Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Tøffe de kallipperene foran :) Er de bremseslangene bak midlertidige? Regner med du vet det, stålomspunnende bremseslanger godtar ikke biltilsynet, med tanke på godkjenningen din...

Alle bremseslangene jeg har er stålomspunnet. Og ja, jeg er klar over at de ikke blir godkjente. Men tanken var å kjøre på godkjenning med de på, slik at de iallefall finner noe å henge seg opp i. For det går ikke på selve Alpina-ombygginga, bare med tanke på PKK...

Men kanskje jeg handler nye slanger før eventuell godkjenning, får se det ann... Koster jaggu blod de også.. Slangene foran leveres jo kun på M5, så det går ikke med billige uoriginale heller... Leveres ikke...

Tenker du likte kaliperene foran ja, særlig... Hehe... Men JEG liker de ;) (Men du burde like de da, de er jo fra den første EKTE serieproduserte M-modell, i Motorsportfargen og alt ;) )

Skal nå ta meg en 3-4 timer i garasjen på dagtid i morgen, så da skal vel ting gå rette veien håper jeg...

EDIT: Sjekket nettopp med KOED, og det viser seg at slangene faktisk har overkommelig pris der... Sånn ca 1/3 av pris jeg fikk oppgitt for en god stund tilbake hos BMW... Så kanskje jeg går for gummislanger allikevel på godkjenninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den B10 Biturboen til han kompisen din, eller B10 3.5?

Er nå ikke sååå lenge siden jeg hadde en original Biturbo inne på bukken min - og kan alldeles ikke erindre at det var stålomspunnede slanger der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en 3-4 timer i dag, så er nå noe blitt gjort. Er begrenset hva de få timene gir, men alt må jo gjøres, så da får en tutle på litt når en kan.

Fikk pakke i posten fra Oberland, sjekk innpakkinga M5-forpumpa kom i... :wink:

kh8tvog70bldusruej6v.jpg

Så etter litt modifikasjon (var jo selvsagt bygget litt om den og fra Alpina) så kom den på plass.

whxe2mudfffsxnpjdj1k.jpg

Deilig når tanken endelig er på plass, for da kan slangene til 044-pumpa og filter også legges opp:

n4k7plusxhtfy3brg3xw.jpg

i29ztifpcgna5b1ctep0.jpg

Så med dette i posisjon, så står Alpina-tilleggstanken for tur:

xyrlaopazeojz2xb7s6h.jpg

Litt nye deler for å sette prikken over i'en:

um3u0w0dogrse6tffxr2.jpg

Så da er det bare til å begynne å måle opp til innfestingene. Her er et snikfoto som tydeligvis er tatt av meg:

7359bh2e7q8e6ic1lhc9.jpg

Hullene borret, og gjennomføringene på plass:

hnh3b7m9ip6hradqfyir.jpg

Tank i posisjon, uten deksel:

0fc13fuh6fo1vcy059sn.jpg

Med deksel:

zm2h4q7o6dfs7qrl5wt3.jpg

Alpina- og BMW-original luftetank på plass. Som dere ser er ikke de siste 3 slangene montert ennå, dette pga at en 20mm returvent-slange fra tilleggstank til påfylllingsrør er ikke montert. Alpina hadde montert inn en sinnsykt stor gjennomføring, og jeg vil ikke ha en så stor. Men hadde bare 18mm liggende, så jeg får kjøpe inn en 20mm ved første anledning. Bak veggteppet så er det også montert inn fester til nakkestøtter, slik at de også er klar...

31f9w129gdk27xct5879.jpg

Måtte inn med litt tepper osv for monteringens skyld. Og nei, de er desverre ikke renset ennå. Men det kommer...

u2b6l9b0t8lt2wd9nizm.jpg

1nee9lt8q8tesb59wb8d.jpg

Så slik ser det ut nå... Kommer seg litt etter litt.

Og for å benytte litt ledig tid, så monterte jeg en liten detalj som ligger i monteringsplanen min. Noen som ser hva som er montert inn i midten av bildet her??

lde0mwlp89qx6uemk02u.jpg

Ikke?

Nå da? Ringer det en bjelle?

125vze88v0ninldh5zf7.jpg

Yeeezzz!!!

jb2w1937gzkmr8ukc30z.jpg

LADEDRÜCK!!! "Sehr gut, Harry Klein!"

Men that's it for today. Ble ikke tid til mer. I kveld er det det vanlige med foreldremøter osv osv... Grrr.... Håper dette var litt greit å se iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro å følge med her.

Nå kommer et idiotisk spørsmål sikkert, den ladetrykksventilen, hvordan fungerte det ut ifra fabrikk, antar bilen ble solgt med et trykk hvor de skulle yte en gitt effekt?

Vel, for å være helt ærlig - jeg ikke helt sikker på hva grunnjusteringen på min bil er.

Jeg har lest på internett opp igjennom årene at den er justerbar mellom følgende verdier:

0,5 - 0,8 bar

0,55 - 0,85 bar

0,5 - 0,9 bar

0,6 - 0,9 bar

Men internett er jo ofte klipp & lim, tro og føl osv...

Men jeg innbiller meg at min versjon som har B7/3-motoren (320 hp med kat) gjerne har fra 0,6 bar til 0,9 bars innvendig justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...