Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

bildene taler for seg... :applause:

Mja.. Ikke akkurat en update desverre. Men måtte bare slenge inn et par bilder. Jeg og Pernezz har hatt oss en kraftig ryddedag i dag. Både carport, Retroloftet og Nygarasjen fikk seg en kraftig omrokering innvendig, så nå er det bare glede over hele linja. Var en kraftig haug på tilhengeren min i dag, og den rommer egentlig ganske mye fra før av den :wink:

Kontrasten her er vel at dette er sikkert de siste bildene før jul, og det suger litt. Jeg hadde planer om å iallefall dille litt i garasjen frem til utreise 22 des, men nå blir det nok utreise 8 des istedenfor. Derav enda mindre garasjetid viet E28... :evil: Og den friperioden i jula går vel til å feite meg enda mere opp istedenfor å montere litt på E28en...

En av planene mine denne måneden var å demontere toppen, bytte styringer, slipe ventiler, frese seter samt å få plant toppen. Men nå får jeg jo ikke tid til det. Er det noen som vet om et maskin/motorverksted så kan gjøre dette for en rimelig penge? Eller blir det bare rådyrt? Jeg tenkte litt på Jonassen Motor på Forus/Stavanger, men han har det vel travelt han også nå før jul...

Skulle jo hatt den toppen klar til montering i januar,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den operasjonen der kosta meg rundt 3000kr hos "motorfyrn" min, inkludert nye styringer. :)

Var en sånn pris jeg såg for meg også, bare at styringer har jeg kjøpt inn allerede. Må bare finne en som er flink, og har tid før jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit jeg har ;)
Skal sjekke om jeg har ett jeg:-)

Nå ser det som at jeg tak i et lokalt fra en kompis. Takk uansett!

Legger med et bilde som viser den mest naturlige plassen for selv kattene å hvile øynene:

tgr8nwkdycv6lfg6g08n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har ventet på å få den korrekte reimskiva, så har jeg hatt meg en sigg og to og kikka på bilen mens jeg allikevel står i garasjen. Der oppdaget jeg plutselig en bommert jeg hadde gjort. Ingen har sett det på bildene, men jeg ville nå allikevel vise det frem. Litt for å vise at selv om en jobber i rolig tempo, og jobben er en rutinejobb - så er det lett å overse detaljer. Ingen jobb er mindre viktig enn andre å holde fokuset på, så om en går på en smell, så er det bare å fikse opp i driten...

Her ser dere strammeskinna til registeret står med armen til strammeren på utsiden av kammeret til strammeren:

IMG_0820.jpg

Dette er jo feil, armen må jo være på innsiden - slik at strammeren får gjort jobben sin. Nemlig slik:

IMG_0822.jpg

IMG_0821.jpg

Så NÅ er skinna på korrekt plass. Damn, det hadde vært drit å oppdage dette etter at feks toppen sto montert på, og det kun var registermontering igjen... :twisted:

Så i samme slengen jeg holdt på, monterte jeg den korrekte reimskiva - ser bedre ut nå?

IMG_0823.jpg

IMG_0824.jpg

Det var alt for i dag, måtte bare snike meg ut en kjapp tur mens minste guttungen med spysjuke sov litt...

MEN... "Gledens" nyhet er jo at jeg ikke skal reise på torsdag allikevel. Jeg måtte takke nei til reisejobb akkurat nå, med ei kjerring i gips, og (foreløpig) 2 unger med omgangssyke... (Takk Pernezz, for at du tok turen min for meg :wink: )

Så er jeg heldig nå, så kan jeg snike til meg en time her og en time der... Så kanskje jeg kan få overhalt toppen i neste uke? Hadde vært morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå blei jeg mer fornøyd med reimene ja :D den skinne feilen har jeg gjort og.. og da sto det kun registret igjen.. hehe :P var blei jeg en smule irritert igrunn :P

Selv den beste kan gjøre en enkel feil vettu ;)

Reimene låg finere nå ja, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Det er virkelig kjedelig å ha en tråd som ikke blir oppdatert. Men nå har alle ungene samt undertegnede passert omgangssjuke-helvete, så en liten turn i garasjen ble det i dag.

Topp er dagens stikkord, og litt har iallefall skjedd.

Bilder av toppen as-is... :

IMG_0826.jpg

IMG_0827.jpg

Først ut var jo å få utav alle bevegelige deler, og det gikk jo greit:

IMG_0828.jpg

IMG_0830.jpg

Mye koks og skitt, skal bli godt å få det vekk:

IMG_0829.jpg

Forbrenningskammeret må ha seg en clean-up. Må nok frese til setene på nytt også ja...

IMG_0831.jpg

IMG_0835.jpg

Stakkars ventiler, de er jo fulle av koks:

IMG_0836.jpg

De bevegelige delene var i utmerket kondisjon. Ser ingen grunn til å bytte ut dette, da det er originaldeler alt.

IMG_0832.jpg

Men... Jeg kjøpte 12 stk nye ventilstyringer fra VAC. I original størrelse/mål selvsagt. Men hva skjer når jeg begynner å kontrollmåle litt:

IMG_0837.jpg

Her ser du at den ene vetilen slipper styringen helt ned, mens den andre ikke vil. Det viser seg at alle eksosventilene - minus en - har oversize 2 ventil/styring. Forsto ingenting,men tror jeg fatter det nå. Fikk tak i tidligere eier, og han fortalte om en ventil som han måtte bytte (og den fikk han fra 745i trodde han). Så da er det nok byttet til en stk ny original eksosventil og en stk ny original ventilstyring. Og mest sannsynlig nye vippearmer etc... For alt er jo bra ellers...

IMG_0841.jpg

Så nå får vi se hva jeg gjør. Skal høre med et lokalt firma som visstnok driver med dette, og høre om de kan presse alle styringene mine i, og evnt brotsje opp de 5 eksosventilene til oversize 2: 8.20mm

Kjedelig når det er slik, men dette er jo straffen for å ikke sjekke opp i hva en har før en bestiller inn deler fra feks USA.

Kunne EGENTLIG ha brukt de styringene som står, da toleransemål tilsier en slakk på 0,8mm. Jeg hadde fra absolutt min til absolutt max 0,7mm på det meste, men dammit... Med nye styringer er det LANGT mindre... Hmmm...

IMG_0840.jpg

Men var en tur i byen i dag, og fikk frest av toppen, litt kjekkere det iallefall:

Før:

IMG_0834.jpg

Etter:

IMG_0838.jpg

Enda litt renere, etter en tur i en vaskemaskin:

IMG_0839.jpg

Små skritt om gangen desverre, men det har for min egen del jaggu vist seg å bære resultater. Om ikke jeg får mekket i så lange intervaller, så viser det seg igjen at for hver ting så blir gjort - så er en ett skritt nærmere ferdigstillelse. Så om jeg får en til å bytte styringer for meg før jul, så blir jeg jo råklar for å smelle toppen på. Og den er jo på plass rimelig kjapt. Nå er det virkelig morro å se på bilen min, og om det aldri er så mye er mange småting igjen, så begynner bilen å ligne en bil.

Jeg skal selvsagt oppdatere hvis det skulle skje noe mere i umiddelbar fremtid.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håpe toppen har overlevd nå da, alle m30 toppene jeg har sett som er blitt planet i det siste 2 åra har sprekt mellom 2 bolthøl, under kammen. så ville tatt en grundig sjekk av det :D

det syns jææævli dårlig før du har startet opp bare til info

DSC00155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...