Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Framgang er framgang uansett. :) Ventilene skal vel ha 0,30 mm i klaring på kald motor på alle utifra det lille jeg har lest om M30-motorene... Blir lekkert med nye slanger og rent motorrom, og ikke minst med motor som fungerer etterhvert... :) Justere inn dører, skjermer og panser har jeg aldri likt, hehe.

Edit: Skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en meget fin uppdate jeg, og ikke minst en meget fin dagbok om bilen :)

Vel, slik er det nå bare. Det jeg liker minst er faktisk det du skriver til slutt her. Jeg føler nesten at det er en dagbok/blogg jeg skriver - og plutselig så føles det litt fjortis ut (mtp at ungene mine blogger jo som de er galne..).

Men jeg liker jo prosjekttråder og bilder, så "Blogge-Pedi" får vel kanskje holde ut litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på blogging om klær, dette er en restaurerings dagbok/blogg, glem navnet, tenk heller på alle de du inspirerer, og alle som kommer til og fortelle deg hvor flott bygget er og at de har lest tråden på nett :)

ps, s50 motorer er som laget for e28...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgang er framgang uansett. :) Ventilene skal vel ha 0,30 mm i klaring på kald motor på alle utifra det lille jeg har lest om M88-motorene... Blir lekkert med nye slanger og rent motorrom, og ikke minst med motor som fungerer etterhvert... :) Justere inn dører, skjermer og panser har jeg aldri likt, hehe.

Joda, det er sant.

M88-motor, den har jo 24v og to kammer, shims og greier... min er jo en M106-sak med enkelkam og vippingser...

Trodde ikke de kunne helt sammenlignes foruten bunndelen på en måte.

Akkurat det med justering av dører etc er no herk. Må være to mann for å ikke eksplodere helt. Så jeg satser på en kompis svinger innom på onsdag for å justere litt... Så får vi nå se om det går seg til..

Forskjell på blogging om klær, dette er en restaurerings dagbok/blogg, glem navnet, tenk heller på alle de du inspirerer, og alle som kommer til og fortelle deg hvor flott bygget er og at de har lest tråden på nett :)

ps, s50 motorer er som laget for e28...

Joda, jeg syns det jo er gøy selv - så da får det jo hete hva det vil for meg ;) Det er også greit mtp innspill og kommentarer, for en blir jo aldri utlært - og da er det greit med noen andre øyne som ser også...

Og jeg tviler IKKE på at S50 er gøy i E28... Gleder meg til å se den bilen din ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er et greit tips, er at det er en fordel å justere inn utvendig åpner før lakkering. Så slipper en å kødde med det etterpå. Her ser dere at jeg har skrudd håndtaket på åpneren for å få den justert skikkelig... (og ja, Morty... Jeg ser at det ser ut som at håndtaket er feiljustert. Håndtaket skal av igjen, men åpneren er korrekt justert ;) )

:lol::lol: la ikke merke til det :P hehe, syns du jeg er pirkette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har en evne til å legge merke til og spørre om alt mulige smådetaljer - så jeg tenkte jeg skulle være deg i forkjøpet denne gang ;) Ikke en dårlig ting dette Morty, for vips så er det noe som jeg (eller andre) har totalt oversett -det er jo litt derfor jeg synes det er så greit med Bimmer-blogg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har en evne til å legge merke til og spørre om alt mulige smådetaljer - så jeg tenkte jeg skulle være deg i forkjøpet denne gang ;) Ikke en dårlig ting dette Morty, for vips så er det noe som jeg (eller andre) har totalt oversett -det er jo litt derfor jeg synes det er så greit med Bimmer-blogg.. ;)

hehe :oops::oops:

liker att selv smådetaljene skal være bra jeg :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du er veldig flink til å ta bilder og forklare jeg, så om du mangla noen bilder i dag så tror jeg det går bra ;) hehehe.. jeg glemmer nesten alltid å ta med kamera, også er jeg skikkelig dårlig til å bruke det når jeg først har det med :P

Håper å få sett denne i live når den er ferdig! :)

Skulle hatt ett e28/e24 treff en gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tirsdag = møkkadag. Punktom.

Heller ingen bilder i dag. Punktom.

