Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for innspill Joachim.

Just for the record: ved etterstramming så tar du fremdeles å trekker nye 110 Nm (med arp-fett) - i feks 2 omganger? Du drar ikke full pinne på 110 Nm? Noen gjør slik, men jeg føler meg ikke komfortabel med det.

Og ja, jeg tar en og en... Nooooen topper etterhvert har jeg da dratt til etterhvert ;)

Jeg synes bare at det er greit å bruke dette forumet til å høre hvordan andre gjør/erfarer ting som er litt utenom standardiserte greier. Andres kunnskap og erfaring er god lærdom for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ettertrekker skal du dra med fullt moment med en gang. Dette er fordi de andre står med fullt moment. Grunnen til at man drar i etapper første gangen er jo for å fordele belastningen jevnt utover toppen.

Viktig at du får dradd i et sveip, altså at du ikke tar omtak når den begynner å stramme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp derfor jeg liker å dra i 2 etapper ved etterstramming. F.eks 50Nm på første trekk, tar nytt tak, og drar så fullt moment. Dette for å være sikker på at en får dradd siste spennet skikkelig, uten "omtak". Jeg snakker her om montering i bil selvsagt, som jeg har her i mitt tilfelle. Står motoren på stall, er det jo lettere å dra full pinne i ett sveip.

Men for all del, jeg kan jo ha gjort feil prosedyre alltid - en gjør jo oftest hva en lærte første gang, og en har jo ingen garanti at "læremesteren" virkelig var en mester.... Ikke sant?

BTW... Jeg ser på et amerikansk forum at de gjør følgende (med arp-fett):

Stage 1: 30Nm

Stage 2: 70Nm

Stage 3: 110Nm

Stage 4: varmkjøring - la motor kjølne helt.

Stage 5: Løsne en og en, dra 110Nm

Stage 6 Etter en uke-ish: kontroller med 110 Nm (uten å løsne mutterene)

Stage 7: Samme som Stage 6 - og gjenta ukentlig til det ikke lenger er bevegelse i noen muttere lengre.

Dette er en som har slitt med en problem-motor, og gjorde dette for å eliminere pakning-problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp derfor jeg liker å dra i 2 etapper ved etterstramming. F.eks 50Nm på første trekk, tar nytt tak, og drar så fullt moment. Dette for å være sikker på at en får dradd siste spennet skikkelig, uten "omtak". Jeg snakker her om montering i bil selvsagt, som jeg har her i mitt tilfelle. Står motoren på stall, er det jo lettere å dra full pinne i ett sveip.

Men for all del, jeg kan jo ha gjort feil prosedyre alltid - en gjør jo oftest hva en lærte første gang, og en har jo ingen garanti at "læremesteren" virkelig var en mester.... Ikke sant?

BTW... Jeg ser på et amerikansk forum at de gjør følgende (med arp-fett):

Stage 1: 30Nm

Stage 2: 70Nm

Stage 3: 110Nm

Stage 4: varmkjøring - la motor kjølne helt.

Stage 5: Løsne en og en, dra 110Nm

Stage 6 Etter en uke-ish: kontroller med 110 Nm (uten å løsne mutterene)

Stage 7: Samme som Stage 6 - og gjenta ukentlig til det ikke lenger er bevegelse i noen muttere lengre.

Dette er en som har slitt med en problem-motor, og gjorde dette for å eliminere pakning-problemet.

Er ikke noe problem at du drar med 30-50nm først på ettertrekkinga. Er jo som du sier, litt vanskelig å dra i ett drag når motoren står i bil. :)

Å etterdra/sjekke en gang til etter en uke, og flere ganger etter det er bare tull. Hvis noen får det problemet så er det noe annet som er feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!!!

I kveld kom endelig den etterlengtede pakken!!

IMG_0968.jpg

Hadde hyggelig besøk av JAL_535i og RoaldJ i Retrogarasjen i dag, og Jon Arnold var ikke sen med å pakke opp pakken for meg:

IMG_0970.jpg

Her er toppen, med nye styringer i:

IMG_0971.jpg

Fikk faktisk tilbake de gamle også... SCRAP!

IMG_0969.jpg

Her er toppen med nyfreste ventilseter:

IMG_0972.jpg

Og jaggumeg 12 stk nyslipe ventiler og. DA må det vel bli bra??

IMG_0973.jpg

Her er Pedien i gang med Retrogarasjens leksjon 1 i toppmontering:

IMG_0974.jpg

Jon Arnold fikk seg også en leksjon i å måle hvor mye vandring det er i ventilstyringen. Toleransemålet er maks 0,8mm, de gamle styringene hadde 0,7mm. Her kunne vi lese av 0,26mm, og det er jeg fornøyd med.

IMG_0975.jpg

Pedien klarer ikke å få sagt ofte nok at "olje må en ha, overalt!!" ;) Lagerbukker settes inn med frisk motorolje, og knastene på kammen får et godstoff som heter ultralube - beregnet for kamaksel knaster...

IMG_0978.jpg

Ventilene er i, og vippearmene begynner å finne sin plass....

IMG_0979.jpg

M30/M10x har en svakhet med at de får gjerne litt lite smøring på sylinder 1. Derfor så borrer jeg opp hullet i det nye oljerøret til sylinder 1. Originalt er det en åpning på 1,5mm, jeg borrer opp til 2mm. Pass på å ikke få spon inni der... Det nye røret er skrudd fast med banjobolter, de har også en tendens til å løsne. Etter 1993 kom de med modifiserte (fra BMW) banjobolter. Boltene ble selvsagt rengjort og satt inn med Loctite. Husk at oljerøret har merket en pil i ene enden. Den skal peke forover....

IMG_0982.jpg

Dagens resultat:

IMG_0983.jpg

Nydelig....

IMG_0984.jpg

Denne bare skriker etter å bli montert på, men det får bli en annen dag....

IMG_0986.jpg

Men for all del, det var jo også en annen gladgutt på besøk. Han kom med stor optimisme og pågangsmot, og var sikker på at han skulle få meg til å begynne på taktrekket. Så litt ble det jo gjort, og det vil jo si at det er mindre igjen neste økt !! ;)

IMG_0977.jpg

Roald dyyyypt konsentrert:

IMG_0976.jpg

Så nå ser det slik ut. Ikke så mye forskjell, men det er limt på plass og C-stolpene står for tur neste gang. Deilig med alt som er gjort!!

IMG_0985.jpg

Det var jo kveldens gjøremål, og vil takke for godt selskap - og god hjelp. Ikke minst et lite spark i taktrekkets retning. Tror jaggumeg at jeg skal plage Roald igjen, han var jo så positiv til dette taktrekket ;) (Men du skal få komme du også, Jon Arnold, hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...