Joachim_M5 Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Du skal dra med 110nm hvis du har arp-fett, 122 med mineralolje. Dette var det jeg drog på min i sommer, etter samtale med Bäckis. Ettertrekk etter varmkjøring. Dvs løsne en og en mutter og trekk på nytt, men det veit du nok.
Pedi Skrevet Januar 13, 2012 Forfatter Skrevet Januar 13, 2012 Takk for innspill Joachim. Just for the record: ved etterstramming så tar du fremdeles å trekker nye 110 Nm (med arp-fett) - i feks 2 omganger? Du drar ikke full pinne på 110 Nm? Noen gjør slik, men jeg føler meg ikke komfortabel med det. Og ja, jeg tar en og en... Nooooen topper etterhvert har jeg da dratt til etterhvert Jeg synes bare at det er greit å bruke dette forumet til å høre hvordan andre gjør/erfarer ting som er litt utenom standardiserte greier. Andres kunnskap og erfaring er god lærdom for meg...
Joachim_M5 Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Når du ettertrekker skal du dra med fullt moment med en gang. Dette er fordi de andre står med fullt moment. Grunnen til at man drar i etapper første gangen er jo for å fordele belastningen jevnt utover toppen. Viktig at du får dradd i et sveip, altså at du ikke tar omtak når den begynner å stramme.
Pedi Skrevet Januar 13, 2012 Forfatter Skrevet Januar 13, 2012 Er nettopp derfor jeg liker å dra i 2 etapper ved etterstramming. F.eks 50Nm på første trekk, tar nytt tak, og drar så fullt moment. Dette for å være sikker på at en får dradd siste spennet skikkelig, uten "omtak". Jeg snakker her om montering i bil selvsagt, som jeg har her i mitt tilfelle. Står motoren på stall, er det jo lettere å dra full pinne i ett sveip. Men for all del, jeg kan jo ha gjort feil prosedyre alltid - en gjør jo oftest hva en lærte første gang, og en har jo ingen garanti at "læremesteren" virkelig var en mester.... Ikke sant? BTW... Jeg ser på et amerikansk forum at de gjør følgende (med arp-fett): Stage 1: 30Nm Stage 2: 70Nm Stage 3: 110Nm Stage 4: varmkjøring - la motor kjølne helt. Stage 5: Løsne en og en, dra 110Nm Stage 6 Etter en uke-ish: kontroller med 110 Nm (uten å løsne mutterene) Stage 7: Samme som Stage 6 - og gjenta ukentlig til det ikke lenger er bevegelse i noen muttere lengre. Dette er en som har slitt med en problem-motor, og gjorde dette for å eliminere pakning-problemet.
e30 tic Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Er nok enige de fleste ja 30-50-82 NM på (m20) Kjør varm, ettertrekk en og en ved senere tidspkt på kald motor. Pleier å sjekke ventil klaringene i samme slengen.
Pedi Skrevet Januar 13, 2012 Forfatter Skrevet Januar 13, 2012 Oki, da har jeg det vel.. Er bare å vente på toppen da... Får kose vårs med litt film i mellomtiden:
helland Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 er det ikke fort at det kan løsne når det er arp med mutter kontra originale bolter ?
Pedi Skrevet Januar 13, 2012 Forfatter Skrevet Januar 13, 2012 Har jo skiver i tillegg, så det skal ikke være noe problem..
David Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Takker for forklaringen av pinjong trekking Bestilte du lagerene til diffen på koed ?
Pedi Skrevet Januar 13, 2012 Forfatter Skrevet Januar 13, 2012 Bestilte du lagerene til diffen på koed ? Nope, ble kjøpt på Bavaria Haugesund...
