Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Anbefalte innlegg

Skrevet
skal bli kult å se dette ferdig ivar.. takker igjen for hjelp med min...

Det var bare hyggelig å hjelpe deg, det vet du.

Ja, det skal bli gøy å bli ferdig. Håper den blir såpass fin at den kanskje kan dra en pokal og to hjem en gang? Kommer aldri til å nærme meg den pokalsamlinga di Frode, men bare en pokal en gang hadde jo vært et mål i seg selv... (får kjøre på et treff som eneste E28, så får jeg gjerne hanket inn en ;) )

Skrevet

skal bli konge å se dette prosjektet...

gi lyd om du skal ha noe brent ut. noen deler du har tegning av eller om du trenger stål og slikt....

i fix :)

Skrevet

Har et turbo-spørsmål til dere turbo-guruer:

På min originale turbo, så har Alpina montert en slags "restriktor", eller en slags trakt på innløpet på turboen. Den er presset inn på innsiden (les: i inntaket), og dette resulterer jo i at innløpet blir mindre i diameter, mens utvendig er den over 80 mm hvor slangen som går til LMM. Forstår ikke helt hvorfor. Er dette for å høyne hastigheten på lufta inn? Ser ikke noen annen grunn, da innløpet med dette er jo strupet...

Men kanskje dette er et "turbo-triks"? For jeg ser jo for meg at desto mindre innløp, jo mindre luft kommer inn? Med mindre hastigheten kompanserer for dette?

Håper noen kan gi meg ett vettugt svar på dette. For hvis jeg bør ha en slik restriktor på, så må jeg få den laget til den nye turboen min....

Skrevet

det er nok en restriktor ja. fjerner du denne så vil turboen få mye mere luft og da vil motoren gå magert. så det bør du få sjekket før du gir så mye gass, men jeg ville prøvd uten først. så kanskje det eneste du må gjøre er å øke bensintrykket bittelitt så alt er ok. dette sjekkes med bredbåndslambda når du er ute å kjører..

Skrevet

Ja, jeg ser det er en restriktor - men forsto/forstår ikke hvorfor den er der egentlig. Iogmed at de har byttet turbo, så kunne de heller montert en med andre specs? For hva er greia med å minske effekten liksom??

Bredbåndslambda'n ligger nok allerede i tollen sånn ca, så det skal jeg selvsagt ha... Så jeg får gå for uten restriktor, og bare følge med.... ;)

Får evnt montere ekstern BTR...

Skrevet
Kan være noe anti-surge greier også.

Hmmm....

Inngående peiling på omstendigheter innen turbo har jeg ikke, så for meg så er det veldig spesiellt med den restriktoren... Hadde den vært en anti-surge, så hadde den vel hatt en form for kanaler/porter??

Men en restriktor øker jo hastigheten på lufta , gjør den ikke det da?

Her er iallefall et bilde jeg hadde liggende på harddisken...

Den til venstre er den nye kompressordelen jeg har montert, til høyre ser dere den som sto på Alpinaen...

IMG_0948.jpg

Litt usikker på hva jeg skal tro, og hva jeg skal gjøre... Dette er jo tross alt en motor fra 80-tallet....

Skrevet

En trakt kalles vel gjerne en restriktor i industrien, trodde det var det samme her. Jeg ser at den er traktformet, derfor lot jeg den kalle en restriktor. Hvis en restriktor er noe annet i denne sammenheng, så er det nok det. Dette har jeg som sagt ikke inngående peil på.

Men uansett, trakt eller ikke, Alpina har vitterligen satt inn en traktformet del på innløpet. Så de går fra 75-80mm i fra filter/LMM, ned til 57mm inn i innløpet på kompressorhuset. Og ikke bare at de struper ned fra LMM, denne "trakten" er faktisk montert INNI innløpet, slik at det blir ENDA mindre enn det turboen er levert med.

Den er jo garantert der av en grunn, jeg nekter å tro at det er "tilfeldig"...

Skrevet

Det pleier å være hull/kanaler på antisurge hus ja, spørs hvor utbredt det var 80 tallet også.

Må si meg enig med Morty som at det ser ut som en standard turbo med trakt i innløpet.

Er jo bare å ta av kompressordelen og måle minste dim på kompressorhjulet og sammenlikne med innølpet. Så ser du om hullet er mindre enn impelleren. Ser ikke slik ut på bildet.

57mm er ganske stort for standard greier. En precision 6265 som gir 7oohk +- er 62mm (som de to første talla angir) disse kommer med 3 eller 4" innløp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...