Gå til innhold

S50b30 i e30 - godkjenning

G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Snakket med saksbehandleren min i går, og han hadde sterke tvil på at S50B30 i E30 ville gå. Han fortalte også at TÜV/Dekra-papirene SS-Performance og endel andre har brukt i sammenheng med ombyggingene ikke lenger blir sett på som gyldig, da disse ikke fungerte som en rapport på karosseristyrken, men mer som en mal om hva som skulle stå i vognkortet. TÜV/Dekra ville visst nok ikke gi ut rapportene på karosseriene de testet pågrunn av frykt for å miste kunder, om rapportene skulle bli solgt videre. Han mente på at det å godkjenne E30 med større motor fremover kom til å bli veldig vanskelig, og SS-Performance kom muligens til å miste denne muligheten som følge av utilstrekkelig dokumentasjon.

Det jeg ikke helt forstår er at med S50-motor mener de at det er en M3-ombygging, noe det ikke er. Er kun motorbyttet jeg er ute etter, ikke å få den stemplet som en M3, hvor han da stadig tar opp det faktum at E30 M3 karosseriet er ulikt i C-stolpen, og at jeg ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at karosseriet ikke er forsterket ved mindre avstand mellom punktsveisene, annen legering i stålet osv.

Han skulle se nøyere på søknaden min, så skulle han sende meg skriftlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med saksbehandleren min i går, og han hadde sterke tvil på at S50B30 i E30 ville gå. Han fortalte også at TÜV/Dekra-papirene SS-Performance og endel andre har brukt i sammenheng med ombyggingene ikke lenger blir sett på som gyldig, da disse ikke fungerte som en rapport på karosseristyrken, men mer som en mal om hva som skulle stå i vognkortet. TÜV/Dekra ville visst nok ikke gi ut rapportene på karosseriene de testet pågrunn av frykt for å miste kunder, om rapportene skulle bli solgt videre. Han mente på at det å godkjenne E30 med større motor fremover kom til å bli veldig vanskelig, og SS-Performance kom muligens til å miste denne muligheten som følge av utilstrekkelig dokumentasjon.

Det jeg ikke helt forstår er at med S50-motor mener de at det er en M3-ombygging, noe det ikke er. Er kun motorbyttet jeg er ute etter, ikke å få den stemplet som en M3, hvor han da stadig tar opp det faktum at E30 M3 karosseriet er ulikt i C-stolpen, og at jeg ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at karosseriet ikke er forsterket ved mindre avstand mellom punktsveisene, annen legering i stålet osv.

Hmmmm, tror nok gutta i SSP har et forhold til BT som ingen andre enn de kommer til å klare å få. De har godkjent biler i en manns alder, så tviler på de kommer til å miste retten til noe.

Det er forøvrig umulig for meg og deg å reise ned til Tyskland og få bilen TÜV godkjent, det er kun firma eller sånne som får muligheten til det. Hva som står i rapportene som SSP får fra TÜV tror jeg ikke det er noen som vet eller får se. De kan ikke sitte å snakke om bare E30 E30 E30 E30, det må vere likt for ALLE uansett biltilsyn, ombygging, bil osv. Skal vi som E30 entusiaster får svi ekstra på pongen for det er en populer bil å bygge om?

Grunnen til at E30M3 har den spesielle c-stolpen er jo for å bedre aerodynamikken, karosseriet er vel ellers like sterkt. Kan vere at E30M3 karosseriet er litt sterkere siden C-Stolpen er mye feitere og rutene er limte, men noe stivt karosseri er det jo aldeles ikke. Er jo akuratt som å jekke på en geleklomp.

Det som er mest frustrerende når alt kommer til alt er alle de forskjellige svarene folk får når de ringer rundt og snakker med folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men dette med TÜV-papirene SSP brukte hadde de visst hatt ett stort møte om før jul, så det kom til å bli noen endringer sa han.

Er Norge i ett nøtteskall hele opplegget, og jeg begynner å bli såpass irritert over måten ting blir gjort her at jeg snart tar med meg bilen og flytter til utlandet.

