Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Siden toppen ikke kom idag heller, så måtte jeg bare finne noe annet å gjøre. Småting er det alltid å gjøre (og jada, jeg VET at taktrekket burde blitt montert ferdig... ;) ), så da var det bare å finne arbeidsklærne.

Først ut i dag, var å montere vindusviskermotor/enhet. Ikke noe spennende egentlig, men her er den nå på plass - klar for å montere dekselet som jeg fikk tak i fra USA. Det dekselet fra B7en var ikke bra, og det fra 518 må ha vært dårlig eller no, for det har iallefall nok blitt kastet. Kan ikke finne det igjen... :evil:

IMG_0951.jpg

Så fant jeg frem vannrøret som står montert i bakkant på toppen, det også bør jo stelles litt med. Settes på toppen før den monteres bør en også gjøre...

IMG_0949.jpg

Med litt pussing og litt lakk, så er det iallefall representativt synes jeg...

IMG_0950.jpg

I går monterte jeg Alpinas luftinntak, men glemte å ta bilde. Slik ser det ut i posisjon. Dårlig bilde, men slik er det bare ;)

IMG_0938.jpg

Nå som eksosmanifolden har tørket fra i går, var det på tide å sette den "sammen" med ny fleksikopling. Satte selvsagt skruene inn med høytemp kopper-jumjum:

IMG_0937.jpg

Deilig å se ting komme sammen... Ser bedre ut nå? Og nå er det nok mest sannsynlig tett også ;)

IMG_0939.jpg

Fant frem den gamle (B7 original) turboen, for å se hva jeg skulle gjøre i denne sammenheng.

IMG_0941.jpg

Men her fant jeg jo selvsagt en sprekk inni eksoshuset. Dammit! Føler vel at dette ikke er noe nytt, men slik ville jeg jo egentlig ikke ha tinga mine...

IMG_0942.jpg

IMG_0943.jpg

Mens jeg grublet over dette, så vasket jeg like godt det gamle kompressorhuset. Bare for morro skyld...

IMG_0944.jpg

Turboen jeg har handlet ny, er en nyoverhalt og oppgradert turbo til 745i. Så en kan si det slik, at de flensene på eksosen er jo IKKE like. Så jeg ville jo gjerne brukt eksoshuset fra B7en.

IMG_0945.jpg

Men det var jo en sprikke i huset til B7en... What to do? Jaja, demonterte eksoshuset fra den nye turboen og fikk se følgende:

IMG_0946.jpg

Det var jo flere sprikker i det "nye" huset enn på B7-huset, så da var jo saken enkel. Gjør det gamle huset rent, litt varmebestandig farge og smell det i. Case closed.

Så etter å ha flyttet om på diverse saker og ting, så er turboen klar for montering. Fast og fin. Slik ser den nå ut:

IMG_0947.jpg

Den nye turboen skal etter "fabrikantens" forklaringer ha en raskere "spool-up", og kunne holde trykket over 5000 omdr (noe som 745en visstnok sliter litt med). Selve kompressorhuset er likt, men det har annen diameter på innløpet. B7en har 52mm innløp, og det nye innløpet er 60mm. Det er selvsagt en annen impeller. Jeg mistenker at den nye kompressordelen har noenlunde samme spec som en GT35 eller no..

IMG_0948.jpg

Satte også i ARP-boltene mens jeg først var i gang.

IMG_0940.jpg

Spørsmål: mtp moment ved bruk av ARP på denne motoren. Ser det følger med fett til boltene her. Dette vil jo da påvirke tilstrammingsmomentet. Hva er "normal" prosedyre her? Bruke fett og lavere moment? Eller gå for standard moment uten fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser fint ut, men hva i all hverden slags eksos hus er det nye der ifra? Det er det trangeste innløpet i en turbo jeg noen gang har sett.. Hadde vert meget skeptisk til det hvertfall så du gjør rett i å ta det gamle.

Ang ARP så er oppgitt moment MED smøringen som følger med, det er ifølge dem spesial Moly fett og må ikke forveksles med std Molycote feks.

Har man ikke ARP fettet så bruk motorolje. Momentene for M30 vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org 745 har det lille hølet orginalt. funker fint til 350hk + - det ;) men optimalt, nei...

Men nå ble jo ikke den org 745 brukt, så jeg regner med at B7-huset er godt for mer enn 350 ;)

Ang ARP så er oppgitt moment MED smøringen som følger med, det er ifølge dem spesial Moly fett og må ikke forveksles med std Molycote feks.

Har man ikke ARP fettet så bruk motorolje. Momentene for M30 vet jeg ikke..

Moment for M30 har jeg, og ARP-fettet har jeg også. Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så moro å se hvor grundig alt blir gjort, håper bare jeg klare å være i nærheten like grundig med det jeg skal begynne med i kveld ;)

Det klarer du, det viktige er bare å ikke stresse - men holde fokus på detaljer istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint gjennomført prosjekt! Som joachim sier litt lengre bak: Bra du ikke tar noen snarveier, er da det blir bra :D Stå på!

Takk for det, skal nok bli bra til slutt...

Momentene for M30 vet jeg ikke..

Jeg trodde jeg hadde momentet for M30, men det var jo selvsagt for originale bolter. Noen som har momentet for ARP til M30/106, eller er det samme som M30 standard bolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...