Joachim_M5 Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Er nettopp derfor jeg liker å dra i 2 etapper ved etterstramming. F.eks 50Nm på første trekk, tar nytt tak, og drar så fullt moment. Dette for å være sikker på at en får dradd siste spennet skikkelig, uten "omtak". Jeg snakker her om montering i bil selvsagt, som jeg har her i mitt tilfelle. Står motoren på stall, er det jo lettere å dra full pinne i ett sveip.Men for all del, jeg kan jo ha gjort feil prosedyre alltid - en gjør jo oftest hva en lærte første gang, og en har jo ingen garanti at "læremesteren" virkelig var en mester.... Ikke sant? BTW... Jeg ser på et amerikansk forum at de gjør følgende (med arp-fett): Stage 1: 30Nm Stage 2: 70Nm Stage 3: 110Nm Stage 4: varmkjøring - la motor kjølne helt. Stage 5: Løsne en og en, dra 110Nm Stage 6 Etter en uke-ish: kontroller med 110 Nm (uten å løsne mutterene) Stage 7: Samme som Stage 6 - og gjenta ukentlig til det ikke lenger er bevegelse i noen muttere lengre. Dette er en som har slitt med en problem-motor, og gjorde dette for å eliminere pakning-problemet. Er ikke noe problem at du drar med 30-50nm først på ettertrekkinga. Er jo som du sier, litt vanskelig å dra i ett drag når motoren står i bil. Å etterdra/sjekke en gang til etter en uke, og flere ganger etter det er bare tull. Hvis noen får det problemet så er det noe annet som er feil!
Thunegutt Skrevet Januar 13, 2012 Skrevet Januar 13, 2012 Update Pedi? Blei dere ferdige med taktrekket? Og evt ble det fint?
Pedi Skrevet Januar 14, 2012 Forfatter Skrevet Januar 14, 2012 Endelig!!! I kveld kom endelig den etterlengtede pakken!! Hadde hyggelig besøk av JAL_535i og RoaldJ i Retrogarasjen i dag, og Jon Arnold var ikke sen med å pakke opp pakken for meg: Her er toppen, med nye styringer i: Fikk faktisk tilbake de gamle også... SCRAP! Her er toppen med nyfreste ventilseter: Og jaggumeg 12 stk nyslipe ventiler og. DA må det vel bli bra?? Her er Pedien i gang med Retrogarasjens leksjon 1 i toppmontering: Jon Arnold fikk seg også en leksjon i å måle hvor mye vandring det er i ventilstyringen. Toleransemålet er maks 0,8mm, de gamle styringene hadde 0,7mm. Her kunne vi lese av 0,26mm, og det er jeg fornøyd med. Pedien klarer ikke å få sagt ofte nok at "olje må en ha, overalt!!" Lagerbukker settes inn med frisk motorolje, og knastene på kammen får et godstoff som heter ultralube - beregnet for kamaksel knaster... Ventilene er i, og vippearmene begynner å finne sin plass.... M30/M10x har en svakhet med at de får gjerne litt lite smøring på sylinder 1. Derfor så borrer jeg opp hullet i det nye oljerøret til sylinder 1. Originalt er det en åpning på 1,5mm, jeg borrer opp til 2mm. Pass på å ikke få spon inni der... Det nye røret er skrudd fast med banjobolter, de har også en tendens til å løsne. Etter 1993 kom de med modifiserte (fra BMW) banjobolter. Boltene ble selvsagt rengjort og satt inn med Loctite. Husk at oljerøret har merket en pil i ene enden. Den skal peke forover.... Dagens resultat: Nydelig.... Denne bare skriker etter å bli montert på, men det får bli en annen dag.... Men for all del, det var jo også en annen gladgutt på besøk. Han kom med stor optimisme og pågangsmot, og var sikker på at han skulle få meg til å begynne på taktrekket. Så litt ble det jo gjort, og det vil jo si at det er mindre igjen neste økt !! Roald dyyyypt konsentrert: Så nå ser det slik ut. Ikke så mye forskjell, men det er limt på plass og C-stolpene står for tur neste gang. Deilig med alt som er gjort!! Det var jo kveldens gjøremål, og vil takke for godt selskap - og god hjelp. Ikke minst et lite spark i taktrekkets retning. Tror jaggumeg at jeg skal plage Roald igjen, han var jo så positiv til dette taktrekket (Men du skal få komme du også, Jon Arnold, hehe...)
martinwenberg Skrevet Januar 14, 2012 Skrevet Januar 14, 2012 Blir fint det her Når tror du at du får på toppen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå