Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Ille sprekt prosjekt det her. :) Blir morro å se det endelige resultatet!

Takk for det, gleder meg som en drittunge selv ;)

Bra prosjekt, gøy å lese oppdateringene dine! :applause:

Forstod ikke helt den opptrekkinga av pinjongen. Kan du forklare litt mer utfyllende?

Det med at du målte moment ved omdreining av pinjong uten belastning..

Moment trekte du mutteren på pinjongen med?

Skal ikke hylsen sørge for at en får rett forspenn på lager.?

Go helg!

Takk David.

Ang trekkinga av pinjongen....

Oki, hvis vi nå tenker oss en pinjong med nye indre og ytre lager og ny presshylse (viktig) - monter inn pinjong i diffhus, sett på ny tettningsring, monter inn drivflens og sett på mutter. Ikke monter inn innmaten i diffhuset, nå skal vi kun ha pinjong i.

Greia nå er som følger: Sett diffhuset med drivflensen opp, og nå skal friksjonsmomentet måles. Vi måler friksjonsmomentet med å bruke en friksjonsmomentmåler, noe jeg ikke hadde, men som Thune heldigvis hadde tilgang på ;) For de som ennå ikke er med, tenk som følger:

Når jeg har montert pinjong, drivflens og mutter (uten å stramme den) - så var det faktisk i mitt tilfelle slakk i pinjong opp/ned. Så det jeg gjorde da, var å låse drivflens i skrustikka, og dra til for hånd (ikke muttertrekker). Jeg dro bare litt og litt om gangen (max 1/4 hver gang) og tok ut diffen for å måle. Dette resulterte i diffen inn/ut skrustikke mange ganger, men best å være sikker...

Målingen gjøres på drivflensen med det avbildede verktøyet. Verktøyet måler hvor mye moment som skal til for å rotere pinjongen MED verktøyet, ergo en leser av på verktøyet hvor mye kraft som blir brukt for å rotere pinjongen (uten noe annet en motstand i forspenn fra sine egne lager).

Som sagt, jeg strammer litt og litt etter hvert helt til vi får utslag på måleren. NÅ er det viktig å ta det rooooolig med strammingen. Fra nå av skal det ekstremt lite til for å få en drastiskt økning på momentkurven... Nå tar jeg hyppige målinger, og det er enormt lite jeg strammer til mutter. Det er såvidt jeg beveger mutteren nå, så lite skal til...

Tilslutt så viser verktøyet 1,7 Nm på skalaen når jeg vrir pinjong rundt fra stillstående.

Husk at hver gang en tar slik en måling etter stramming, roter pinjongen noen runder hver gang først. Hvis ikke du gjør det får en også feil utslag...

Var dette bedre forklart?

Skulle hatt flere bilder, og forklart bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer seg sakte, men sikkert dette her. :) Følger med hele tiden, selv om det ikke skrives så mye, hehe.

Jada, sakte går det, men så lenge det er fremgang - så er det jo bra? Kjekt at du er innom da, jeg følger med hos deg også... :bounce::bounce:

Du har ikke et sett av disse "halvmånene" på lur til 535 knuter tilfeldigvis?

qz2khlo7bsjqky8cu15x.jpg

Joda, det har jeg. Brukte vel og merke da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på du, kjekt og se :)

Takk igjen, Joachim. Men går litt trått nå, venter egentlig litt for mye på å få tilbake toppen min fra Nilsen Motor - er jo plenti andre ting jeg kunne ha dillet med imens...

Får du bruk for skjørtene eller? Vis ikje har eg ein bil di ska på ser du :)

Sorry, har blitt lagt til sides hele veien de. Men siden jeg har vært så usikker på om jeg syntes det såg bra ut, så velger jeg å tro at det er grunn nok.

Jeg skal komme ut med de igjen. Men takk for lånet uansett, det var snilt av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt, og fått noen svar ang momenttrekking av M30/M10x...

Men hva tenker allmenheten om etterstramming av toppen da?

Den skal jo i utgangspunktet med originale bolter etterstrammes etter varmkjøring...

Hva tanker har folket om ARP og etterstramming etter varmkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...