Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke annet spec på kam Morten. Samme kam (spec), bare en som er helt NY! Har jo ikke lyst på en tikketakk-motor liksom...

Nei, jeg sliter ikke med å ettermontere toppen i etterkant - hadde god gang på motorjobber en gang i tiden, så gamle kunster våkner vel til live igjen ;)

Grenrøra/turbo/wastegate hadde jeg tatt i etterkant uansett, er så satans trangt nedi der. Dessuten er det lett å smelle motor/gir i bilen når toppen er av, mindre fare for riper i lakk osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som kjennetegner erfaring vet du, at man ikke tar snarveier men heller bruker den ekstra tida på å sikre at alt er ok før man setter nøkkelen i tenninga :)

Sant nok, sant nok...

Så får vi se om erfaringa mi strekker til her da, begynner å bli noen år siden jeg låg oppi et motorrom på en gammel BMW hver eneste kveld i garasjen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet spec på kam Morten. Samme kam (spec), bare en som er helt NY! Har jo ikke lyst på en tikketakk-motor liksom...

Nei, jeg sliter ikke med å ettermontere toppen i etterkant - hadde god gang på motorjobber en gang i tiden, så gamle kunster våkner vel til live igjen ;)

Grenrøra/turbo/wastegate hadde jeg tatt i etterkant uansett, er så satans trangt nedi der. Dessuten er det lett å smelle motor/gir i bilen når toppen er av, mindre fare for riper i lakk osv....

ny org kam er jo kjekt =) men er den gamle utslitt da? hehe :P

går jo å montere topp.. men ryggen liker det bedre i motorbukken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut!

Takk, skulle bare ønske at jeg kunne hatt muligheten til å fått min til å bli like nice og ny innvendig som din! Din motor er jo en fryd for øyet!

Vel, muligheten har jeg jo. Men blir for kostbart, er lenge siden jeg passerte 6-sifret i utlegg i nye deler på bilen allerede nå desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny org kam er jo kjekt =) men er den gamle utslitt da? hehe :P

går jo å montere topp.. men ryggen liker det bedre i motorbukken :P

Aner ikke tilstanden. Har BEVISST kun tatt ut motor, og ikke sjekka en eneste ting på/inni motoren ennå. Jeg ville ta motoren når tida var inne for det, ikke trekke i alle tråder på en gang. Men jeg regner med at den er slitt ja, speedoen viser 200.000+ på telleren - og da sier det nok desverre seg selv. Bare ikke veiv, blokk eller stempler er fucka, så er jeg fornøyd.

Rygg og øyet liker bedre motorbukken, ja, men jeg vil ha blokk og girkasse i bilen "snarest" av flere grunner...

Jeg har jo en "byggeplan" i hodet som jeg ønsker å holde - foruten tidsplanen da ;) Bare monteringsøyemed ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var planen å vaske teppene til bagasjerommmet. Men siden kjerringa sov rett over der jeg skulle bråke og spyle, så begynte jeg å lage til en midlertidig "slagbenk" for delene til motoren i påvente av at hun skulle våkne til liv - men hun sov jo godt tydeligvis...

Var jo ikke planen å skru motor før i neste uke, så jeg tok ikke kamera med ut fra morgenen av... Så derfor er jeg litt i gang før bildene begynte å tas:

55bap3qupj5t33mcoakj.jpg

e1phd41rz16ohmn0kv26.jpg

Hei og hå, vips så var det litt deler av!!

8cr4h8r7uf2j91phpwwf.jpg

Når jeg hentet bilen, så hørte jeg en eksos lekkasje, og mistenkte flexien. Å joda, den var sprukket ja.... Ikke godt å se, men det er nå revnet helt omtrent.

bf3f6dys7natsa0sszj7.jpg

Og der var den rensket for tilbehør:

6vsnad7r0p6p621hlndt.jpg

vvqogn63er2vibjsdjca.jpg

Lite overblikk av toppen, den ser faktisk veldig bra ut. Knapt slitekant på kammen i det hele tatt, og forholdsvis rent og pent oppi der.

3pkp36y50youn0movbnz.jpg

Bunnpanne og oljepumpe demontert:

2ocouzv2pduxs2jiiwsx.jpg

Toppen av, og ser veldig godt ut dette. Ingen slitekant i sylinderene, og honeripene er klare og tydelige ennå.

zosj7vu5zbmf85zezdeb.jpg

Sorry, dårlig bilde:

0ghaccp7jvmpr4gcfg5v.jpg

jya3phgnx18b1h2jw5pq.jpg

Her er motornummeret klart og tydelig, #238 B7/3... Så det er ingen tvil om at det er rette motoren.

x73wx6yeu4r2c7xst0v9.jpg

Her kan en se tilstanden på veiva, goe greier:

dotmc9x6ffs482s89g9u.jpg

Rammelagrene ser bra ut:

le2g80a3uupmchptumz5.jpg

Dette er bilde av de dårligste rådelagrene:

qshk66rycboznwkj7hss.jpg

Toppen er skitten, men regner med at ved litt kraftig rengjøring - så vil den se bra ut...

eil0dcvjosjulhqqgnjq.jpg

Dagen i dag ble plutselig litt anderledes enn forventet. Skulle bare pitle litt i motoren for morro skyld, men når denna gutten først er i slaget så ramler delene av i søkk og kav :wink: . Derfor ble det ikke steg-for-steg bilde som enkelte ønsket. Ei heller hadde jeg jo kamera med fra starten av, og når jeg først hadde hentet det, så viste det seg at det var lite strøm igjen på kameraet. Derfor ble det bare noen "få" bilder i dag...

Men slik ser nå "slagbenken" ut akkurat nå:

z63kgx9jcf8eb00kty1s.jpg

Jeg skal demontere toppen totalt over helga, så bilder kommer da også. Foreløpig så ser det egentlig lovende ut. Eneste som bekymrer meg akkurat nå, er at det er litt slakk i turboen... Vet ikke om jeg er så happy med det. Så det er å putte den i tankeboksen "what to do with it"... Har for ellers en helsikes rengjøringsjobb foran meg, brrrr.... Det er ikke sååå morro, men blir jo rent og pent etterpå - og DET liker jeg jo...

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker måten du skriver innleggene dine på og alle bildene :) håper du tar masse bilder når du demonterer og monterer motoren, da dette er noe jeg ønsker å lære mer om.

Takk for tilbakemelding. Beklager at det ikke ble så grundige bilder i dag, men hadde "dagen" i dag, og glemte nesten bort hele kameraet. Når jeg først var i gang med demontering, så ville jeg ha den i biter før jeg tok skulle hente de minste ungene i barnehagen. Nå har jeg sett nesten alt jeg trengte å se, så nå har jeg noe å tenke på i helga...

rått prosjekt :) har virkelig sansen for e28.

stå på videre med prosjektet ;)

følger med.

Ja, E28 er helt sjefs det! Jeg har egentlig kun vært E21 og E24 i kropp og sjel i alle år, men E28 har blitt endel av hjertet mitt også nå...

flott prosjekt, veldig fin måte du skriver posten på.

følger med videre på denne her.

Keep up the good work :)

Takk for det, alltid kjekt at noen liker hobbyen min!

Får gjort litt om dagen du. Litt reingjøringsjobb foran deg, men det blir pent til slutt. :)

Hvordan gikk motoren med de rådelagrene?

Noe skjer da, når jeg først kommer meg ut i garasjen. Vet egentlig ikke helt hva jeg skal si om motorgangen. Den fjusket og harket, samt tikket litt fra toppen. Men vondt å si, for eksoslekkasjen var så dominerende :evil: Men selv om de rådelagrene såg slik ut som de gjør, så ser veivtappene 100% ut iallefall. Heldigvis...

Veldig bra og høre at ikke alt var helt håpløst med motoren da, ble nok litt glad du da tenker jeg meg ;) men hva med turboen? Du skal kjøre orginal uansett eller?:)

God helg til deg og mister :)

Ja, det var gøy å kunne demontere noe (spesiellt i motor, der jeg faktisk fryktet det værste...) uten at det var helt rævkjørt. Så har hatt en fin dag i dag, happy happy :D

Turboen ja.... Det beste hadde jo vært å hatt en ny KKK27, men det blir for dyrt. En oppgradert kunne jo vært saker det, men måtte ha vært bolt-on isåtilfelle, med rette verdier osv... Gidder ikke noe kina-greier, ei heller noe sværane greier som ikke er korrekt i forhold til motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og høre at ikke alt var helt håpløst med motoren da, ble nok litt glad du da tenker jeg meg ;) men hva med turboen? Du skal kjøre orginal uansett eller?:)

God helg til deg og mister :)

Ja, det var gøy å kunne demontere noe (spesiellt i motor, der jeg faktisk fryktet det værste...) uten at det var helt rævkjørt. Så har hatt en fin dag i dag, happy happy :D

Turboen ja.... Det beste hadde jo vært å hatt en ny KKK27, men det blir for dyrt. En oppgradert kunne jo vært saker det, men måtte ha vært bolt-on isåtilfelle, med rette verdier osv... Gidder ikke noe kina-greier, ei heller noe sværane greier som ikke er korrekt i forhold til motoren.

fant en side på nette der du kunne sende inn kkk27 turboen din å få byttet ut innmaten med gt35 innmat, som ga kjappere spool-up og ble ikke makset ut å 5000 rpm. den skulle visst være i stand til å levere endel mer hk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en side på nette der du kunne sende inn kkk27 turboen din å få byttet ut innmaten med gt35 innmat, som ga kjappere spool-up og ble ikke makset ut å 5000 rpm. den skulle visst være i stand til å levere endel mer hk også.

Åh???

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...