Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Kjedelig at du måtte samle det eminente teamet igjen for å få den gamle bolla av en bil velykka gjennom hos motepolitiet på vegstasjonen. Alt hadde vært så mye enklere om de forstod at noen ekstra kg her og der ikke skjemmer noen ;)

Spent på hva du har tenkt deg for noe som 2+2 løsning som også er lettere enn orginal setet.

Håper detta går veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk dere at alle kiloene her er BAK foraksel, og medvirker nok til at jeg har en betraktelig høyere forakselvekt enn 780 kg nå.

Stemmer dette da?? Er vel bare vekt bak BAKaksel som vil lette bilen i fronten? Samme som vekt foran foraksel vil lette bilen bak?

Med meg endra forakselvekta seg endel bare ved å justere setene helt bak eller frem vertfall... Eller ha åpen dør kontra lukket dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk dere at alle kiloene her er BAK foraksel, og medvirker nok til at jeg har en betraktelig høyere forakselvekt enn 780 kg nå.

Stemmer dette da?? Er vel bare vekt bak BAKaksel som vil lette bilen i fronten? Samme som vekt foran foraksel vil lette bilen bak?

Med meg endra forakselvekta seg endel bare ved å justere setene helt bak eller frem vertfall... Eller ha åpen dør kontra lukket dør.

Trøtt i dag? :wink:

Alle kilo som lettes bak foraksel er med å flytte COG bakover - og dermed lette akseltrykk på foraksel (og øke trykk på bakaksel).

Min 90 kilo øker forakselvekt med ca 60-ish kilo når jeg sitter i førerstol. Når jeg setter meg i baksete, økes forakselvekt med snaue 20 kilo-ish. ved å sette meg på bagasjeromslåsen letter jeg forakselvekt med 40 kg!

Alle kilo som tilføres bak bakaksel vil øke bakakseltrykk, men lette forakseltrykk med en faktor på litt under 2:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte noen interessante metoder for å lette E12 530MLE bilene.

Blant annet

M530_Pedals.jpg

M530_TrunkHinge.jpg

M530_ParcelShelf.jpg

Gudene skal vite hvor mye vekt de sparte, men i anledningen letting av bil kan det kanskje være interessant? :)

Ønsker deg lykke til i slankekrigen 2013, og håper det bærer frukter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neste gang du skal inn og veie, får Thune til å bli med. Så kan han sitte i bilen isteden for deg.. :wink:

Neste gang stropper jeg på plass 3 stk 25-kilos sementsekker i passasjersete, og hiver deg inn i førerstolen mens jeg justerer på vekta bak bakaksel...

Slik at jeg får en eksakt måling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte noen interessante metoder for å lette E12 530MLE bilene.

Gudene skal vite hvor mye vekt de sparte, men i anledningen letting av bil kan det kanskje være interessant? :)

Stilig! Kul info!

Jeg tror nok min bil har nok dingser som kan tas ut før jeg slipper å trø til med slike tiltak... Slike tiltak du viser er vel maksimal utnyttelse på et chassis som allerede er "lettet".... :wink:

Ønsker deg lykke til i slankekrigen 2013, og håper det bærer frukter. ;)

Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trøtt ja,men ser ikke helt hva som er feil her...du sier i første innlegg at du vil få høyere forakselvekt ved å lette bak foraksel,dette mener jeg ikke stemmer... Du sier jo i siste innlegg selv av du vil få mindre vekt på foraksel ved å gjøre dette....

Hva mener du egentli?..;)

Men skal ikke kverulere jeg,tipper du fikser biffen og får kvittet deg med nødvendige kilo..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trøtt ja,men ser ikke helt hva som er feil her...du sier i første innlegg at du vil få høyere forakselvekt ved å lette bak foraksel,dette mener jeg ikke stemmer... Du sier jo i siste innlegg selv av du vil få mindre vekt på foraksel ved å gjøre dette....

Hva mener du egentli?..;)

Men skal ikke kverulere jeg,tipper du fikser biffen og får kvittet deg med nødvendige kilo..:)

Hmmm... Skal kikke på hva jeg skrev, er jo ikke meningen å villede noen her...

Ved å ta bort bakakselvekt, vil forakselvekt øke. Blir som en vektstang.

Jo mer du tar bort bak, vil vekta lenes forover mot foraksel, og vekten på foraksel økes.

Jupp, det var kanskje litt dårlig formulert av meg - men det du skriver stemmer sånn ca ja.

Det er en faktor som er gjeldende her. Lettet kg VS avstand til foraksel=foraksels påvirkningsfaktor. Ved å øke avstand til foraksel, blir faktoren lavere - helt til en går såpass langt bak at en passerer bakaksel, da endres faktoren til motsatt fortegn samtidig som faktoren øker igjen... Som er positivt for meg...

Noen som tok den?

Samma det, må springe i et møte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedi, nå er det en stund siden jeg dreiv å regnet på MS Linda (lasteberegning på skolen) men vil du ikke kunne flytte litt av COG ved å heve bilen litt i fronten, samtidlig med å komme et godt stykke under max vekta så du kan tilføre litt vekt på bakaksel slik at du oppnår dobbel effekt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...