hadde jo funket! :) Hehe...

Begge mine er registrert med 4 plasser. 323'n er registert for ett par år siden. Ikke fjernet noen seter, men heller ikke belte i midten. Hadde 4 plasser i Sverige også.

E21en min også er registrert som 4-seter...

Jeg har en 525i kaross stående.. :wink:

Riktignok ikke brukendes til annet enn å ta chassisnummeret fra.. :P

Altså Pedi, om du søker om chassienr bytte, der du bruker chassienr i fra donorbilen, er ikke det en mulighet?
Chasienr bytte er det jo ikke noe som heter? Ihvertfall ikke lovlig:)

Donorbilen (525, 1986 mod) som jeg kjøpte hadde uorg innpreget chassisnummer (og sto i vognkortet). Men jeg ville ikke jukse med chassis-nummer, så den kjørte jeg på skroten når den var ribbet. Ville ikke ha no ulovligheter med chassisnummer på denne bilen, men slik som regelverket tydeligvis er blitt nå - så oppfordrer jo BT folk til å sveise om rammenummer for å kunne kjøre "lovlig"...

BTW... Chassisnr-bytte er et ikke-eksisterende lovlig ord. Rammebytte derimot er en helt annen sak, og lovlig ;)

Har du sett på muligheten til å få tak i det originale chassiet til alpina'n? Kan jo være en mulighet til å ta det inn til landet. Male den opp i samme fargen og få en helt orginal bil med de riktige vektene;-)

Den er rustet bort nå, og papirene long gone...

Sitter selv her med en 518i som er ferdig godkjent ombygd til m535, men mangler 65kg. på vekta. Da jeg ikke får rega bilen ned til 4 seter. Og da er det meste som kan blitt fjernet. Glassfiber! glemm det er det første de ser etter.

Er ikke så farlig for min del. Da den skal brukes til oppbyging av det orginale skallet jeg har(m535/86mod).

Kjipt...

Husker du vektene på din ?? for-, bak-, tot.vekt - full/tom bensintank?, Med/uten fører ???

Alt ribbet til skinnet liksom, på en måte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men skal se om jeg finner noe. Før var dem mere opptatt av totalvekten, men hvis man skulle klare og regge den som 4seter. Har dem blitt mye mere nøye på akselvekten. Da hjelper det fint lite med og fjerne et baksete når det er foran all vekten man skulle bli kvitt. Men det skal være mulig og ta ut alle setene minus fører og regge den som 1 seter. Går da under en annen klasse. Tror det har noe med bil for show/banebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv her med en 518i som er ferdig godkjent ombygd til m535, men mangler 65kg. på vekta. Da jeg ikke får rega bilen ned til 4 seter. Og da er det meste som kan blitt fjernet. Glassfiber! glemm det er det første de ser etter.

Er ikke så farlig for min del. Da den skal brukes til oppbyging av det orginale skallet jeg har(m535/86mod).

Kjipt...

Husker du vektene på din ?? for-, bak-, tot.vekt - full/tom bensintank?, Med/uten fører ???

Alt ribbet til skinnet liksom, på en måte??

Var en kollega av meg som bygde om denne bilen og den var mer eller mindre ribbet, ja.. All lydisolasjon ble tatt ut slik at det kun var gulvmatten som lå igjen inni, bagasjeromsinnredningen og diverse var tatt ut, batteriet flyttet baki osv.. Tankmåleren ble koblet om til å vise full tank når den egentlig var nesten tom og endel av listverket minnes jeg å huske var fjernet. Han ble enig med BT om å fjerne en sitteplass bak og han fikk faktisk beskjed da han var på visning at den ble godkjent, men dette trakk de tilbake et par uker senere pga de da ikke kunne fjerne en sitteplass likevel.. Etter dette gikk han lei hele prosjektet og solgte bilen til bmwmaxi. Jeg husker dog ikke i detalj hva som ble gjort og ikke gjort, eller hvilke vekter han endte opp med tilslutt. Det var i allefall ikke nok til at den ble godkjent, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bt har lov til å endre vekten på bilen, men da må importør/fabrikk utstede nye vektpapirer på karroseriet har jeg fått beskjed om. Noe Bmw norge ikke gjør... Men kan jo hende man kan få til noe ifra fabrikken i Tyskland? Siden karroseriet er likt som de med tyngre motor mener jeg... Verdt et forsøk ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET hørstes jo ikke særlig lovende ut, men som jeg sa innledningsvis: Da har jeg jo en kraftig utfordring foran meg ;)

For godkjent skal den bli, men hvordan kan bli en gåte... Å kjøre bilen til SSP og betale 70-80 lapper er jo uaktuellt, så jeg må nok komme opp med en løsning selv...

Bt har lov til å endre vekten på bilen, men da må importør/fabrikk utstede nye vektpapirer på karroseriet har jeg fått beskjed om. Noe Bmw norge ikke gjør... Men kan jo hende man kan få til noe ifra fabrikken i Tyskland? Siden karroseriet er likt som de med tyngre motor mener jeg... Verdt et forsøk ihvertfall...

Er akkurat denne info jeg satt inne med selv Embret - men noen mener at vegdirektoratet har satt en stopper for dette for 2-3 år siden, så vi får nå se hva jeg får tak i av dokumentasjon til den dagen jeg stiller opp med bilen hos BT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...