Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Må jo være litt styr å få koordinert når begge reiser, med fem unger - iallfall om en eller begge jobber service. :) Her styrer vi nok bare med skiftjobbingen min.

Kjekk liten skoleklasse du har fått laget deg. Syns jeg skimter en viss sjokoladefabrikk i bakgrunnen. ;)

Hvordan er det med deletilgang på E28 for tiden, er det mye som er utgått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker de detaljerte oppdateringene dine, morsom lesning! :) Har ennå ikke justert inn dørene 100% på Sepangen min, teflonverktøy har jeg ikke tenkt på før... Takk for tipset! Linjene dine så perfekt ut, men så kan ikke jeg skryte på meg godt syn heller, hehe. Hva står for tur neste oppdatering, om utreisen blir utsatt?

Takk, men det er ikke godt å fortelle/forklare det med kaross-justering. Jeg er ingen jævel på det selv, men med litt hjelp fra en som er tidligere kaross-mann så blir det bra. Jeg må jo ha noen til å bremse meg, for hadde jeg stått alene med dette - så hadde jeg nok fremdeles stått med skyvelære og vater på første døren ennå. Og når en tidligere karossmann sier at "nå får det være godt nok", så gir jeg meg. Er jo ikke en ny bil, og det er ikke pokal for best dørklaringer jeg er på jakt etter. E21en må jeg nok være petimeter på, mens E28en blir bra. Jeg høres kanskje ut som at jeg gir blaffen i E28en nå, men det er ikke slik. Det er bare at jeg ikke liker når det er nye deler, og resultatet ikke blir 110% lixom.

Neste oppdatering? Hvis jeg blir gående hjemme, så får jeg vel pille litt mere i motorrommet tenker jeg.

Må jo være litt styr å få koordinert når begge reiser, med fem unger - iallfall om en eller begge jobber service. :) Her styrer vi nok bare med skiftjobbingen min.

Kjekk liten skoleklasse du har fått laget deg. Syns jeg skimter en viss sjokoladefabrikk i bakgrunnen. ;)

Hvordan er det med deletilgang på E28 for tiden, er det mye som er utgått?

Noe styr skal det nok bli. Er et lite innebandylag, ja ;) Som har vært på visitt i sjokoladefabrikken i sommer. Kongeparken er fin den. Begynner å minke på E28-delene nå, sånn ca som E21 var for 7-8 år siden. Nå begynner det seriøst å minke på E21-deler, mens E28 fremdeles holder koken på "vanlige" deler. Alt spesiellt til feks M5 er borte....

Helt rå prosjekt tråd du har laga :D mye detalier, bilder å tips :applause:

Takk for det. Kjekt at ikke bare E28-fantaster gidder å ta turen innom og i tillegg legge igjen en kommentar!

Får bare ikke håpe det kommer noen kaross-gutter fra forumet og "arresterer" meg for dagens arbeid og uttalelser. Jeg har jo ikke jobbet med kaross på 10 år, og selv da var jeg jo bare en "lek-karossmann"... Så dagens arbeid er jo bare etter beste evne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo ut å kikke litt i dag også, og ville sortere ut noen småting.

Punkt en: Jording motor.

Punkt to: Bytte polsko på + kabel i bagasjerommet, samt legge opp skikkelig jording og polsko.

La opp ny jording fra motor i forkant av turbo, for å unngå varmestrålingen. Byttet batteripol og la opp en skikkelig jording i tillegg bak i batterikassen.

IMG_1043.jpg

Snakk om at den plutselig ga litt bedre respons på starteren nå ja! Har fremdeles en mistanke om at den startmotoren nok gjerne er moden for bytting. Alt annet har jo vært fucka, så hvorfor ikke den også liksom.

Fikk kinna opp oljetrykk i dag, det var jo en lettelse. Da er jo tiden mer inne for å se om det er gnist. Kontrollpunkter er tidligere sjekket: tilskuddsluftventil går, Styresentral (eller "hjerne" som noen feilaktig kaller det) og hovedrele har power, bensinpumpa er good to go - samt at coilen har strøm. Sensorene på girkassen er på plass, i korrekt posisjon.

Men gnist? Nei.

Åpner dysene? Nei, høres ikke slik ut.

Hmm... Sjekker selvsagt da først referanse-sensor og speed-sensor. Måler speed-sensor til 1008 ohm. Mer enn akseptabelt. Verdi skal ha 960 +-10% (96) ohm. Men typisk nok, referanse sensoren ga ingen utslag. Skrudde den ut, og ingen synlige skader heller. Litt rart, for bilen startet når jeg kjøpte den. Jeg vet at jeg hadde 2 stk liggende, og etter en lang og intens leting, kom jeg plutselig på at naboen fikk de til sin M3 S14 en gang han fikk motorstopp.

IMG_1042.jpg

Nyere Motronic har jo sensorer i forkant. Her holder det med referanse-sensoren, trenger ikke signal fra pluggkabel for å få gnist.

Men mener på at de sensorene på kassen må ha begge tilkoblet (og korrekt tilkoblet selvsagt) for å og gi gnist. Stemmer ikke det?

Skulle jo hatt en slik en i en brenning, de passer fra 732/735/745 (E23), 635, 535, E30 324td og E30 M3 S14 med Motronic. Får se om jeg finner noe lokalt nå også...

Men men... Er så vant til dette nå, at jeg lar det ikke affektere meg i dag. Jeg har nå iallefall oljetrykk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok ha begge i skal den gå ja!

Ja, jeg mente på det. Motronic 1.1 har jo en puls-sensor, og ikke referanse./speed sensor - derfor trenger den ikke 2 signaler inn.

Stemmer at du må ha begge,er vel likt som s14. Den ene gir TDC og den andre turtallsignal. Jeg har,men blir vel litt langt og lenge før du har den...

Han som jeg trodde jeg skulle få den fra, er bortreist til uti neste uke.. Må vel gjerne bestille en ny, hvis ikke jeg finner en snart... Har du ekstra, eller tenkte du på de som står i?

Trenger bare ene sensoren på kassa for og starte mener jeg. Prøv den som er i orden i hullet til den som er gåen da tror jeg det skjer ting:)

Jeg prøvde, for skams skyld. Men ingen forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen liggende jeg og vis jås sine ikke funker.

Takker for tilbudet, men hvis Jås/Integrale sine ikke går seg til - så får jeg bestille ny. Den kostet bare litt over 700 kr, men var ikke i landet. Så da hadde jeg ikke fått den før helgen, og jeg tror jeg skal reise ut over helgen.

Er jo egentlig ikke noe hastegreier, men nå er jeg ganske nære å se om det er gnist og liv - og klart, det hadde vært morro å hatt liv i den før jeg reiser ut i havet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...