Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vell egenvekta du oppgir Lars-nord? men du kan vell gå utifra totalvekta på 518? Og da skal ikke den bli noe problem. Men er vell helst akselvekt fram som blir problemet. Kan hende jeg tar helt feil nå, men hadde vært fint med en bekreftelse på teorien min.

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamen, her var det faktisk skjedd noe uten at jeg har vært innom :)

For å gjøre kvelden kort, så startet jeg kvelden med div småtjafs. Needs to be done.

Av nevneverdige ting, så byttet jeg girstang. Den gamle var jo helt ubrukelig...

Fant frem den girstanga fra E46 M3 som jeg hadde liggende, og monterte den med litt skepsis ja...

IMG_2397_zps32bc40e1.jpg

Mindre slag, og meeeeget lengre stang.

Men jaggumeg, den ble helt perfekt, så den lar jeg bare stå.

Tok også et bilde av slepekroken, mens jeg først var i gang...

IMG_2401_zpsf58d16b2.jpg

Når småtinga var tatt, satte jeg på prøveskilta og våget meg ut på vinterføre skodd med sommerdekk..

Her fikk jeg noen erfaringer som jeg ikke har fått før, og "godt" var det å finne de nå.

Kjørelys: Når jeg starter bilen, kommer kun kjørelys foran. Instrumentlys og baklys virker ikke med bryter i "på" stilling. I parklys-posisjon virker alt som det skal av lys.

Motor går litt magert syns jeg ved vanlig cruising, gjerne oppi 15-16 på bredbåndslambdaen. Ved litt gass (og oppover) smetter den ned på 14.4 og under. Fullt gasspådrag er den nede i mellom 10 og 11 stort sett.

Ladetrykk: nå vet jo ikke jeg om turbotrykksmåleren virker som den skal, men ut fra avlest trykk så ligger den på 1.4-1.5 (altså 0.4-0.5 bar).

Tok et bilde i fart, men ikke godt å få til et godt Iphonebilde under kjøring.

IMG_2398_zpsa47ce0b9.jpg

Prøvde å justere litt på ladetrykksventilen, men jeg har ikke sammensatt den 100% ennå, så jeg vet ikke om den justerte som den skulle. Det var ingen endring i ladetrykk uansett posisjon på ladetrykksventil.

I venstresving så var det en rotasjonslyd fra rett under girspaken. Hørtes ut som litt gnissing mellom girstag og mellomaksel, men kjente ingenting i girstanga. Må ta en kikk der.

Jeg har jo shimset opp tårnlagrene litt fra fjærskålene, men det knirker litt innimellom, så jeg må nok shimse litt til.

Og tilslutt så føler jeg at det er noe som er litt løst ellerno i understellet foran. Må ta en kikk igjen der også.

Sånn for ellers så kjørte den fint. Bremsene gjorde jobben sin, ABSen virket, og bilen var tight og fin.

Noen gnistrer innimellom ut fra eksosen i mørket må en påregne samt noe svilukt, gode greier. Motortemp og oljetrykk var helt toppers, og diff-tempen kom opp i max ca 50 grader.

Føler gjerne at speedometeret viser litt for mye, men noget usikker der.

Så endte jeg opp på Biltilsynet tilslutt.

518 vekter oppgitt i vognkort er som følger:

Foraksel egenvekt 610 kg, maks tillatt 790 kg

Bakaksel egenvekt 560 kg, maks tillatt 940 kg

Bil egenvekt (m/fører) 1245, maks tillatt 1670 kg.

Dagens vekter ble som følger, med meg i bil samt full spylertank og 50+ liter på bensintanken:

Foraksel 820 kg

Bakaksel 720 kg

Egenvekt 1560 kg

Overvekt? Jadamn!

Her snakker vi 190 kg økning på foraksel og 160 kg bakaksel. Sånn ca...

Så da var det ikke annet enn å svinge innom BMWPower og slå av en prat. Og jaggu fikk jeg jammen ikke innvie "showplassen" i garasjen da! Hehe.... Han er jo ingen E28-mann, men smilte nå som en liten guttunge med en voksen pose godteri i hendene... Tror han trengte et lite spark bak nå... ;)

Han la jo et fint bilde ut over her, men jeg har et nesten likt bilde jeg også:

IMG_2400_zpsf6312d65.jpg

Morten... Jeg er enig i bronze-vinduer. Jeg hadde jo planer om det, men siden jeg ikke fikk tak i ny bronze frontrute, så ble det grønne. De kommer IKKE ut igjen, det er nå heelt sikkert. De er kommet for å bli.

På den annen side sett, så må jeg si at jeg liker den grønne toningen bra til bilens farge egentlig. Så jeg ser meg fornøyd med de grønne vinduene, om du ikke liker det, så er det selvsagt helt greit. Vi kan jo ikke ha samme smak alle.