Ja, det er sant. De har ikke noen dokumentasjon på at E30 M3 karosseriet er sterkere, og vi har ikke noen dokumentasjon på at karosseriene er lik, huff..

Kan virke som at hver trafikkstasjon trekker svarene sine ut fra en magisk hatt, siden ingen svar er lik.

Hmmmm, tror nok gutta i SSP har et forhold til BT som ingen andre enn de kommer til å klare å få. De har godkjent biler i en manns alder, så tviler på de kommer til å miste retten til noe.

Det er forøvrig umulig for meg og deg å reise ned til Tyskland og få bilen TÜV godkjent, det er kun firma eller sånne som får muligheten til det. Hva som står i rapportene som SSP får fra TÜV tror jeg ikke det er noen som vet eller får se. De kan ikke sitte å snakke om bare E30 E30 E30 E30, det må vere likt for ALLE uansett biltilsyn, ombygging, bil osv. Skal vi som E30 entusiaster får svi ekstra på pongen for det er en populer bil å bygge om?

Grunnen til at E30M3 har den spesielle c-stolpen er jo for å bedre aerodynamikken, karosseriet er vel ellers like sterkt. Kan vere at E30M3 karosseriet er litt sterkere siden C-Stolpen er mye feitere og rutene er limte, men noe stivt karosseri er det jo aldeles ikke. Er jo akuratt som å jekke på en geleklomp.

Det som er mest frustrerende når alt kommer til alt er alle de forskjellige svarene folk får når de ringer rundt og snakker med folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer det klages jo mer sannsynlig vil det være at SSP ikke får godkjent noe med sine papirer heller. Det har vi jo allerede sett skje med Hartge-papirene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de klarer å godkjenne min, så driter jeg i resten ;) Viss det plutselig blir endringer så tror jeg at jeg kommer til å søke meg jobb hos trafikkstasjonen i Haugesund. Så kan alle komme til meg med bilene, så skal jeg ta en idividuell vurdering på de.

Et VELDIG godt eksempel på hvordan ting fortsatt burde vert er når de er å godkjenner Mercedesen som blir bygd på Prosjekt Turbo programmet som gikk for haugevis med år siden. Slik var det da, og slik burde det vere nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de klarer å godkjenne min, så driter jeg i resten ;) Viss det plutselig blir endringer så tror jeg at jeg kommer til å søke meg jobb hos trafikkstasjonen i Haugesund. Så kan alle komme til meg med bilene, så skal jeg ta en idividuell vurdering på de.

Et VELDIG godt eksempel på hvordan ting fortsatt burde vert er når de er å godkjenner Mercedesen som blir bygd på Prosjekt Turbo programmet som gikk for haugevis med år siden. Slik var det da, og slik burde det vere nå også.

Du betaler vel først når alt er godkjent i norsk vognkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får jeg inderlig håpe.... Man betaler jo aldrig for verksted timen før bilen er ferdig heller liksom.

Jeg skal jo vise bilen selv først angående den sveisejobben under ruta, så er spent på hva han kommer til å si til meg når han oppdager motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg allerede, så det er ikke noe fare med.. hehe

Så hvis du skal ha tilbake skiltene må du altså belage deg på å sette inn S14'en som du har solgt dersom SSP ikke får godkjent ombyggingen din?? :roll:

Ja det må han, hvis det foreligger kontrollseddel, aka mangellapp på bilen.

Selv har jeg to E30er, og den ene fikk jeg mangellapp på. Den gadd jeg aldri å vise på BT, da den var endel ombygd, og sikkert ville blitt avskilta der og da..

ISteden EU godkjente jeg og henta ut skiltene på en nesten identisk bil, med nesten identisk skilt nr. BN registrerte begge to.

Litt etterpå (1 mnd) kom det brev i posten fra BT: Inkalling til "forvaltningskontroll"

Det skjønte jeg ikke, og ringte BT, og ganske riktig, "forvaltningskontroll" er teknisk kontroll som jeg trodde.

