Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer de med å reklamere på bruktimportert bil til Bmw nå til dags? Kommer du ingen vei etter 2 år,eller er de sånn som de var før,at de hadde en goodwill helt til bilen var 5 år? Kan være greitt å vite ved neste bilkjøp...

Skrevet

Handler du ein vare i eit annet land, er det garanti og reklamasjonbestemmelsene til dette landet som følges.

Handler du eit bruktimportert produkt i Norge via ein forhandler, kan det hende at du får norske garanti og reklamasjonsbestemmelser.

Men det ville eg hatt skrifteligt!

Eg ville iallefall ikkje satset på goodwill

Skrevet

Garantien er 2 år. Reklamasjonsretten er frem til bilen er 5 år. Er bilen bruktimportert utenfor BMW Norge sitt system får du i 99% av tilfellelene ikke dekket noe. Har du igjen kjøpt den av en seriøs forhandler så kan du prøve deg på forbrukerkjøpsloven opp mot de!!

Hva er det som er galt?

Edit: Ser at det er til neste gang. reklamasjonsretten er frem til 100 000km eller 5år.

Skrevet
Er da konklusjonen at de ikke er noen som helst muligheter for reklamasjoner etter 2 år ved bruktimport?

Ikke hvis du selv har kjøpt bilen direkte i utlandet og feilen er knyttet til et felt av bilen som bare har 2-års garantitid.

Skrevet
Poenget mitt er at, bør eg kjøpe en norsk bil? og ha mye lengre reklamasjonsrett?

Har tidligere foretrukket bruktimport pga prisbesparelse og større utvalg i Tyskland, men etter flere dårligere erfaringer med BMW-systemet ved typiske reklamasjonsfeil, så holder jeg meg kun til biler solgt ny i Norge... Ikke så mye å spare prismessig heller etter hva jeg har regnet på, men naturligvis vil jo dette variere fra modell til modell...

Men kjøper du via norsk forhandler kan det jo være at de stiller med en garanti utover fabrikkgarantien på 2 år, men ved kjøp av bruktimport hos forhandler faller litt av hensikten (prisbesparelse) bort :?

• 3 weeks later...
Skrevet

En importør er like fullt ansvarlig de 5 første årene, uansett om navnet er BMW Norge eller Tysk Bilimport AS. Eneste forskjellen er jo at mindre forhandlere har større sjans for å gå konkurs, hvor da alle reklamasjonsrettigheter vil bortfalle.

Når det er sagt, så har BMW AG en såkalt "rekulanz" (som til norsk kan oversettes som reklamasjonsrettighet) i tre år fra førstegangs registreringsdato, hvor de dekker eventuelle feil eller mangler som BMW Norge gjør i sin reklamasjonsperiode. Forskjellen her er at du må være klar over fremgangsmåte.

I klartekst betyr dette altså følgende: På nyere bruktbiler kjøpt fra norsk forhandler/professjonelt salgsled er det som hovedregel fem års reklamasjonsfrist. På eldre bruktbiler kjøpt fra forhandler er det to år. På biler kjøpt fra privatperson er det alltid to år. På biler kjøpt direkte av utenlandsk forhandler gjelder ikke norsk kjøpslov.

Hvor grenser går for nyere kontra eldre, og hvilken dekningsomfang dette gir må vurderes i hvert enkelt tilfellet.

Norske forhandlere kan jo også tilby bruktbilgaranti fra AS Norsk Bilgaranti, If Forsikring o.l. Dette som regel mot tilleggskostnad. Bruktbilgarantien er ikke jevngod med nybilsgaranti, men har i de fleste tilfeller bedre dekningsgrad enn hva reklamasjonsretten innebærer.

Og til slutt er det jo de forsikringsselskapene som tilbyr motor- og drivverkforsikring.

Dermed bør du være spart for de fleste eventuelle kostnadene.

Dermed blir det vel til syvende og sist et spørsmål om pris, plassering, omdømme og ikke minst; servicegrad?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...