Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Det er så utrolig morsom lesing dette her. Elsker hvordan du går så i detaljene, tar bilder av alt og forklarer mens du går framover. Bygget er det lite å utsette på.

Stå på videre, blir nok en nydelig E28 når den er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig morsom lesing dette her. Elsker hvordan du går så i detaljene, tar bilder av alt og forklarer mens du går framover. Bygget er det lite å utsette på.

Stå på videre, blir nok en nydelig E28 når den er ferdig :)

Takk for det!

Foruten at jeg elsker bilder selv, så vet jeg at det er utrolig mange her inne på dette forumet med høy kompetanse. Så det kan til tider gjerne være litt kjedelig for de (og gjerne flere for det jeg vet ;) ). Men jeg vet også at det er mange her inne som gjerne ikke innehar den aller største kompetansen, uansett alder. For min egen del er det utrolig interessant å se mange og detaljerte bilder om en ting jeg har lite/ingen peiling på. Med å vise frem litt mer bilder enn en gjennomsnittstråd her inne, så innbiller jeg meg selv at det kan inspirere og motivere andre med interesse for BMW. Og gjerne spre budskapet om at det finnes andre (og eldre ;) ) biler enn E36 og E46...

Men det er jo først og fremst min forkjærlighet til de gamle Bimmere som driver meg til å ta alle bildene. BMW er jo gøy, ned til selv den minste detalj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för bilderna! De såg helt ok ut. Det syns tydligt att båda sidor är upptagna (portade).

Det är möjligt att oljeröret bör bytas men det är vipparmsbryggan som slits ;-). Hur som helst så antar jag att det är snarare en regel än ett undantag att banjoskruven till oljeröret sitter löst efter ett tag (det gjorde den även på min motor =) så dra dit den med någon bra locktite.

/M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir selvsagt loctite på banjoskruene.

Ang toppen...

Jeg vurderte å kjøpe toppen til Josef, for der var det rette eksosventiler, og diverse annet nytt. Men den toppen er jo portet av en "amatør", så jeg har ikke lyst til å ta bort min egen topp som er portet av Alpina. Han hadde også en kamaksel som var litt kvassere enn min, men snillere enn en Z55. Kammen var en "Rör Ohlsson", men han visste jo ingen specs på den. Og da blir jeg litt redd for å bruke kamakselen også, med tanke på programmeringen til Motronic'en i bilen min. Så da blir plutselig de 5 stk 745i-eksosventilene dyrere for meg enn det de koster nye...

Så jeg tror jeg får lete litt til etter 5 stk brukte 745i eksosventiler heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om halfdan har noen eksosventiler til 745, han snakka hvertfall om en 745 topp med et par knekte ventiler, så mulig han har noen :)

Takk for tipset Morten, men nå ser det faktisk ut som det løser seg.

Igjen er det Oberland som ordner opp for meg, Thank you!!!

Foruten dette, så har det ikke vært noe garasjeaktivitet - har vært litt mye annet på privat-fronten. Neste uke er jo førjuleuka, så hvis jeg klarer å kneppe inn noen timer en dag, så er det en bonus!

Jeg fikk noe morro levert på døra i kveld, så jeg skal snike til et bilde og to i morgen eller mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir selvsagt loctite på banjoskruene.

Ang toppen...

Jeg vurderte å kjøpe toppen til Josef, for der var det rette eksosventiler, og diverse annet nytt. Men den toppen er jo portet av en "amatør", så jeg har ikke lyst til å ta bort min egen topp som er portet av Alpina. Han hadde også en kamaksel som var litt kvassere enn min, men snillere enn en Z55. Kammen var en "Rör Ohlsson", men han visste jo ingen specs på den. Og da blir jeg litt redd for å bruke kamakselen også, med tanke på programmeringen til Motronic'en i bilen min. Så da blir plutselig de 5 stk 745i-eksosventilene dyrere for meg enn det de koster nye...

Så jeg tror jeg får lete litt til etter 5 stk brukte 745i eksosventiler heller.

Ok, det förstår jag allt!

Såg en BMW 745i-topp (ikke portad) på blocket.se

http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_745 ... =23_11&w=3

Det står att den har en 284-graderskam (samma gradtal som i B7 Coupé).

Rör Ohlsson har en B6 E30 med massor hk. De kör en hel del på bana med den bilen och det verkar som om de även tillverkar kammar. Jag hade kört på original. Effekten räcker ju gott till ;-).

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får bli med original kamaksel - så unngår jeg problematikken som kan oppstå ved forandring på Alpina-spesifikasjoner.

Det er viktigere akkurat nå at toppen får den pleie som den fortjener. Nå er den blitt planet 0,15mm. Men i morgen sender jeg toppen til Nilsen Motor i Stavanger, der den skal få nye ventilstyringer (fra Vac Motorsport) samt at mens toppen allikevel er på et motorverksted - så lar jeg han slipe ventiler og frese ventilsetene. Hadde tenkt å slipe ventiler/seter selv - men det er like greit å la Nilsen Motor ta det, så blir det som nytt etterpå.

Oberland sender ventilene direkte til Nilsen Motor for meg, så det blir spennende når toppen er ferdig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har det skjedd litt igjen som vanelig ja :D er morro og se at det går fremover ;) leit med de ventilene da, men fint det ordnet seg såpass fort!

kan vell se ut som du kanskje kan bli ferdig til sommeren engang nå? :D

Mja... Har skjedd lite den siste uka og 2 egentlig, er litt feil tid på året - iallefall nå som jeg har kjerringa i gips i tillegg. Neste år skal jeg sende mail til Nissen og be ham flytte datoen på julen - ellers så kansellerer jeg heile jula :wink:

Håper at toppen er klar før nyttårsaften, slik at jeg gjerne får en oppstart før jeg reiser på jobb igjen i midten av januar.

Planen er jo å bli ferdig med bilen til sommeren, jeg har en drøm om å kunne være klar til sommertreffet i Stavanger/Sola på "E28-Løa" i 2012. Og det skal ikke være helt umulig, men det er ennå endel som skal klaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jag fram emot! Ska blir trevligt att se bilder på bilen i sin helhet med den nya färgen. Den blir ju rätt unik i den kulören. :)

Ett litet tips. I Alpinakretsar så är det välkänt att om det är ca 20l bensin kvar i tanken så leanar motorn vid kurvtagning samtidigt som gaspådrag. Det har skett flera gånger att motorer blir skrot av detta. Orsaken är tanken och dess uppbyggnad. Volvo 240 (tror jag) har en likadan in-tank-pump (Walbro?) som verkar fungera betydligt bättre men antagligen så är en catch tank att föredra.

En annan intressant sak är om du vill få ut mer effekt så kan du använda Nissan 200SX-spridare (169-hästarsversionen). Det krävs större O-ringar men spridarna klarar lätt 400hk. Ratten som man kan ställa laddtrycket på skruvar man loss och slipar ner en distans på så går det att höja laddtrycket till 1.1bar. Mer är inte att rekomendera (har jag hört). Go Hjul!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...