hauken Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Hvordan fungerer de med å reklamere på bruktimportert bil til Bmw nå til dags? Kommer du ingen vei etter 2 år,eller er de sånn som de var før,at de hadde en goodwill helt til bilen var 5 år? Kan være greitt å vite ved neste bilkjøp...
todleif Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Handler du ein vare i eit annet land, er det garanti og reklamasjonbestemmelsene til dette landet som følges. Handler du eit bruktimportert produkt i Norge via ein forhandler, kan det hende at du får norske garanti og reklamasjonsbestemmelser. Men det ville eg hatt skrifteligt! Eg ville iallefall ikkje satset på goodwill
milhouse Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Garantien er 2 år. Reklamasjonsretten er frem til bilen er 5 år. Er bilen bruktimportert utenfor BMW Norge sitt system får du i 99% av tilfellelene ikke dekket noe. Har du igjen kjøpt den av en seriøs forhandler så kan du prøve deg på forbrukerkjøpsloven opp mot de!! Hva er det som er galt? Edit: Ser at det er til neste gang. reklamasjonsretten er frem til 100 000km eller 5år.
hauken Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 Er da konklusjonen at de ikke er noen som helst muligheter for reklamasjoner etter 2 år ved bruktimport?
Der Barockengel Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Er da konklusjonen at de ikke er noen som helst muligheter for reklamasjoner etter 2 år ved bruktimport? Ikke hvis du selv har kjøpt bilen direkte i utlandet og feilen er knyttet til et felt av bilen som bare har 2-års garantitid.
hauken Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 Poenget mitt er at, bør eg kjøpe en norsk bil? og ha mye lengre reklamasjonsrett?
Der Barockengel Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Er prisbesparelsen stor, kan det lønne seg å satse på import sammen med en utvidet forsikring som dekker bl.a. motor og drivverk.
Skands1 Skrevet Desember 20, 2010 Skrevet Desember 20, 2010 Poenget mitt er at, bør eg kjøpe en norsk bil? og ha mye lengre reklamasjonsrett? Har tidligere foretrukket bruktimport pga prisbesparelse og større utvalg i Tyskland, men etter flere dårligere erfaringer med BMW-systemet ved typiske reklamasjonsfeil, så holder jeg meg kun til biler solgt ny i Norge... Ikke så mye å spare prismessig heller etter hva jeg har regnet på, men naturligvis vil jo dette variere fra modell til modell... Men kjøper du via norsk forhandler kan det jo være at de stiller med en garanti utover fabrikkgarantien på 2 år, men ved kjøp av bruktimport hos forhandler faller litt av hensikten (prisbesparelse) bort
andreastrones Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 En importør er like fullt ansvarlig de 5 første årene, uansett om navnet er BMW Norge eller Tysk Bilimport AS. Eneste forskjellen er jo at mindre forhandlere har større sjans for å gå konkurs, hvor da alle reklamasjonsrettigheter vil bortfalle. Når det er sagt, så har BMW AG en såkalt "rekulanz" (som til norsk kan oversettes som reklamasjonsrettighet) i tre år fra førstegangs registreringsdato, hvor de dekker eventuelle feil eller mangler som BMW Norge gjør i sin reklamasjonsperiode. Forskjellen her er at du må være klar over fremgangsmåte. I klartekst betyr dette altså følgende: På nyere bruktbiler kjøpt fra norsk forhandler/professjonelt salgsled er det som hovedregel fem års reklamasjonsfrist. På eldre bruktbiler kjøpt fra forhandler er det to år. På biler kjøpt fra privatperson er det alltid to år. På biler kjøpt direkte av utenlandsk forhandler gjelder ikke norsk kjøpslov. Hvor grenser går for nyere kontra eldre, og hvilken dekningsomfang dette gir må vurderes i hvert enkelt tilfellet. Norske forhandlere kan jo også tilby bruktbilgaranti fra AS Norsk Bilgaranti, If Forsikring o.l. Dette som regel mot tilleggskostnad. Bruktbilgarantien er ikke jevngod med nybilsgaranti, men har i de fleste tilfeller bedre dekningsgrad enn hva reklamasjonsretten innebærer. Og til slutt er det jo de forsikringsselskapene som tilbyr motor- og drivverkforsikring. Dermed bør du være spart for de fleste eventuelle kostnadene. Dermed blir det vel til syvende og sist et spørsmål om pris, plassering, omdømme og ikke minst; servicegrad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå