Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, satser på at det går greit. Forutsetningen for godkjenning er at jeg bygger 100% etter Alpinas specs, så det er derfor jeg ikke har montert på alle tinga som jeg gjerne skulle ha gjort med en eneste gang. Så det eneste som kan bli et issue her er fjærene på bilen, jeg mistenker at de ikke vil godta senkesettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke så mange dagene hjemme, og ei heller har jeg fått de pakkene med små, men vitale, delene fra Koed. Så derfor så ble garasjen litt for lite prioritert denne gangen. Bestilte deler fra Koed for over 2 uker siden, synd det tar så lang tid med de. Burde nok heller ha bestilt de fra GS, men har jeg har bedre priser på Koed....

Begynte med å pille frem motorblokka, og smatt i en ny frostplugg - den gamle var jo rustet i filler.

Så ble det å finne frem måleutstyr, først innvendig sylinder. Totalt 6 mål på hver sylinder: 2 mål ca 10mm fra topp, 2 mål ca i midten og 2 mål ca 10 mm fra bunn.

IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

Deretter ble det måling av veivtapper, her tas det 2 mål per tapp:

IMG_0722.jpg

IMG_0723.jpg

Etter at veiv er oppmålt og godkjent, satte jeg inn nye lager (uten olje) og brukte PlastiGauge-tråd for å kontrollere klaring:

IMG_0725.jpg

Bildet av kontrollmålingen med Plastigauge ble desverre slettet, sorry.

Men etter dette så gikk det litt dårlig med min plan om å ta mange bilder til offentligheten, så jeg glemte helt ut å ta bilder underveis. Dette fordi når jeg begynte å måle klaringer på stempel, stempelringer osv - så ble jeg litt misfornøyd med enkelte mål, og ble direkte varm i hodet en stund. En god stund... :twisted:

Etter Pernezz's lengre overtaling om at det nok var meg som bare var litt for pirkete, så monterte jeg stemplene i en forrykende fart - og da ble det for sent å ta bilder.

Bilde av stempel før litt gnikkings:

IMG_0724.jpg

Nå er iallefall stemplene i - med nye ringer og ramme/rådelager, og går rundt som bare det.

IMG_0735.jpg

IMG_0734.jpg

Hadde det ikke vært for at jeg ennå ikke har fått kjeden til oljepumpa, så hadde bunnpanna også vært på plass. Nå ser den bare slik ut:

IMG_0733.jpg

Fremdeles er det litt som skal shines opp litt, litt deler som jeg får ta når jeg kommer hjem fra jobb neste gang:

IMG_0732.jpg

Girkassen ble tatt ned fra loftet, den som sto i var knust - men den som skal i nå er en Dogleg-kasse visstnok fra en E28-Hartge. Men har ingen dokumentasjon om det, ei heller betyr det ikke noe. Den er uansett ikke optimal til bruk i en turbo-bil mtp utveksling på første og annet gir. Men den får duge til å begynne med, jeg har den nå liggende - så what the heck! Smettanina, enkelt og greit :wink:

IMG_0729.jpg

Så bare for å dra ut den siste tiden før jeg skulle hente de minste ungene i barnehagen, så hev jeg opp stabstaget bak og diverse varmeskjold rundt om. Manglet selvsagt skruer til selve staga, så får vel hive de i en bestilling de også snarest.

IMG_0731.jpg

Får satse på at det blir en mer gøyal oppdatering neste gang, om et par-tre uker - jeg har en god plan, såfremt delene dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser dette her veldig bra ut, bare å henge i og oppdatere så jeg slipper.. :D

Nåja, det er vel ikke akkurat mere enn det nødvendigvis må være.

Skulle ønske jeg hadde råd til å bygge opp en motor som hadde blitt slik som din heller. Får jo tårer i øynene når jeg ser bildene dine, så du slipper ikke unna DIN oppdatering, nei... Jeg får nøye meg med å ta noe nytt her og noe nytt der heller.. Resultatet blir ikke nytt og superstrøkent, men funksjonelt og greit nok til mitt bruk. Alt blir jo gått over, og da grenser det til slutt iallefall til kategorien gjennomført - til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser att det har varit lite frågor kring kolvar och blocket. De kolvarna som är på bild ser ut att härstamma från M106-blocket. Jag har ett likadant hemma. Alpinas kolvar är i princip flata men med ett 'D' i relief. Ska se om jag finner fram några bilder på det. Kolla även så att inte Turbon har ett litet ecentriskt inlopp på avgassidan för då kommer den också från M106. De turboaggregaten skiljer sig från varandra på avgasdelen.

Vidare så kan jag rekomendera en Garrett TO4EXXX från Grupp B Cosworth. Det är en modernare, billigare och i princip bolt-on-turbo. Jag hittade inga delar till min KKK27 och blev rekomenderad denna turbon. Den hänger med upp till 630HK någonting och har fin respons samt bättre lagring (360 grader). Man får byta silikonslangen till intercoolern från 2" till 2.5".

IMG_9311.jpg

IMG_9310.jpg

Nummret på din turbo ska sluta på 7005 om det är en B7 Kat.

Här är lite detaljer kring M106-kolvarna. http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=20

Toppen skall vara från BMW 745i men den skall även ha en märkning någonstans ovanför insugshålen (ett nummer på 4 eller 5 siffror). Dessutom ett nummer ovanför "TURBO" som står på toppens insugssida.

... och vad du än gör, sälj aldrig bilen! Det gjorde jag och jag har aldrig ångrat på ett bilsalg såå mycket!

Min gamle E28:a

Alpina_B7_sedan3.jpg

Vad är det för längd på stakarna/(råder(?)). M106-kolvarna ger ett lägre komp men en bottendel från 745i turbo kan hålla för 700HK, så det blir inga problem på den sidan. Jag har lite dokument med bilder på inlopp och förbränningsrum på en B7:a. Får leta fram dem när jag är hemma i Sverige.

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar Michael.

Min turbo slutter på 7005 ja. Jeg har fått tak i deler til den, men vurderer allikevel å handle en turbo fra et amerikansk firma som bygger om KKK27 til en hybrid turbo, med kompressordel osv fra Garret GT35R.

Stemplene mine er Mahle Ø92,05mm, med en enorm konkav på toppen, og blokken er nok en M106 med ny oljeretur fra turbo.

Glemte å måle lengden på rådene, men innbiller meg at de er fra M106 de også. Eneste jeg ser at Alpina har vært å merket de, sikkert i sammenheng med vekt-balansering.

Toppen er en 086-topp fra M106, med TURBO merking. Fant ingen spesielle Alpina-nummer på den.

Bilen skal ikke selges, var ikke en del av planen det. Skal den byttes, så måtte det kun ha vært for å erstatte den med en E34 Alpina B10 BiTurbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter fint! =)

M106 har 135mm råder men jag vet faktiskt inte vad Alpina har original (tror att det är 144 eller 142). Det var ganska vanligt att man bytte till M106-delar eftersom dessa var billigare. Dock så är det ju i princip samma block med oljesprut under kolvarna. Ditt block kan ju vara korrekt. Det har rätt stämpel.

Blir trevligt att följa denna tråd! Vad skall det blir för färg? Såg att någon föreslog Sterlinggrau. Den färgen är riktigt grym! Jag har kontakter som kan få fram alpinastripes som är identiska med original i 3M-kvalité. Bara hör av dig när det är dags.

Jag vet en B10 BiTurbo i Belgien som är väldigt fin och välskött. Ägaren har köpt lite Alpina B7 Turbo-delar av mig till sin B7 Coupé. Länk: http://www.m5board.com/vbulletin/alpina ... turbo.html

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter fint! =)

M106 har 135mm råder men jag vet faktiskt inte vad Alpina har original (tror att det är 144 eller 142). Det var ganska vanligt att man bytte till M106-delar eftersom dessa var billigare. Dock så är det ju i princip samma block med oljesprut under kolvarna. Ditt block kan ju vara korrekt. Det har rätt stämpel.

Blir trevligt att följa denna tråd! Vad skall det blir för färg? Såg att någon föreslog Sterlinggrau. Den färgen är riktigt grym! Jag har kontakter som kan få fram alpinastripes som är identiska med original i 3M-kvalité. Bara hör av dig när det är dags.

Jag vet en B10 BiTurbo i Belgien som är väldigt fin och välskött. Ägaren har köpt lite Alpina B7 Turbo-delar av mig till sin B7 Coupé. Länk: http://www.m5board.com/vbulletin/alpina ... turbo.html

Mvh Michael

Nå måtte jeg faktisk ut i garasjen å sjekke... ;)

På toppen min finner jeg kun ett eneste ukjent nummer som er innpreget, og det er på samme side som TURBO-merket. Tallet som står der er 8946, og det sa meg egentlig ingenting. Er lignende nummer på blokka også (6567 + noen flere), men makes no sence to me.

Rådene er jo montert i, men ved sånnca måling så havner jeg på at rådene mine er mellom 142 og 144mm lange. Mest sannsynlig 142mm.

Fargen blir den som allerede er lakkert i motorrom osv, E60 M5 Sepang Bronze.

Skal legge på minnet at du kan skaffe Alpina-stripene, men jeg må sjekke "lageret" mitt først. Jeg lurer på om jeg har et par-tre originale sett liggende, men må sjekke at fargen er rett, og at de er komplette.

Og ja, den B10en i Belgia er jo et smykke - men prisen på den gjør at jeg måtte ha solgt huset først tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men prisen på den gjør at jeg måtte ha solgt huset først tenker jeg ;)

20.000 euro? det er prisen han krever=)

Åhh.... Leste nok feil jeg da. Syns det sto kvitteringer/påkost på €22000 og pm for pris. Men jeg leste nok bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...