Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe, det forklarer oljetrykket..

Men er ikke den olja litt i tykkeste laget?

Greit nok du kjører endel på bane og bruker bilen din hardt, men.. :P

Husker ikke helt hva originale specs er.

olja er helt perfekt den, beste jeg noengang har brukt på m88 motoren faktisk.

7 bar oljetrykk ser jeg overhod eikke på som noe problem, heller 6 bar på 7000 enn 4 bar =)

7 bar oljetrykk er helt meningsløst. Det eneste du gjør er å bruke energi på å varme opp oljen. Why?

4 bar er tilstrekkelig i hele turtallområdet. Jeg ville mye heller hatt 3 bar enn 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det forklarer oljetrykket..

Men er ikke den olja litt i tykkeste laget?

Greit nok du kjører endel på bane og bruker bilen din hardt, men.. :P

Husker ikke helt hva originale specs er.

olja er helt perfekt den, beste jeg noengang har brukt på m88 motoren faktisk.

7 bar oljetrykk ser jeg overhod eikke på som noe problem, heller 6 bar på 7000 enn 4 bar =)

7 bar oljetrykk er helt meningsløst. Det eneste du gjør er å bruke energi på å varme opp oljen. Why?

4 bar er tilstrekkelig i hele turtallområdet. Jeg ville mye heller hatt 3 bar enn 7.

varme opp oljen? den har aldri vært over 100 grader.. selv etter 15 runde rpå rudskogen på 6000 + så tviler sterkt på det.. oljekjølern er såvidt lunken etter 15 runder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for biler med AC. Tilleggsvifta ligger som sagt bak der.

Konsollen ser slik ut:

IMG_1189.jpg

Monterte varmedekslene i dag, ble bra det.

IMG_1187.jpg

Trykkrøret fra turbo til IC kom i veien for frontpanel, så måtte kutte litt i det.

IMG_1188.jpg

Og vips, så passet det slik det skulle. Simpel montering fra Alpina, men får bli slik foreløpig.

IMG_1190.jpg

En annen vinkel:

IMG_1191.jpg

Fikk montert en hel del i dag, og slik ser det ut nå. Luftfilterboks og LMM er ikke ferdig montert, skal lakkere den litt, trekke noe kabler osv. Satte den bare opp for å kunne starte bilen og sjekke kjølevæske. For de som ser etter, så legger dere merke til dumpventilen som er sveist inn. Jeesuz, en eller annen har bommet kraftig ved montering en gang i tiden... Sto jo på fra før av, men da hadde de vridd trykkrøret slik at det ikke stemte i det hele tatt. Det vil ikke jeg ha noe av, så jeg får fikse opp i plasseringen av utgangen til dumpen etterhvert...

IMG_11922.jpg

Status i dag:

Kjølevann ser tett ut, og det samme gjør motoren. Ingen olje eller kjølevæske har funnet sin vei til betongen - ennå...

Oljetrykk: 1,7 bar på kald motor - tomgang. 0,6-0,7 bar tomgang varm motor. 1,6-1,8 på litt turtall (har ikke turteller ennå). Men ca 2-2500 omdreininger vil jeg tro. Dette er jo for lavt, men må innrømme at jeg ikke har toppet helt opp med olje på peilepinnen. Var plutselig tom for olje hjemme...

Burde ikke være problem med olja jeg har på heller, for dette er jo specs fra Alpina (se bilde ;) )

IMG_1193.jpg

Nå er ikke O2-sensor koplet til, ei heller vakuumslangene er helt på plass. Motoren går ustødig/jager, men får tenke på det når alt er på plass.

Det jeg IKKE likte (må jo alltid være noe...) er at jeg ser at eksosen spytter litt svart røyk nå og da - det er forsåvidt greit nok. Men den ryker litt blått, litt for mye egentlig.... DET var jeg ikke fornøyd med...

Så i kveld blir det tv-kveld, Haukeland sykehus (Bergen) i morgen med guttungen og så får jeg ta en kikk på bilen igjen på torsdag heller...

Over og ut fra Retrogarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honet du sylindrene og/eller skiftet stempelringene?

Det er vel ikke unormalt at det ryker litt til stempelringene får slitt seg litt til, manglende o2 signal og falskluft bidrar nok ikke i positiv retning det heller.

Får håpe det går seg til av seg selv etterhvert, oljetrykket er det jo litt verre med da.. :/

Kjedelig hvis du må rive motor igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-60 på m30 motoren kan være problemet.. Jeg mistet mistet 0,6 da jeg gikk fra 10-40 til mobil1 10-50 helsyntetisk på min m106. På varm motor da.. Prøv en halvsyntetisk 5 eller 10-40 så skal du høre at motoren går roligere også, mindre støy av løfterne får du også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honet du sylindrene og/eller skiftet stempelringene?

Det er vel ikke unormalt at det ryker litt til stempelringene får slitt seg litt til, manglende o2 signal og falskluft bidrar nok ikke i positiv retning det heller.

Får håpe det går seg til av seg selv etterhvert, oljetrykket er det jo litt verre med da.. :/

Kjedelig hvis du må rive motor igjen!

Ja, jeg gjorde det. Og det er ikke helt unormalt at det kan være litt blårøyk fra en motor med nye ringer osv.

Men iogmed at jeg har i bakhodet det at jeg ikke var 100% fornøyd med målingene på sylinderene, så tenker jeg med en eneste gang jeg ser blårøyk at det er/var for mye slitasje.

Men på torsdag får jeg ta å gjøre ferdig ledningsnett og vakuumslanger, og bare glemme det litt foreløpig. Da forsvinner forhåpentligvis svartrøyk, og er jeg heldig så avtar kanskje blårøyken litt også etterhvert.

10-60 på m30 motoren kan være problemet.. Jeg mistet mistet 0,6 da jeg gikk fra 10-40 til mobil1 10-50 helsyntetisk på min m106. På varm motor da.. Prøv en halvsyntetisk 5 eller 10-40 så skal du høre at motoren går roligere også, mindre støy av løfterne får du også..

Er ikke 10w-60 på, er 10w-40 syntetisk. Gjerne ikke rette oppstartsoljen, men det ble nå bare slik.

Lurer på om jeg gjerne skal kjøpe inn Valvoline TurboV (hvis den finnes lengre å få kjøpe)... Husker det var den typiske olja vi handlet når vi skulle fikse opp oljerelaterte problemer på både M20, M30 og M50 før i tiden.... God olje, og gjorde ofte en god jobb for både oljetrykk og oljeforbruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Røyken da? Er det kulelageeturbo du har? Isåfall hvilken restriktor kjører du med?

Nei, det er vel ingen kulelagerturbo jeg har. Er bare en oppgradert KKK027 spesial, la jo ut bilder tidligere i tråden...

Her er linken til tilsvarende turbo som jeg har, bare at jeg har et annet eksoshus:

http://www.ebay.com/itm/Upgrade-K27-Tur ... 588wt_1416

Jeg har ikke montert inn restrictor eller noe annet enn det som var orginalt levert fra Alpina.

Er det ikke normalt at den " spytter " litt ut av eksosen? Har iværtfall hørt at det ikke er farlig, og at det er normalt.

Mja, litt spytting er helt normalt. Men blå røykhoste kan jeg ikke like helt. Men jeg har ikke gitt opp ennå, kan jo gå seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...