Ang vekt, så må jeg nesten ta turen litt i tankeboksen før jeg kommenterer eller ytrer noe mere. Min gamle slagplan står fortsatt ved lag, og om det kjørt en slankekur, det er usikkert. De 30 kiloene på forakselen skal jeg fint få vekk, og 10 kilo bak er heller ingen problem. Men det tilsvarer vel bare at jeg kan ha to passasjerer på 75 kg hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et nydelig karosseri e28 er. Denne blir virkelig pen og Alpina stripene kommer til å sitte som et skudd. Selvom 16" ikke er kjempestort synes jeg det sitter helt riktig på en Alpina med de mørke senterne. Ikke at det blir feil med 17" du skal ha heller da. Hvor breie var felgene du skal bruke igjen? Og gratulerer med prøveturen, det må ha vært stas etter så stor innsats i garasjen :-)

Skal vel mer til enn forsiktig masing for at du setter på oransje blinker foran også? Synes det blir en fin kontrast de hvite ikke klarer å dra fram jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et nydelig karosseri e28 er. Denne blir virkelig pen og Alpina stripene kommer til å sitte som et skudd. Selvom 16" ikke er kjempestort synes jeg det sitter helt riktig på en Alpina med de mørke senterne. Ikke at det blir feil med 17" du skal ha heller da. Hvor breie var felgene du skal bruke igjen? Og gratulerer med prøveturen, det må ha vært stas etter så stor innsats i garasjen :-)

Skal vel mer til enn forsiktig masing for at du setter på oransje blinker foran også? Synes det blir en fin kontrast de hvite ikke klarer å dra fram jeg da;)

Takk Trond.

Bilen begynner å komme seg nå, det er nesten slik at jeg ikke kan forklare hvor mye jeg gleder meg til de siste 3 detaljene (striper, felger, frontfanger) er på plass....

17"erene mine er 8.5" og 10" - og ja, de kommer til å ta seg bedre ut enn de "open lug" felgene...

Du skal ikke se bort fra at det kommer orange blink på bilen min - selv om det er uaktuelt per dags dato. Og det sier jeg av EN eneste grunn: passformen på de hvite blinkerene (dette gjelder både sideblink og frontblinkere) fra MTS (som er, trodde jeg, i toppsjiktet av ettermarkedsdealere) suger bigtime. Jeg skal kjøre denne sesongen med hvite blinkere på, men hvis de begynner å ta inn vann (som jeg frykter) - blir det innkjøp av komplett nye lykter originalt fra BMW. Men det er ikke noe jeg føler for, for jeg vil helst ha hvite blinkere....

Artig med prøvetur! :) Var ikke mange barnesykdommer til å ha gjort så mye med bilen, gleder meg til neste update!

Mvh

Ble ikke så skremt av barnesykdommene, var bare en liten flau influensa dette... :)

Skal få fikset opp i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om afren din ligger på 15-16 så vilel motoren har fuske bittelitt, for en m30 vil ikke og klarer ikke gå reint med så mager blanding...

og 10-11 på kun 0,4 bar er jo litt vell mye bensin syns nå jeg, hvordan syns du motoren oppfører seg når du kjører da ? merker du att den tar i litt ved 0-0,2 også dabber av igjen eller holder den seg ?

hva har av AFR ved 0 ca da? altså 1 bar på målern din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om afren din ligger på 15-16 så vilel motoren har fuske bittelitt, for en m30 vil ikke og klarer ikke gå reint med så mager blanding...

og 10-11 på kun 0,4 bar er jo litt vell mye bensin syns nå jeg, hvordan syns du motoren oppfører seg når du kjører da ? merker du att den tar i litt ved 0-0,2 også dabber av igjen eller holder den seg ?

hva har av AFR ved 0 ca da? altså 1 bar på målern din.

Den er bittelitt uggen akkurat i området fra nullgass til gasspådrag. Et lite nykk bare, til tider.

når jeg klamper gassen går den gjerne ned i 10-området men går opp til 11-området - og gjerne 12 også.

Litt usikker på 1 atmosfære... 14-området?

Har ikke fått sjekket konkret alle verdier, jeg fulgte med på så mye - det var jo tross alt første turen, og alene i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var det ikke annet enn å svinge innom BMWPower og slå av en prat. Og jaggu fikk jeg jammen ikke innvie "showplassen" i garasjen da! Hehe.... Han er jo ingen E28-mann, men smilte nå som en liten guttunge med en voksen pose godteri i hendene... Tror han trengte et lite spark bak nå... ;)

Hehe, det hjalp veldig på motivasjonen for å bli ferdig med garasjen ja!

Gleder meg til å få inn nytt bilprosjekt :D

Uansett nydelig bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fullt gasspådrag skal vel AFR helst ligge rundt 12,5. :)

Ang vektene, så gååår det vel til nød å finne seg et glassfiberpanser og bagasjeluke for å få ned akselvektene?

Også evt. investere i "racing-batteri", de skal visstnok være mye lettere enn "normale" batteri, og mindre i størrelse.

Uansett, det der finner du ut av, Ivar!

Sykt fint helhetsbilde av bilen! :)

Når får vi se bilde av front med fanger, og bilen med Alpina-luggene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...