Gå til innhold

Handle X5. Rimelig 3,0 eller 4,4l?

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg synes det er noe rart å tro at en bil som er MYE tyngre bruker det samme.. :) Har ikke prøvd 3 liter x5 bensiner, men har kjørt fler andre bmw med 3 liter og er ikke spesielt imponert over den motoren. 4.4 er MYE mer villig.. men som sagt. Dette bruker for mye suppe uansett! :)

Haha, vel får vel forklare den litt:-) Har hatt to like biler der den ene hadde mindre motor enn den andre og brukte mer pga mer jobbing/pådrag for å holde flyt i trafikken. Mens om man har en større motor så har den gjerne mer moment i bunn som gjør at du slipper å gi så mye pådrag. Så derfor tenker jeg tilnærmet likt forbruk på normal kjøring. Takk for innlegg, det må bli diesel då!

Problemer med girkasse på 3l d'en og?

Er vell størst problem med 3.0d og girkassehavari (før 09/03) Den har jo de største dreiemomentet.

Skrevet

Så då e konklusjonen at x5 3l bensin er bedre alternativ enn diesel før 2003 mtp driftsikkerhet. Bruker 1,2/pr mil++ Men 3l Diesel bruker 0,8++ og er å foretrekke dersom girkasse og turbo er byttet. Og det er ikke uvanlig å bytte kasse rundt 100-150.000km på diesel før 03. Hva koster en girkasse og turbo? hvor får man de fra, koed/gs?Får man forsterkede girkasser?

Skrevet

Tror ikke du skal tenke så mye på forbruket egentlig.. På disse X5-ene, både bensin og diesel av E53, er det nok ikke forbruket som blir de vesentlige driftskostnadene... :?

Skrevet

Hva tenker du på då utenom girkasse?

Tror ikke du skal tenke så mye på forbruket egentlig.. På disse X5-ene, både bensin og diesel av E53, er det nok ikke forbruket som blir de vesentlige driftskostnadene... :?
Skrevet

Selv hadde jeg bensin på min E53, og hadde ikke problemer med girkassen. Den var kjørt ca 110'km da jeg hadde den og jeg føler at alt koster ekstra mye på disse bilene, enten det gjelder bremser, drivverk eller andre slitasjedeler... Men ikke at X5 er unik i så tilfelle, poenget mitt er at skal du holde en eldre bil i god stand så koster det uansett hvilken bil det er. Og da er liksom ikke selve forbruket det vesentlige...

Skrevet

Ok, ja ser den. Skal bytte ut en v50 stv og 523 sedan i en større bil. 5 serien er litt liten og siden den ikke er så mye større enn v50 så er det ikke så mye vits.Leter etter en SUV til under 300000. Volvo's xc90 er jo enorm og har langt fler feil enn x5 har jeg hørt+dårlig med alternative deler.Får sjekke litt på koed med deler til x5 så jeg er forbredt. Takk for info! Får bare komme med forslag til suv'er:-)

Selv hadde jeg bensin på min E53, og hadde ikke problemer med girkassen. Den var kjørt ca 110'km da jeg hadde den og jeg føler at alt koster ekstra mye på disse bilene, enten det gjelder bremser, drivverk eller andre slitasjedeler... Men ikke at X5 er unik i så tilfelle, poenget mitt er at skal du holde en eldre bil i god stand så koster det uansett hvilken bil det er. Og da er liksom ikke selve forbruket det vesentlige...

Skrevet

Hva med en X3 2.0D. Etter hva jeg har hørt er det noe av det mest skuddiskre BMW har laget (poenget er kanskje at de ikke har laget den ;) ) de seneste årene. Lite tull, men ikke så komfortabel som X5 dessverre.

Skrevet
Dersom du tenker på bagasjeplass har E83 X3 større bagasjeplass enn det E53 X5 har.. ;)

Det var det jeg tenkte på også. X5en har et uproposjonalt lite bagasjerom i forhold til utvendig størrelse.

Skrevet

Men de er jo dyre igjen:-s Sånn i x5 e53 prisklassen om ikke jeg ser feil?

Dersom du tenker på bagasjeplass har E83 X3 større bagasjeplass enn det E53 X5 har.. ;)

Det var det jeg tenkte på også. X5en har et uproposjonalt lite bagasjerom i forhold til utvendig størrelse.

Skrevet

Girkasseproblem gjelder vel kun diesel-versjonen (annen produsent),

Har selv en 4.4i og anbefaler den på det sterkeste.

I disse svevestøvtider er det bensin som gjelder :)

Kjører på 1,2/mila i snitt, men 3.0i kommer du rundt 1,0, men sett på en henger eller last opp bagasjerommet og en 4,4i vil etterhvert som vekten øker bruke mindre bensin enn sekseren i 3,0 som vil slite litt.

Har du først prøvd en 4,4i og hørt V8-brummingen burde valget være enkelt :-)

Prismessig ligger alle 3 på samme nivået.

Har aldri opplevd at bagasjerommet har vært for lite vi, får inn stor barnevogn uten problemer blandt annet. Det er noe kortere enn på endel biler, men man slår da bare ned setene de gangene man skal på IKEA eller lignende :)

• 4 weeks later...
Skrevet
Girkasseproblem gjelder vel kun diesel-versjonen (annen produsent),

Har selv en 4.4i og anbefaler den på det sterkeste.

I disse svevestøvtider er det bensin som gjelder :)

Kjører på 1,2/mila i snitt, men 3.0i kommer du rundt 1,0, men sett på en henger eller last opp bagasjerommet og en 4,4i vil etterhvert som vekten øker bruke mindre bensin enn sekseren i 3,0 som vil slite litt.

Har du først prøvd en 4,4i og hørt V8-brummingen burde valget være enkelt :-)

Prismessig ligger alle 3 på samme nivået.

Har aldri opplevd at bagasjerommet har vært for lite vi, får inn stor barnevogn uten problemer blandt annet. Det er noe kortere enn på endel biler, men man slår da bare ned setene de gangene man skal på IKEA eller lignende :)

Hvordan får du forbruket så lavt på denne bilen? De fleste tester jeg har sett av 3.0i har oppgitt at de ikke fikk den noe særlig under 1.2 på landeveien. Har selv vært å prøvekjørt en 4.4i og den fikk jeg ikke under 1.4 uansett hvor lett jeg var på pedalen i rundt 80km/t på "flatmark".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...