Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Søndag, og ungene la seg som de skulle. Herlig. Fikk meg en kjøretur i dag, og jaktet vilt etter innsugspakninger. Noe som jeg ikke fikk. Men vi har jo en skrotnisse i nabolaget, og fra han fikk jeg et "ark" som jeg kunne lage pakninger utav. Og da var jeg ikke vond å be om å gå ut så fort ungene tok kveld...

Her har jeg merket opp 5 stk innsugspakninger:

IMG_0990.jpg

Dette gikk jo veldig bra, så etter at de var på plass - så er det å finskjære pakningene. Jeg vil jo ikke ha noe av at pakningene skal forhindre flow, så med litt Permatex bak som "lim", så skjærer jeg ut det som er i veien.

IMG_0991.jpg

Så med dette ferdig, så smatt jo innsuget på plass. Klar til montering!!

IMG_0992.jpg

Mens jeg ventet på en kompis for å komme med en hjelpende hånd for å løfte toppen på, så "fikset" jeg en liten detalj. Vi som skrur E28, vet jo alle at klemmene som holder sikringsboksen på plass klemmer rett ned i lakken til innerskjermen. Dette er jo noe dritt, så Pernezz kom med noe flytende "gummi-greier" som jeg malte på kanten tidligere i uka. Her ser dere et dårlig bilde:

IMG_1017.jpg

Dette forhindrer at det blir stål-mot-lakk, gode greier! Så vips så var sikringsboksen fast igjen, og nattesøvnen min reddet:

IMG_1018.jpg

Dags for topp-pakning, påsprøytet en slags pakningsement som jeg kjøper fra Sandefjord Motor. Funker som bare det.

IMG_0993.jpg

Med god hjelp fra kompisen, så datt toppen direkte i posisjon. Heeeerrrrrlig!!!!!

IMG_0994.jpg

På tide å momenttrekke. Først smører jeg ARP-fett på gjengene, og spenner opp først med 50Nm. For bildets skyld til de som er litt urutinerte på dette med å trekke topper, så kan dette være et godt tips: Teip opp 2 lengder med maskeringstape, og skriv opp tiltrekkingsrekkefølgen. Så slipper en at det går helt i "baddel" mens en trekker. Enkel ting, og god funksjon.

IMG_0995.jpg

Mens jeg venter på at toppen skal få hvile seg litt etter første tiltrekking, så monterer jeg sammen registeret. Her setter jeg reimhjulet på merke O/T, og sørger for at kammer er på tenning sylinder 1 (og veksling sylinder 6). Det er lett å se på registerdrev også, styringen skal være nede skrått til venstre - sett forfra vel å merke. Tok desverre ikke bilde av dette. Sorry. For å sjekke at kammen står eksakt i posisjon (og på rett tann), så skal 2 av boltene stå diagonalt i forhold til horisontalen på toppen. Beklager igjen at jeg glemte å ta bilde av dette. (Sjekk gjerne de neste bildene for å se litt av hva jeg mener...) Etter at registeret sto på plass, tok jeg å turnet 2 turn på veiven - og sjekket register igjen. Da dette var ok, så monterte jeg inn strammeren. Den er det en fordel å spenne opp med en gang, og det gjør en ved å fylle opp olje i det kammeret som er på registeret.

IMG_0997.jpg

Pump stempelet inn og ut (gjøres ved å presse det inn, ut igjen kommer det med fjærspennet), og la olje sige inn i kammeret til stempelet. HUSK at når du har fått trykk, sjekk at stempelet står korrekt mot strammeskinne - i sporet sitt.....

IMG_0998.jpg

IMG_0999.jpg

Med registeret vel på plass, så skal øverste registerdeksel på plass. Her vet de fleste som har M30-motor at dette er en forferdelig utsatt plass for lekkasje. For å forebygge, og forhåpentligvis eliminere dette - legger jeg en stripe med ThreeBond akkurat i kanten for å tette inni hjørnet der.

IMG_1000.jpg

IMG_1001.jpg

Neste steg var jo å ta en kikk oppunder... Er det plass til turboen tro???

IMG_1002.jpg

Jo, det bør gå...

IMG_1003.jpg

Pedien er full av optimisme:

IMG_1004.jpg

Og joda, den ville jaggu på plass...

IMG_1005.jpg

Jon Arnold svingte jaggu innom i dag også, og han er lett å lese: "Hvor faen skal den skrues fast hen???" ;)

IMG_1006.jpg

Men turboen ble skrudd fast, og Jon Arnold fiksa til oljereturen også for meg. Snille gutten ;)

IMG_1007.jpg

Sett ovenfra, med oljetilførselen tilkoblet

IMG_1011.jpg

Fornøyd som jeg var, så var neste ting å tenke Wastegate.

IMG_1009.jpg

Den ville jaggu på plass, og like greit å koble den til med en eneste gang ;)

IMG_1013.jpg

Her er tilførsel olje koblet inn i filterhus:

IMG_1016.jpg

Så slik ser motorrommet ut i skrivende stund:

IMG_1012.jpg

IMG_1015.jpg

IMG_1014.jpg

Jeg synes selv at det var gode 4 vel anvendte timer en søndagskveld. Så nå er det å fortsette i morgen, med allslags dill dall.. Ventiler skal justeres, toppdeksel skal lakkeres, ledninger skal koples til osv osv... Dagen i morgen får nok bein å gå på den også... Etter at tirsdagen er over, regner jeg med at jeg skal vurdere å vri om på tenningsnøkkelen - eller ikke.... Vi får se.... Eneste set-back i dag (må jo alltid være noe..) var at den nye gassvaieren som jeg har montert er for kort. Den er selvsagt Alpina-spesial. Heldigvis ble den tatt vare på, men den er jo ikke akkurat i noen strøken tilstand.. Så jeg får se hva som skjer med den....

That's all folks! Håper at denne oppdateringen var litt mer morro enn de siste gangene... Over og ut fra Retrogarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: og sikkert litt for å få lengre innsugsrør pga momentkurve:) men grunnen til att de har 3 plenum er jeg jaggu usikker på!

Jeg har en teori på det, men tror det blir litt for mye "synsing" fra meg til at jeg skal skrive noe om det.

håper ventilene ser bedre ut enn di der gjør når du har montert di? :D

Nei, jeg syns de var finest slik... [-X[-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori på det, men tror det blir litt for mye "synsing" fra meg til at jeg skal skrive noe om det.

håper ventilene ser bedre ut enn di der gjør når du har montert di? :D

Nei, jeg syns de var finest slik... [-X[-X

håper det var en spøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det jeg ser meget godt! :)

Lite tips: sjekk at toppdekselet passer skikkelig før du lakkerer det.

ARP boltene stikker litt lengre opp enn originalboltene så jeg måtte slipe litt innvendig i toppdekslet mitt for å få det på.

:shock::shock::shock:

Ohh... Takk for tipset, will do!! [-o<[-o<

:applause::applause: Nydelig update som alltid kompis :applause::applause:

Takk takk... Nå må du bare komme deg hjem, er en brannbil her som griner sine modige tårer etter deg :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...