Begynte friskt i dag morges med dundrende hodepine og en seriøs forkjølelse. Ble uansett så rastløs, at jeg ble enig med meg selv om å legge ut de nye ledningene til bensinpumpen. Dette har jeg jo utsatt ei stund. Gjorde det, samt at jeg borret hull til ABS-gjennomføringene bak. Så nå er det også gjort. Alt vel, så langt.

Strømsatte bilen, og begynte å kjøre pumpa - som forøvrig virket som en drøm. Lekkasje... Jadda!!! Det var en bensinslange fra dyserail til en ekstradyse på innsuget som var lekk. Fikk skrudd ut den, og byttet den med ny. Prøvde igjen å fyre pumpen, og nå lakk det fra regulatoren... Å skru ut den var ingen lek... Sattan så trangt til den sto. Viste seg å være defekt O-ring. Sprang opp på loftet og fant frem en "ny" Pierburg 3.0, men selvsagt var O-ringen fucka der også. Etter litt leting i sysakene mine, dukket det plutselig opp en haug av de O-ringene. Så da monterte jeg likegodt den "nye" regulatoren også. Og brukte en evighet på å få den på plass. Men nå er den tett. So far so good.

Jeg kan ikke finne noen kabel som passer til oljetrykksbryteren i toppen, merkelig nok. Og det Alpina-greiene måtte jo lappes sammen og kobles til switchen. Nå der endelig kom seg sammen, koblet jeg til alle boksene til Alpina i bilen. Fremdeles ikke liv i Alpina tilleggsinstrumentet. Ei heller var det styrestrøm ut til styresentral. Ved å bruke en jumper til remote-kabel, fikk jeg liv i styresentral, hovedrele, tilskuddsluftventil osv. So far, almost good. Fremdeles ikke liv i Alpina-instrumentet. Bare så det er sagt, jeg har selvsagt sjekket ut at ingen ledninger ligger mot jord osv før spenningssetting. Jaja, får gjerne kinne litt da - og se hvordan det låter. Mja... "klikk-klikk" fra starter. Hmm, sjekket ledninger, og alt som det skal. Byttet batteri, og akkurat likt. Viser seg jaggumeg at innslag ikke slår inn. Sjekket jo starteren før montering, og da også køddet den til å begynne med, men plutselig virket den som en drøm. Etter mye romstrering og herjing, fikk jeg endelig liv i driten. Men nå slo den inn, men for lite strøm igjen (selv om batteriet vrei om M20en til Pernezz som en drøm). Oki... For svarte!!! Opp på loftet og hente ned ett av mine Kinetic HC2400-Monster bilstereobatterier. Da ble det liv i sakene. Men helt tilfeldig dillet jeg litt med cruisecontroll-hendelen. Såg at når jeg skøv den fra meg, så blinket det i lysene i instrumentet. Hmm... Merkelig, cruisecontrol-enheten er jo ikke montert inn engang... Gjorde en gang til, og da begynte det å ryke no for jævlig fra ledningsnettet til cruisecontrol'en. Enda mere kluss i ledningsnettet ja, typisk. Og for å toppe heile dritten, så har jeg jo kjent at det er litt slakk/slitasje i tenningslåsen - og når jeg kinnet litt til og slapp nøkkelen, ja da fortsatte starteren å gå.

Hmmm.. Har en seriøs oppryddingsjobb i ledingsnettet foran meg.... Blir ikke i dag, for samtidig fikk jeg telefon om at en jobb jeg som var forespeilet ikke ble noe av. Så da var det bare å sette batteriet på lading og gå inn.

Men er det noen som husker hvilke farger det er på en 87-E28 til oljetrykksbryteren? Denne bryteren er 2-pin. Jeg husker at den trykkbryteren med 1-pin har brun/grønn ledning, men ikke fargene til den med 2-pins. Finner faktisk brun/grønn igjen i motorstikket, men den går ned til Switchen til Alpina-instrumentet.. Har gjerne et koblingsskjema en plass, men får kikke på det senere... Nå er det henting av unger i barnehage, middagslaging osv... Damn skallebank, tror ikke jeg gidder å gå ut igjen i kveld. Tror jeg..

End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten le litt når jeg leste du hadde møkka dag.. Gikk ut selv ista de og gjøre litt, klarte ingenting og hadde ikke mye lyst, så gikk inn igjen jeg og..

Men at du har en liten jobb foran deg, det fikser du nok veldig snart, er bare og manne seg opp! :) håper det meste funker og uten altfor stor jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...