Jeg spurte de der personlig, både dama i skranken og inspektøren i verksted-hallen, og begge sa at slike brev blir sendt ut ved mistanke om at en bil ikke er i teknisk god stand, Det kan være at politiet har observert bilen og synes den bråker/eksos/ulovlig senka, skriver ned reg-nr og sier ifra til BT, ELLER i ytterste fall at sivile personer klager til politi/BT om at de tror naboen (altså deg) har en veldig trafikkfarlig bil.

ELLER at folk i BT har surfa i tråden til larsen-racing og sender han mangellapp. Eller at Larsen har kjørt inn i teknisk kontroll langs vei og fått mangellapp slik jeg gjorde på min ombygde e30 (bruker larsen som eksempel her bare)

Dere får huske at vi i en relativt høy grad lever i et anmelder-samfunn, der mange bryr seg og hekter seg opp i andres ting.

Konsekvensen var at jeg dro på teknisk med bilen, en helt original 325, og fikk en liten mangellapp, som jeg fiksa, og tilslutt fikk godkjent bilen.

(personlig tror jeg de forestilte seg at bilen var ombygd motormessig, og da jeg nevnte regnr og merke i tlf før kontrollen sa dama i tlf at ja, det var motoren min som var problemet. Men denne kontrollen gjaldt jo min originale 325 som var nylig påskilta, så de bomma jo der, skiltnr var jo dog ganske likt med skilta på min ombygde E30, og de skilta leverte jeg inn samtidig med at jeg henta ut skilta på den jeg fikk påskilta, så kan jo hende de fikk bange anelser)

Så om det foreligger mangellapp på bilen til feks Larsen-Racing, så får ikke han skilt før den er 1. godkjent med s50, noe som er høyst usikkert om er mulig å få til

2. Ta ut s50, kjøpe en gammal s14, montere org understell og vise bilen helt original som m3 på BT...

pkt 2. Er masse masse jobb (sisyfos arbeid, helt nyttesløst), så om ikke bilen blir godkjent ombygd er jo bilen nærmest som uregistrerbar å regne for alle de personene som ikke orker den jobben og kostnaden det er å koble opp s14 igjen...

Og da er i prinsippet engangsavgifta ut av vinduet også, for å sette det på spissen.

Så min konklusjon er ihverftall, skal du ombygge; IKKE kvitt deg med bilens originale drivverk i det minste!

Og min ERFARING er: du trenger ikke å kjøre inn i en teknisk kontroll for å få avskiltningsbegjæring på din ombygde bil, det holder at en statsansatt har mistanke om at bilen din er trafikkfarlig og du ikke møter opp for kontroll. Da vil du også få avskiltningsbegjæring.

Så problematikken rundt godkjenning har absolutt noe for seg, men jeg orker ikke å bruke opp livet mitt på å tekkes disse kontrollantene :P

Men kan jo prøve å dele erfaringer her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det du sier her.

Jeg fikk jo brev på begge bilene mine samme dagen om at de måtte ha bilene inne til teknisk sjekk på oppfordring fra Politiet. Nå bor jo jeg på en øy med 11.000 innbyggere, så alle vet jo hvem som har den jævla M3en.. Og når man gasser på noen ganger for mye i sentrum så er det vel ikke anna en selvforskyllt. Den andre bilen min er jo en dønn orginal 320iA med senk, men hadde dårlige helårs dekk på den. Så den var jo lett å få ut i rundkjøringer på våt vei.

Jeg kjenner lensmannen her, så jeg ringte til han å hørte hva dette var for noe. Han sa at de hadde en database på biler som var blitt ringt inn klage eller lignende på. Og et par ganger i året henta de ut en håndfull biler og sende ut innkalling til teknisk sjekk. Og han visste mitt navn hadde dukka opp der et par ganger....... ;)

Jeg håper det går i orden med godkjennig, viss ikke går de 50.000 til syredupping og full lakkering over alt. Så tar man godkjenning med S14 eller no annen strikk motor om 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...