Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt en "god" friperiode fra E28en, for å klarne tankene litt. Men det hjalp jo ikke, for jeg har fremdeles ikke gnist. Sitter her, i ekte dagen-derpå-klokskap foran EDB-maskina, for å resonnere litt i bakrusens verden.

Jeg føler at jeg har vært over alle punkter, men det er jo klart at det er én ting jeg har oversett - siden jeg fortsatt ikke har gnist. Motronic er jo et enkelt og genialt system, og for de som vet hva jeg snakker om - så holder det med å forenkle forklaringen til komponentene.

Status Quo;

- Jordingspunkter og strømtilførsler gått over - check!

- Styresentral (ECU): åpnet for visuell kontroll og så testet i annen bil (takk til Jan på E28-Låven for "lån" av hans E28 M5), virket som en drøm. - check!

- ECU har acc+ inn (grønn ledn i stikk), samt hovedstrøm inn.

- Tomgangsmotor: virker, og får de signalene den skal ved tenning+. - check!

- Hovedrelé (hvitt): har de korrekte verdier inn/ut. - check!

- Samtlige ledninger er "pipet" ut fra/inn til styresentral - check!

- Referanse- og Speed-sensor har korrekt motstand. De står også i korrekt posisjon. Hadde ikke Oscilloskop for å kontrollmåle utslaget, men får utslag på min Fluke. Så det er nå iallefall liv i de. - check!

- Svinghjulet har den "dowel" på plass til Referanse-sensoren - check!

- Samtlige jordingspunkter og tilførselspunkter til/fra ECU er målt - check!

- Dyser virker, ved tvangskjøring via hovedrelé.

- Bensinpumpe virker, ved tvangskjøring via pumperelé.

Men...

- Bensinpumperelé får ikke jordingssignal fra ECU

- Dyser får ikke aktiveringssignal fra ECU

- Coil har tenning+ inn (grønn ledning), men får ikke jording fra ECU

Samtlige 3 punkter over har én felles faktor: de kommer fra ECU, og de signaler ECU sender UT her er jo basert på hva sensorene gir beskjed om INN til ECU. Og siden M5en til Jan startet som en drøm med min ECU, så er det nok ikke den.

Tror jeg har ramset opp de viktigste faktorene nå (er fortsatt noe som banker inni huet etter i går kveld). Jeg skal 14 dager på Statfjord B på torsdag, så det blir ikke akkurat mest mekking man/tirs/ons før avreise. Men EN dag må jeg jo klø litt i denne galskapen som ikke vil gi gnist, så får se om jeg tar tirsdagen i garasjen ellerno...

Det er nok mest sannsynlig en bagatell vil jeg tro. Noe jeg har oversett, koblet feil eller ikke målt grundig nok. Motronic er jo enkelt oppbygget, og kan oppsummeres i korte trekk. Men jeg har tydeligvis tatt en snarvei en plass, eller gjort en feil. Samme for meg, det viktigste er å få gnist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være tenningslåsen din som ikke gir signaler når du kjører starteren?

På vanlig e28 starter ikke pumpa før man kjører den på starteren..

Var borti det engang at bilen ikke ville starte når jeg kjørte den på starteren, men startet om jeg dyttet den i gang..

Ble i orden når tenningslåsen ble byttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanke, men har målt at den får både lastsignal fra starter og tenning+ når jeg prøver å starte. Men tror jeg skal bytte tenningslås uansett, da den er litt ustabil. Så kan det elimineres... Man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være tenningslåsen din som ikke gir signaler når du kjører starteren?

På vanlig e28 starter ikke pumpa før man kjører den på starteren..

Var borti det engang at bilen ikke ville starte når jeg kjørte den på starteren, men startet om jeg dyttet den i gang..

Ble i orden når tenningslåsen ble byttet..

Riktignok på M10 og E28, men der går pumpa på andre hakket på tenningslås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

my816dq2fvj8jcsjdvzc.jpg Kan du ikke bare lodde inn 0,5mm2 ledninger mellom disse punktene selv da? Det har iallefall funket fjell før :D Å ang de referansesensorene dine så går det an å bruke en diode-prøvelampe for å sjekke om den registrerer når du kinner.. Du har vel prøvd å bytte om kontaktene på de to regner jeg med? :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Referanse- og Speed-sensor har korrekt motstand. De står også i korrekt posisjon. Hadde ikke Oscilloskop for å kontrollmåle utslaget, men får utslag på min Fluke. Så det er nå iallefall liv i de. - check!

Men...

- Bensinpumperelé får ikke jordingssignal fra ECU

Når du ohma sensorene, målte du da i sensorstikket eller ECU stikket? Kan være dårlig nett.

Når ikke bensinpumperle slår inn tyder det på manglende signal, det slår inn hvis du bare sveiver stål foran speedsensoren. (gjør iallefall det motronic i e30) Så sannt ECU har strøm/jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare lodde inn 0,5mm2 ledninger mellom disse punktene selv da? Det har iallefall funket fjell før :D Å ang de referansesensorene dine så går det an å bruke en diode-prøvelampe for å sjekke om den registrerer når du kinner.. Du har vel prøvd å bytte om kontaktene på de to regner jeg med? :D

Jo, jeg kan vel egentlig det. Er av natur litt kritisk til å lodde printkort selv, men kanskje jeg skulle "give it a shot...". Takk for tipset iallefall.

Har kinnet og fått utslag på begge sensorene. Har prøvd å bytte om ja, bare for å ha gjort det - men er sikker på at de står i korrekt posisjon.

Når du ohma sensorene, målte du da i sensorstikket eller ECU stikket? Kan være dårlig nett.

Når ikke bensinpumperle slår inn tyder det på manglende signal, det slår inn hvis du bare sveiver stål foran speedsensoren. (gjør iallefall det motronic i e30) Så sannt ECU har strøm/jord.

Har ohmet både direkte på sensorer, for så å ohme i ECU-stikket. Der såg det bra ut.

Er enig i manglende signal, dette gjelder ikke bare pumperele, men også dyser og coil.

Har ikke prøvd å sveive stål foran speedsensoren, det skal jeg prøve. Men har jo kinnet uten at pumperele får jordsignal fra ECU....

ECU har både strøm og jord. (2 strøm og 5 jordinger...)

kontaktstykket bak på tenningslåsen kan være en feilkilde.

Dette vil bli byttet samtidig når jeg skifter tenningslås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...